برگزاری دو کارگاه بین المللی با حضور محققان ۶ کشور در منطقه فسیلی مراغه
برگزاری دو کارگاه بین المللی با حضور محققان ۶ کشور در منطقه فسیلی مراغه

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط آذربایجان شرقی، غلامرضا زارع در نشست خبری به مناسبت روز ملی فسیل در مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در مراغه به اهمیت مرکز فسیل شناسی ایران اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر ۲ کارگاه بین المللی با حضور محققان ۶ کشور […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط آذربایجان شرقی، غلامرضا زارع در نشست خبری به مناسبت روز ملی فسیل در مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در مراغه به اهمیت مرکز فسیل شناسی ایران اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر ۲ کارگاه بین المللی با حضور محققان ۶ کشور خارجی برگزار و سه مطالعه بین المللی برای تعیین سن منطقه مراغه انجام شده است.
وی افزود: در طول سال های اخیر نیز هشت سایت تحقیقاتی در منطقه فسیلی این شهرستان با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی حفاری شده که حاصل آن استخراج چهار هزار قطعه فسیل بوده است.
زارع  اضافه کرد: هم اکنون نیز ۳۰ لایه مختلف فسیلی در منطقه اثر طبیعی ملی و ۶۰ لایه فسیلی نیز در سایر مناطق مراغه کشف شده و برای حفاری و تحقیقات علمی و پژوهشی در این مناطق نیازمند بودجه و اعتبار لازم است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه با اشاره به راه اندازی موزه فسیل مراغه ادامه داد: این موزه تاریخ طبیعی و گردشگری با بیش از ۴۰۰ قطعه فسیل کشف شده در این منطقه، پذیرای علاقه مندان به دیرینه شناسی بوده که در طول سال جاری تاکنون پذیرای حدود پنج هزار نفر گردشگر بوده است.
زارع با اشاره به آغاز احداث مرکز تحقیقات فسیل شناسی مراغه از سال ۸۶ گفت: این مرکز با زیربنای بیش از هشت هزار و ۱۰۰ متر مربع و حدود ۴۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی چشم انتظار تخصیص بودجه لازم برای تکمیل و بهره برداری کامل است.
این گزارش می افزاید، نطقه فسیلی مراغه که به عنوان بهشت فسیل ایران و خاورمیانه شناخته شده یکی از مهم ترین مراکز برای انجام پژوهش های دیرینه شناسی و محلی مناسب برای انجام تحقیقات در زمینه فسیل شناسی از سوی محققان داخلی و خارجی است.