بسیج آبرسانی به روستاهی محروم آذربایجان شرقی
بسیج آبرسانی به روستاهی محروم آذربایجان شرقی

در بازدید خبرنگاران از پروژه های آب رسانی مطرح شد: بسیج آبرسانی به روستاهی محروم آذربایجان شرقی جمعی از خبرنگاران از پروژه های آبرسانی به مناطق محروم آذربایجان شرقی بازدید کردند. به گزارش تایسیز نیوز،  جمعی از خبرنگاران صبح روز دوشنبه از طرح آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان که در قالب طرح بسیج آبرسانی […]

در بازدید خبرنگاران از پروژه های آب رسانی مطرح شد:

بسیج آبرسانی به روستاهی محروم آذربایجان شرقی

بسیج آبرسانی به روستاهی محروم آذربایجان شرقی

جمعی از خبرنگاران از پروژه های آبرسانی به مناطق محروم آذربایجان شرقی بازدید کردند.

به گزارش تایسیز نیوز،  جمعی از خبرنگاران صبح روز دوشنبه از طرح آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان که در قالب طرح بسیج آبرسانی به عنوان بخشی از قرارداد اجرای عملیات تهیه مصالح و اجرای قسمتی از خط انتقال، شبکه توزیع، مخازن و ایستگاههای پمپاژ روستاهای محروم و کم برخوردار استان آذربایجانشرقی در مجتمع ستارخان ورزقان که در در حال اجراست بازدید کردند.

حامد محمدی، ناظر عالی پروژه در بازدید از مخزن ۷۵ متر مکعبی روستای دوریق ورزقان اظهار کرد: این مخزن قرار است برای تامین آب پایدار روستای دوریق بکار گرفته شود که ۹۵ خانوار را در دل خود جای داده است.

وی با بیان اینکه پیش از این ۶۴ روستا در قالب این پروژه بودند که با اضافه شدن ۲۴ روستای دیگر، تعداد روستاها به ۸۸ مورد رسید ادامه داد: آب از طریق تصفیه خانه به فاصله ۱۲ کیلومتر از طریق لوله به این مخزن می رسد که در حال حاضر مخزن روستای دوریق چهاردهمین مخزن از ۳۴ مخزن در حال ساخت می باشد.

ناظر عالی پروژه خاطرنشان کرد: ظرفیت مخزن روستای دوریق ۷۵ متر مکعب عنوان است که برای روستاهای محروم و کم برخوردار در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اظهار کرد: اعتبار کل پروژه بزرگ بسیج آبرسانی در سه بخش قشلاقات کلیبر،مجتمع ستارخان ورزقان و مجتمع آبرسانی آلمالو هشترود، بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان می باشد.

محمدی یادآور شد: قرار داد این پروژه به عنوان طرح محرومیت زدایی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا بعنوان مجری طرح انعقاد گردیده است.

ناظر عالی پروژه در بازدید از پروژه مخزن بکر آباد گفت: این مخزن ۲٠٠ متر مکعبی واقع در بکر آباد با فاصله ۱۲ کیلومتری، آب پایدار روستا را تامین می کند.

هم چنین وی در خصوص مخزن روستای تازه کندی بکر آباد با ۳٠ خانوار، اظهار کرد: لوله‌گذاری این مخزن از تصفیه‌خانه تا روستای بکر آباد کشیده شده و تنها لوله‌گذاری آن تا به این مخزن باقیمانده است که با ۵٠ متر مکعب ظرفیت، تا یک هفته آینده به اتمام خواهد رسید.

در حاشیه بازدید از مجتمع آبرسان ستارخان، اصغر عبدالله‌زاده، طراح و مشاور پروژه مجتمع آبرسان ستارخان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ابتدا قرار بر آن بود تا پروژه مجتمع آبرسان ستارخان برای ۶۴ روستا و خود شهر ورزقان آبرسانی به عمل آورد که در مطالعات بعدی پس از اضافه شدن ۲۴ روستای دیگر تعداد روستاها به ۸۸ روستا افزایش یافت.

وی با بیان اینکه با توجه بر پتانسیل آب در مس سونگون از این ظرفیت استفاده کردیم، ادامه داد: این آب با ارتفاع یک‌ هزار و ۲۰۰ متر پمپاژ شده و به این مکان منتقل شده است که در حال حاضر مابقی طرح به حالت ثقلی در حال ادامه است.

عبدالله‌زاده با تاکید بر اینکه در کل پروژه ایستگاه پمپاژ نداریم تصریح کرد: در کل این پروژه به جز یک روستا که بصورت ثقلی تامین می شود، ۸۸ روستا را به خود اختصاص داده است که این طرح در حال اجرا بوده و به عنوان طرح سبز، مصرف حداقل انرژی برق را به خود اختصاص می دهد.

وی با اشاره بر اینکه این مجتمع ۱۰۰ لیتر در ثانیه دبی برای تصفیه آب دارد، ادامه داد: این پروژه به گونه ای طراحی شده است که قابلیت ارتقا به ۱۵٠ لیتر در ثانیه را نیز دارد و اگر این امر صورت بگیرد هیچ مشکلی در خصوص افزایش جمعیت نخواهیم داشت.

طراح و مشاور پروژه مجتمع آبرسان ستارخان عنوان کرد: این پروژه یک قرارداد سیویل دارد که در حال اتمام بوده و تا یک ماه آینده کارهای عمرانی آن نهایی می شود و همچنین تهیه تجهیزات همراه با تامین اعتبار آن تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

عبدالله‌زاده متذکر شد: تجهیزات مورد استفاده تماما از تولیدات داخلی است.

او خاطر نشان کرد: طبق پیش‌بینی و تامین اعتبار نصب این تجهیزات تا ۹ ماه آینده به طول خواهد انجامید و تا پایان امسال این مجتمع به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

وی هزینه اعتباری را ۲۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اگر تقریبا ۱۲۰ میلیارد تومان به دستمان برسد، طرح به اتمام خواهد رسید.

مشاور پروژه در خصوص اشتغال آفرینی این طرح عنوان کرد: این پروژه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی در برداشت که مهم‌ترین آن، قطعا مهاجرت معکوس خواهد بود.