به صدا درآمدن زنگ خطر بحران خشکسالی در آذربایجان شرقی
به صدا درآمدن زنگ خطر بحران خشکسالی در آذربایجان شرقی

به صدا درآمدن زنگ خطر بحران خشکسالی در آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برآورد اولیه خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی در اثر خشکسالی به ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آذربایجان شرقی در سطح چهار شهرستان این استان خبر داد. به گزارش تایسیز نیوزبه نقل از روابط عمومی سازمان […]

به صدا درآمدن زنگ خطر بحران خشکسالی در آذربایجان شرقی
به صدا درآمدن زنگ خطر بحران خشکسالی در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برآورد اولیه خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی در اثر خشکسالی به ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آذربایجان شرقی در سطح چهار شهرستان این استان خبر داد.
به گزارش تایسیز نیوزبه نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران از خسارت ۱۰۲ هزار تنی خشکسالی به محصولات زراعی استان خبر داد و گفت: خشکسالی به اکثر مزارع شهرستانهای استان آذربایجان شرقی خسارت وارد نموده است که عمده خسارت‌های ناشی از خشکسالی به شهرستان‌های هوراند، کلیبر، اهر و خداآفرین وارد شده است.
وی با تأکید بر حمایت از کشاورزان خسارت دیده، بیان کرد: از میزان سطح خسارت‌دیده در این چهار شهرستان، ۴۰ هزار و ۲۷۴ هکتار تحت پوشش بیمه هستند که برای این سطوح مشکلی در پرداخت خسارت وجود ندارد اما در مورد مابقی اراضی خسارت دیده باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا به کشاورزان در این زمینه کمک شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در شهرستان‌های اعلام‌شده، ۷۰ الی ۹۰ درصد از سطح زیر کشت گندم و جو دیم،۵۰ الی ۸۰ درصد از سطح زیر کشت حبوبات دیم، ۶۰ الی ۸۰ درصد از سطح زیر کشت علوفه دیم و ۷۰ الی ۹۰ درصد از سطح زیر کشت سایر محصولات زراعی دچار خسارت ناشی از خشک‌سالی شده‌اند.
فتحی در خصوص تغییرات میزان بارندگی در سال جاری گفت: میزان میانگین بارندگی بلندمدت در شهرستان‌های هوراند، کلیبر، اهر و خداآفرین مجموعاً ۲۱۴ میلی‌متر بوده است اما متأسفانه در سال جاری میانگین بارندگی این چهار شهرستان تنها ۹۰ میلی‌متر بوده است.
وی از کشاورزان خواست از کشت محصولات آب بر اجتناب کنند و افزود: تنش خشکی، کاهش منابع آبی و ذخایر زیرزمینی و کاهش حجم سدها ازجمله مسائلی است که استان را تهدید می‌کند و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کشت در محیط‌های کنترل‌شده و بیمه کردن اراضی کشاورزی ازجمله اقداماتی است که می‌تواند خسارت کشاورزان در اثر خشک‌سالی را به حداقل برساند.
فتحی رعایت الگوی کشت را یکی از الزامات کشاورزی دانست و ادامه داد: کشاورزان با رعایت الگوی کشت می‌توانند علاوه بر ایفای نقش خود در تأمین امنیت غذایی و تولید محصولات مبتنی بر نیاز بازار در حفظ منابع آبی و عدم وارد آمدن خسارت ناشی از خشکسالی نیز کمک کنند.
وی افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی را یکی دیگر از راه‌های کاهش خسارات وارده ناشی از خشکسالی به کشاورزی قلمداد کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش روز دنیا در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول می‌تواند کمک نقش مؤثری در کاهش میزان خسارت خشک‌سالی در کشاورزی داشته باشد.
فتحی با اشاره به رسالت ترویجی جهاد کشاورزی و محوریت موضوع ترویج و آموزش در فعالیت‌های این سازمان، گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های خدماتی از سوی کارشناسان جهاد به کشاورزان جهت آمادگی در مقابل خشک‌سالی و استفاده بهینه از آب به‌صورت مستمر صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم با بالا بردن آگاهی کشاورزان، میزان خسارت را به حداقل برسانیم.