بیشترین مهاجرت به تبریز از منطقه قره‌داغ صورت می‌گیرد
بیشترین مهاجرت به تبریز از منطقه قره‌داغ صورت می‌گیرد

به گزارش تایسیز اذریایجان،بیت‌الله عبداللهی عصر امروز در نشست بررسی مشکلات و موانع پروژه‌های عمرانی شهرستان اهر که با حضور عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در باغ صبای شهرداری اهر برگزار شد با قدردانی از توجه آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی به بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز خطاب به عضو مجلس […]

به گزارش تایسیز اذریایجان،بیت‌الله عبداللهی عصر امروز در نشست بررسی مشکلات و موانع پروژه‌های عمرانی شهرستان اهر که با حضور عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در باغ صبای شهرداری اهر برگزار شد با قدردانی از توجه آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی به بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز خطاب به عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: یقیناً دسترسی شما به رئیس‌جمهور آسان‌تر از ما خواهد بود لذا تقاضا می‌کنیم اهمیت بزرگراه اهر ــ هریس ‌ــ تبریز به دکتر روحانی گوشزد شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه جاده اهر ــ هریس ــ تبریز یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های استان آذربایجان‌شرقی است، افزود: منکر این نیستیم که عمده پیشرفت بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز در دولت روحانی بوده است ولی عدم توجه کافی به این بزرگراه در گذشته عامل اصلی عقب‌افتادگی شهرستان‌های اهر و هریس و منطقه قره‌داغ بوده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان آذربایجان‌شرقی در سال ۹۴ نیز گفت: آقای رئیس‌جمهور گفته بودند بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز تا پایان سال ۹۵ به‌اتمام می‌رسد اما تاکنون علی‌رغم اینکه پیشرفت پروژه با سرعت انجام می‌گیرد ولی تا به حال این بزرگراه به‌اتمام نرسیده است.

عبداللهی اضافه کرد: تأمین اعتبار بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز تنها یک‌طرف قضیه است و طرف دیگر آن پیمانکاران هستند، خوب، همه می‌دانند که دولت با محدودیت منابع مالی روبه‌رو شده است اما یکی از پیمانکاران پروژه بزرگراه که ضعیف کار می‌کند باعث شرمندگی مسئولان می‌شود یعنی این پیمانکار می‌خواهد با ماشین‌آلات انگشت‌شمار فرسوده بزرگراه احداث کند.

وی با بیان اینکه امسال بودجه اندکی که به بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز تعریف کرده‌اند خوشبختانه به‌طور کامل تخصیص یافته است، ابراز داشت: امسال برای هر یک از نمایندگان اعتباری تخصیص داده بودند که سهم ما از این اعتبارات در حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که به‌لحاظ اهمیت این بزرگراه و مطالبات مردم این اعتبار را به بزرگراه اختصاص دادیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بیان کرد: می‌گفتند “سهم حوزه انتخابیه اهر و هریس را صرف پروژه‌های گردشگری تبریز کنید” ولی ما قبول نکردیم چون اگر بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز تکمیل شود به‌طور قطع در رونق گردشگری منطقه ارسباران تأثیرگذار خواهد بود و از طرفی به‌دلیل عملکرد ضعیف پیمانکاران این پروژه معتقدیم یا پیمانکاران تقویت شوند یا پیمانکار جدید به جمع آن‌ها اضافه شود.

عبداللهی افزود: دولت در بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز به پیمانکاران بدهی آن‌چنانی ندارد اما پیمانکاران سعی دارند ابتدا پول بگیرند بعد کار کنند، این خواسته هم با شرایط مالی دولت و کشور میسر نیست چون در موعد مقرر دولت مطالبات پیمانکاران را پرداخت می‌کند لذا انتظار داریم پیمانکاران این پروژه تقویت شوند.

وی با ذکر اینکه مسئولان ذی‌ربط قول داده بودند تا سال گذشته ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر ــ هریس ــ تبریز به زیر بار ترافیکی برود اما این وعده تحقق نیافت، گفت: وعده سال گذشته این بود که آسفالت‌ریزی شود و به زیر بار ترافیکی برود اما نشد، امسال هم انتظار داریم بدقولی سال گذشته تکرار نشود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه راه‌های روستایی شهرستان‌های اهر و هریس نیز با مشکلاتی مواجه هستند، یادآور شد: معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته دستور آسفالت‌ریزی ۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی اهر و ۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی هریس را داده بودند اما مدیران وزارت راه و شهرسازی حتی به دستور معاون وزیر هم اعتنایی نکردند.

عبداللهی تصریح کرد: اگر دقیق بررسی کنیم بیشترین مهاجرت به تبریز از منطقه قره‌داغ صورت می‌گیرد این در حالی است که اگر بیش از پیش به روستائیان و شهرنشینان توجه مضاعفی می‌شد، شاید الآن شاهد مهاجرت از شهرهای قره‌داغ به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها نبودیم و بنده حاضرم طبق اسناد و مدارک ثابت کنم که منطقه ارسباران نسبت به سایر مناطق استان و کشور از نظر خدمات محروم مانده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق دستور مقام معظم رهبری اعتبارات ویژه‌ای برای مهار آب‌های مرزی تخصیص یافته است، گفت: در شهرستان هریس پروژه‌ای برای مهار آب‌ها انجام نمی‌دهند و عمده توجیه مدیران دولتی هم این است که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته ولی اهر که در حوضه آبریز این دریاچه نیست. دولت در سد ایثار اهر بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه کرده اکنون نیز شرکت آب منطقه‌ای حتی حاضر نیستند این پروژه را نیمه‌تمام به دولت اعلام کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اظهار داشت: قبول داریم که کل استان آذربایجان‌شرقی با بحران کم‌آبی روبه‌رو است و حال که وضعیت منابع آبی شهرستان اهر حال و روز خوبی ندارد نگرانیم از این‌که جنگ بر سر آب شروع شود و از طرفی اگر سدهای ایثار و کجری چایی را شروع می‌کردند و آن را به‌اتمام می‌رساندند وضعیت شهرستان اهر از نظر منابع آبی مطلوب‌تر می‌شد.

عبداللهی با بیان اینکه شهرستان هریس کم‌آب‌ترین شهرستان استان آذربایجان‌شرقی است، گفت: به‌بهانه قرار گرفتن هریس در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجازه اجرای پروژه‌های آب‌رسانی را نمی‌دهند ولی ما برای حل مشکلات مردم شهرستان هریس در حوزه آب مدام پیگیر خواهیم بود تا نتیجه مطلوب و قابل قبولی بگیریم.