بی اثر کردن تحریم ها با تولید مواد مورد نیاز آزمایشگاه‌ها در دانشگاه تبریز
بی اثر کردن تحریم ها با تولید مواد مورد نیاز آزمایشگاه‌ها در دانشگاه تبریز

نجیبه پورکریم دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در نشست خبری با خبرنگارن با اشاره به وضعیت مطلوب رتبه دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز در آخرین رتبه بندی در آبان ماه ۱۴۰۱ در حوزه پژوهش رتبه ششم را کسب کرد و در بین کل دانشگاههای کشور  رتبه ۹، و در حوزه اثرگذاری […]

  • نجیبه پورکریم
  • دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در نشست خبری با خبرنگارن با اشاره به وضعیت مطلوب رتبه دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز در آخرین رتبه بندی در آبان ماه ۱۴۰۱ در حوزه پژوهش رتبه ششم را کسب کرد و در بین کل دانشگاههای کشور  رتبه ۹، و در حوزه اثرگذاری اقتصادی بین دانشگاههای جامع دارای رتبه ۶ می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز به کسب مقام اول دانشگاه در رتبه بندی حوزه علوم اجتماعی اشاره کرد و افزود: دانشگاه تبریز در رشته آب نیز در سطح کشور رتبه یک را به خود اختصاص داده است.

شیری با  تبریک قرار گرفتن ۲۰ استاد دانشگاه تبریز در جمع دانشمندان برتر یک درصد جهان و انتخاب رئیس دانشگاه تبریز به عنوان حامی برتر پژوهش، انتخاب دکتر محمدی به‌عنوان پژوهشگر پر استناد برتر، دکتر بابایی به‌عنوان پژوهشگر برتر کشوری در حوزه‌ی مهندسی و دکتر صبحی به عنوان سرآمد فناوری و نوآوری اظهار کرد: دانشگاه تبریز خوشبختانه در بسیاری از نظام‌های رتبه بندی و موضوعات مختلف تخصصی و علمی حائز رتبه‌های بسیار خوبی شده است و جزو اولین دانشگاه‌هایی هستیم که برنامه‌ی راهبردی دانشگاه را تدوین و نهایی کرده‌ایم.

شیری تأکید کرد: پژوهش ها در علوم اگر با وحدت حوزه علمیه صورت گیرد دارای تحکیم بیشتری خواهد بود و در پی عملی کردن آن هستیم تا این وحدت شکلی و محتوایی شکل گیرد.

وی در خصوص راهبردها و برنامه عملیاتی پیش روی این  دانشگاه گفت:  تقویت پژوهش های بین رشته‌ه ای  و ارتقا سطح دیپلماسی علمی و افزایش کمی شرکتهای دانش بنیان، ایجاد ساختار نظام مند ارتباط جامعه و صنعت و توسعه فیزیکی و کیفی مجموعه پردیس  و… از رویکردهای مهم این دانشگاه می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با تأکید بر تلاش دانشگاه تبریز در راستای تحقق شعار سال افزود: مجموعه معاونت فناوری دانشگاه در حوزه تحقق شعار سال چندین ابتکار انجام داده و در این راستا  مدرسه اشتغال را با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تأسیس نموده است و عزیزان کارآفرینی که نیاز به نیروی کار دارند از بین دانش آموزان ما نیروی کار خود را  انتخاب کرده و با برگزاری دوره های آموزشی در دانشگاه،  جذب صنعت می شوند.

شیری افزود:  تا آخر آبان امسال،  حدود بیش از ۱۰۰ نفر جذب صنایع شده اند وبا توجه به تجربه اول، این عدد خوب است.

وی در خصوص حوزه‌ی انتشار کتاب اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه تبریز در حوزه‌ی انتشارات علمی از رتبه‌ی ج به رتبه‌ی الف ارتقاء یافته استعمدتاً دارای رتبه  الف و یا ب در تمامی حوزه ها هستیم و قسمت عمده ای از کتابهای این دانشگاه  به قلم محققان و انتشار دانشگاه تبریز، در هفته پژوهش توسط اداره ارشاد مورد تجلیل قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز  با اشاره به تأثیر تحریم ها در حوزه فناوری دانشگاه تبریز تصریح کرد:  در زمینه پژوهش با توجه به تحریم ها دو نوع مشکل داریم یا موارد اولیه ای که تأمین نمی شود و یا قیمت فوق العاده زیادی دارند که در هر دو حالت باعث معطل ماندن و  روند پیشرفت پروژه ها می شود.

شیری با اذعان بر اینکه موادی که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند موادی هستند که در داخل کشور قابلیت تولید دارند گفت: بر این باور نیستیم که این مواد توان تولید در داخل کشور را ندارند بلکه با فراهم کردن نیاز دانشجویان و محققان زمینه را برای تولید این مواد فراهم می کنیم تا تحریم ها کمترین تأثیر را بر پژوهش و فناوری کشورمان داشته باشد و اخیراً نیز  یکی از پلیمرهایی که تحریم بود و باعث توقف پژوهشی شده بود در عرض کمتر از ۵ ماه در این مرکز تولید شد.

وی افزود: برای بی اثر کردن این تحریم ها نیاز هست که قدری هم افزایی بین اساتید دانشگاهها افزایش یابد.

شیری در خصوص جذب دانشجویان خارجی با اشاره به دیپلماسی علمی دانشگاه جهت سوق دادن به سمت بین المللی شدن افزود:  در این راستا تفاهم نامه های متعددی با کشورهای همسایه امضا شده و هدف جذب دانشجویان با کیفیت پژوهشی مطلوب می باشد و روال جذب این دانشجویان صرفاً یک روال اداری و علمی بوده و از حوزه مدیریتی بیرون است.

وی افزود: امسال از بین ۲هزار و ۳۰۰ تقاضای جذب از سوی دانشجویان خارجی حدود ۸۰۰ نفر پذیرش شده که این امر نشان می دهد دیپلماسی دانشگاه در زمینه جذب دانشجویان خارجی، جذب منابع مالی نبوده و کیفیت پژوهشی، ملاک اصلی جذب آنها می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تصریح کرد: دانشجویان خارجی که جذب می شوند اکثرا مشکل زبان دارند که با مجوز آموزش زبان فارسی و با تاکید بر اینکه باید به زبان فارسی آموزش ببینند حداقل نیمسال اول را به آموزش زبان فارسی می گذرانند تا این مشکل مرتفع گردد.

شیری ادامه داد:  تعداد شرکت های دانش بنیان فعال ۳۳ عدد بوده  و رسالت اصلی دانشگاه حمایت و رشد این شرکت ها است و در این راستا دو رویکرد درون دانشگاهی و برون دانشگاهی برای محصول های شرکت ها داریم و در این زمینه  دانشگاه قانونی داخلی وضع کرده  که محصولاتی که دانشگاه استفاده میکند به شرطی از بیرون تهیه  شود که مشابه آن در دانشگاه تولید نشود و همچنین برای بازاریابی محصولات دانش بنیان در خارج از محیط دانشگاهی، با صنعت همکاری شود، مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی نیز نیازسنجی بازار را از تولیدات دانش بنیان دانشگاهی بررسی کنند .

وی اضافه کرد: بیش از ۶۵ طرح مشترک با کشورهای همسایه همچون ارمنستان، ترکمستان ازبکستان، عراق و اذربایجان داریم.
که فراخوان شمس تبریزی ایران و ترکیه یکی از آنها می باشد، همچنین  ۴۵ طرح پزشکی و غیر پزشکی و علوم مشترک نیز با این کشور داریم و به اساتید کشورهای همسایه که با دانشگاه بیشترین تعامل را دارند نشان بین المللی شهریار اهدا می شود.  شیری افزود: در خصوص طرح ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، اساتید جوان و پرانرژی در یک دوره‌ ۶ ماهه شرکت داده می‌شوند و علاوه بر این دوره، بسته‌های تشویقی از جمله طرح دستیار فناوری برای این اساتید در نظر گرفته شده است   و خوشبختانه در یک سال اخیر به اندازه ۲ سال گذشته،  پژوهشگر پسا دکترا داشته ایم.