تحقق آرزوی دیرینه مردم با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان
تحقق آرزوی دیرینه مردم با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان

تحقق آرزوی دیرینه مردم با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان به گزارش تایسیز نیوز، مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با اشاره به اهمیت تحقق آرزوی دیرینه مردم در خصوص تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان اظهار کرد: تلاش می کنیم با نقشه های راهبردی در این حوزه نقش تاثیرگذاری در رشد و توسعه اقتصاد استان […]

تحقق آرزوی دیرینه مردم با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان

به گزارش تایسیز نیوز، مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با اشاره به اهمیت تحقق آرزوی دیرینه مردم در خصوص تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان اظهار کرد: تلاش می کنیم با نقشه های راهبردی در این حوزه نقش تاثیرگذاری در رشد و توسعه اقتصاد استان و شهرستان ورزقان داشته باشیم.

معبود عباس زاده امروز در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که ۱۰ درصد ارزش کل شرکت در بازار سرمایه عرضه می شود، افزود: ارزش دارایی شرکت ۵۲۸ میلیون یورو است و حاشیه سود سهام حدود ۶۵ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در شرکت صنایع ملی مس ایران، شهرک تخصصی مس در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با بیان این که ۱۰۰ درصد سهام مس سونگون آذربایجان برای صنایع ملی مس ایران است، افزود: با ثبت این شرکت عواید بسیاری نصیب استان خواهد شد.

عباس زاده معدن سونگون را با ۸ تا ۹ درصد اکتشاف بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه عنوان کرد و گفت: هر چقدر اکتشاف توسعه یابد سایر بخش ها نیز پیشرفت خواهد کرد در این زمینه اکتشافات و بهره برداری ها ادامه دارد و امسال خبرهای خوشی در حوزه ذخایر سونگون خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: پیشبرد مراحل حوزه اکتشاف مستلزم تجهیز دستگاه های حفاری و وجود آزمایشگاهای جامع است.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) افزود: از آبان سال گذشته شرکت اکتشافات شمال غرب در سونگون مستقر و عمق حفاری ها افزایش یافته است همچنین برای اولین بار در شمال غرب کشور آزمایشگاه مورد نیاز در استان راه اندازی شد.

عباس زاده با بیان این که در حوزه تولید در کشور وضعیت خوبی نداریم و در دنیا رتبه ۱۹ را در اختیار داریم، گفت: تولید کنسانتره از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: فاز ۳ توسعه سونگون با در نظر گرفتن تجهیزات، حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در این زمینه اولین شرکت سهامی عام با عنوان اکسیر مس در بازار سرمایه مجوز گرفته است.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با بیان این که مس سونگون ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری می کند، گفت: امیدواریم با افزایش تولید به ۴۰۰ میلیون تن، ۴۰ درصد کاتد کشور را در استان تولید کنیم.

عباس زاده به اهمیت وقوع اتفاقات تاریخی در حوزه مس استان اشاره کرد و گفت: نطقه عطف توسعه سونگون تولید مس کاتد است و اگر کاتد تولید شود تمام منابع این معدن به استان جاری خواهد شد.

وی با اشاره به این که مسیر توسعه مس به تدریج و با آرامش در حال پیشرفت است، ادامه داد: علاوه بر این که کارخانه با ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون تن کاتد مس در فاز ۱ در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از سایر ظرفیت های این حوزه مانند لیجینگ نیز استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با بیان این که کاتد محور توسعه تمام طرح های توسعه صنایع پایین دستی مس است، افزود: در حال حاضر ۱۶ طرح لیجینگ با ظرفیت های تولید مختلف در کشور ایجاد شده است.

خبرنگار: فاطمه ملک پور