تظاهرات ۵۰۰ هزار نفری مردم تبریز
تظاهرات ۵۰۰ هزار نفری مردم تبریز

به گزارش تایسیز اذربایجان از فارس، تظاهرات مردم ایران در روز ۲۸ صفر سال ۱۳۵۷ -مصادف با ۷ بهمن‌ماه- آخرین ضربه بر پیکر خبیث رژیم پهلوی بود؛ ضربه‌ای که منجر شد دو هفته بعد یعنی در ۲۲ بهمن، رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی سقوط کند. براساس گزارش‌های تاریخی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است که […]

به گزارش تایسیز اذربایجان از فارس، تظاهرات مردم ایران در روز ۲۸ صفر سال ۱۳۵۷ -مصادف با ۷ بهمن‌ماه- آخرین ضربه بر پیکر خبیث رژیم پهلوی بود؛ ضربه‌ای که منجر شد دو هفته بعد یعنی در ۲۲ بهمن، رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی سقوط کند.

براساس گزارش‌های تاریخی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است که یکی از تظاهرات پرشور مردمی در روز ۲۸ صفر سال ۵۷، در تبریز رقم خورد. روز ۶ بهمن مصادف با ۲۷ صفر، مردم تبریز یک تظاهرات بزرگ ترتیب دادند.

به گزارش روزنامه اطلاعات «مقارن ساعت ۱۰ صبح جمعه (۶ بهمن) در حالیکه بیش از یک‌صد هزار نفر مردم تبریز در میدان شهرداری تظاهرات می‌کردند و شعارهایی علیه عاملان ممانعت از بازگشت امام خمینی(ره) به وطن می‌دادند، مأموران با تیراندازی هوایی و پرتاب گاز اشک‌آور آنان را متفرق کردند.

اما تظاهرکنندگان در دیگر خیابان‌های منتهی به میدان شهرداری، بار دیگر اقدام به تظاهرات و دادن شعار کردند. اندکی بعد چند تانک پس از عبور از میدان شهرداری وارد خیابان اطراف شدند و چند گلوله شلیک کردند.»

آیت‌الله قاضی طباطبایی تعداد شهدای تظاهرات روز جمعه تبریز را ۱۰ نفر اعلام کرد.

در این تظاهرات که تا ساعت هشت شب ادامه داشت، ماموران ضمن استفاده از گاز اشک‌آور ماشین‌های آب‌پاش با مسلسل، تفنگ خودکار و حتی توپ‌های چند تانک عظیم به سوی مردم آتش گشودند.

تظاهرات تبریزی‌ها در روز شنبه ۲۸ صفر نیز ادامه داشت. چنانچه روزنامه اطلاعات می‌نویسد: «۵۰۰ هزار نفر از مردم تبریز، ۷ کیلومتر راهپیمائی کردند. راهپیمائی این گروه از خیابان امام خمینی(ره) شروع شد و در ایستگاه راه‌آهن پایان یافت.»