تغییر مسیر آزادراه از موسسه تحقیقات دیم مراغه ضروری است
تغییر مسیر آزادراه از موسسه تحقیقات دیم مراغه ضروری است

به گزارش تایسیز آذربایجان به نقل از ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در بازدید از موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه افزود: با توجه به اهمیت طرح های علمی و تحقیقاتی این موسسه در زمینه توسعه کشاورزی، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از کاهش آسیب های وارده به مزارع تحقیقاتی لازم است. با اجرای واریانت (اولین […]

به گزارش تایسیز آذربایجان به نقل از ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در بازدید از موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه افزود: با توجه به اهمیت طرح های علمی و تحقیقاتی این موسسه در زمینه توسعه کشاورزی، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از کاهش آسیب های وارده به مزارع تحقیقاتی لازم است.

با اجرای واریانت (اولین اقدام برای مشخص کردن مسیر) فعلی آزاد راه مراغه – هشترود، قطعات تحقیقاتی و نمونه این موسسه که حدود ۱۰۰ هکتار است به طول چهار کیلومتر تخریب خواهد شد.
خدابخش ادامه داد: با توجه به اینکه مسیر فعلی عبوری از این موسسه، آسیب های جدی به مزارع و طرح های تحقیقاتی آن وارد می کند، لازم است با همکاری این مرکز و مشاوران و پیمانکار اجرایی آزادراه، مسیر جایگزینی برای این منظور تعیین شود.

وی با اشاره به نقش موسسه تحقیقات دیم در بهبود شیوه های زراعت و کشاورزی اضافه کرد: بهره گیری از یافته های این مرکز علمی و پژوهشی، زمینه ساز توسعه کشاورزی دیم در مناطق مختلف کشور است.

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور نیز در این آیین با اشاره به فعالیت این موسسه در زمینه تحقیقات کشاورزی گفت: این موسسه در قالب پنج ایستگاه اصلی در ۱۶ استان مختلف طرح های تحقیقاتی در زمینه تولید بذرهای اصلاحی انجام می دهد.

صابر گلکاری افزود: در یکسال اخیر حدود ۴۸۰ طرح توسط محققان با همکاری این موسسه انجام شده که حاصل آن معرفی هشت رقم بذر اصلاح شده حبوبات و غلات بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز پنج هزار تن هسته های بذری توسط این موسسه تولید و ۱۹ رقم نیز با مشارکت بخش خصوصی در سراسر کشور در حال تولید است.

وی اضافه کرد: پایین بودن تعاملات استانی و عدم بهره مندی از اعتبارات استانی از مشکلات پیش روی این موسسه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی است.

وی افزود: همچنین عبور مسیر فعلی آزادراه مراغه – هشترود از بین مزارع تحقیقاتی، بزرگترین مشکل پیش روی این موسسه بوده که امیدواریم با حمایت مسئولان استانی مرتفع شود.

استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید از بخش های مختلف موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بازدید و در جریان آخرین یافته های تحقیقاتی این موسسه قرار گرفت.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا فعالیت‌ های تحقیقاتی خود را از سال ۱۳۷۱ در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرد.

پژوهشگران این موسسه تاکنون ۵۴ رقم جدید دیم شامل ۳۱ رقم غلات، ۱۴ رقم حبوبات و ۹ رقم علوفات غله ای و دانه های روغنی به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.

مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.

ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه ‌گرمسیر گچساران،

ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان شمال خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.

بخش‌های تحقیقاتی این موسسه در حال حاضر شامل بخش تحقیقات غلات، بخش تحقیقات حبوبات، بخش تحقیقات دانه‌های روغنی، بخش تحقیقات علوفه و بخش تحقیقات مدیریت منابع است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.