توصیه‌های طالبی به خطیبی
توصیه‌های طالبی به خطیبی

توصیه‌های طالبی به خطیبی برای موفقیت در آسیامدافع تیم فوتبال تراکتور در سالهای نه‌چندان دور معتقد است این تیم امکان گرفتن نتایج مورد نظرش در لیگ قهرمانان آسیا را دارد.فرشید طالبی صحبتهایش درباره شرایط تراکتور در لیگ قهرمانان را در آسیا اینگونه شروع کرد: با توجه به همگروه‌های تراکتور، این تیم در صورتی که در […]

توصیه‌های طالبی به خطیبی

برای موفقیت در آسیامدافع تیم فوتبال تراکتور در سالهای نه‌چندان دور معتقد است این تیم امکان گرفتن نتایج مورد نظرش در لیگ قهرمانان آسیا را دارد.فرشید طالبی صحبتهایش درباره شرایط تراکتور در لیگ قهرمانان را در آسیا اینگونه شروع کرد: با توجه به همگروه‌های تراکتور، این تیم در صورتی که در اوج باشد، صعود به مرحله بعدی کاملا امکان‌پذیر است. به عنوان کسی که ۸ دوره در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتم باید بگویم موفقیت در این تورنمنت حاصل تمرین‌های مکرر و آرامشی است که باید قبل از شروع این مسابقات به تیم تزریق شود و نمی‌شود معجزه‌آسا وارد یک تورنمنت شد.

امان از ضعف دفاعی

بیایید شرایط تراکتور را در چند ماه اخیر مرور کنیم. این تیم در این فصل با ۳ سرمربی مختلف کار کرده و رسول خطیبی هم فرصت زیادی قبل از شروع لیگ قهرمانان آسیا نداشت. تراکتور اگر قصد موفقیت در آسیا را دارد باید دارای یک ساختار دفاعی منسجم باشد و در بازی اول مشاهده کردیم که تراکتور در مقابل تیم خوب پاختاکور به دو گل رسید ولی به دلیل تزلزل خط دفاعی سه امتیاز شیرین از دست تراکتور رفت.نکته مثبت تراکتور بعد از بازی با پاختاکور در دو دیدار بعدی‌اش به خاطر آنالیز خوبی که از حریفانش داشت، دیگر مثل بازی با تیم ازبکستانی به مشکل دفاعی نخورد و تیمی که در ۱۵ دقیقه سه گل خورده بود، در دو بازی بعدی‌اش گلی نخورد و این نکته مثبتی است.فراموش کردن نقطه قوت تراکتور به قدری روی درست کردن ساختار دفاعی‌اش تمرکز کرد که نقطه قوتش یعنی قدرت در فاز هجومی را فراموش کرد.موضوعی که در بازی با نیروی هوایی کاملا به چشم آمد و تراکتور در شرایطی که نیاز زیادی به گلزنی در این بازی داشت، نتوانست از موقعیتهایش استفاده کند.ضعف دفاعی همگروه تراکتوروقتی گفتم پاختاکور به شدت در ساختار دفاعی ضعف دارد ، همه به من گفتند که چرا این حرف را میزنی؟ بالاخره این تیم سال قبل نمایش خوبی در آسیا داشت منتهی در بازی با تراکتور مقابل این تیم، مهاجمان تراکتور هر وقت اراده می‌کردند می‌توانستند به حریفشان گل بزنند و همانطور که دیدید، این تیم از الشارجه هم چهار گل خورد.

فاکتوری به نام تجربه

تجریه تیمها و مربیانشان در آسیا نقش مهمی دارد. بگذارید از بازی تیم پیروزی مثال بزنم. آنها جلوی گوا خیلی زود گل خوردند منتهی پرسپولیس اجازه نداد که نمایش خوب تیم هندی ادامه پیدا کند و جلوی این تیم کامبک زد ولی در خصوص تراکتور عدم تجربه آسیایی این تیم  اجازه نداد مقابل پاختاکور موفق عمل کند و گرنه به نظر من تراکتور به راحتی می‌توانست پاختاکور را شکست دهد.اهمیت تعویض‌های درست نکته حائز اهمیت نوع تعویض‌های تراکتور است. فشار روی رسول خطیبی آنقدر بالا است که هنگام تعویض، تصمیم‌گیری برایش سخت می‌شود و دستیاران او باید در این زمینه به سرمربی تراکتور کمک کنند. تعویض‌های تراکتور در این سه بازی نتوانسته به روند این تیم در ادامه بازی کمک کند. به نظر من تعویض عباس‌زاده در دقیقه ۶۵ کار درستی نبود زیرا او بهترین گلزن تیمش محسوب می‌شود و پاس‌ها به او می‌رسد و جانشین او نتوانسته گل بزند. این نکاتی است که کادر فنی تراکتور باید به آن توجه کند.