تولید ۱۰ هزار تنی آبزیان در آذربایجان شرقی
تولید ۱۰ هزار تنی آبزیان در آذربایجان شرقی

تولید ۱۰ هزار تنی آبزیان در آذربایجان شرقی سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی میزان تولید سالانه محصولات آبزی در استان را در سال ۱۴۰۰ در حدود هشت هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و گفت: تولیدات استان در سال گذشته با ۱۲ درصد افزایش به ۱۰ هزار تن […]

تولید ۱۰ هزار تنی آبزیان در آذربایجان شرقی

تولید ۱۰ هزار تنی آبزیان در آذربایجان شرقیسرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی میزان تولید سالانه محصولات آبزی در استان را در سال ۱۴۰۰ در حدود هشت هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و گفت: تولیدات استان در سال گذشته با ۱۲ درصد افزایش به ۱۰ هزار تن رسید.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از ایرنا، جواد گوزلی روز چهارشنبه در پایان کارگاه آموزشی پرورش ماهیان سردآبی در مرند با بیان اینکه در حدود ۶۰ درصد ماهیان پرورشی استان از نوع سردآبی است، گفت: سال گذشته پنج هزار و ۷۸۹ تن ماهی سردابی در استان تولید شد.

وی با اشاره به اینکه درصدد راه اندازی استخرهای دو منظوره با قابلیت استفاده در بخش کشاورزی و پرورش ماهی در شهرستان های شبستر، مرند و تبریز هستیم، گفت: با راه اندازی این استخرها، بیش از سه هزار تن به کل تولید ماهیان سردآبی استان افزوده می شود که نه تنها جهشی در امر تولید و ارتقای معیشت و اشتغال پایدار در مناطق روستایی خواهد بود بلکه اقدام مناسبی در امر بهره وری و استفاده بهینه از منابع آبی در حوزه دریاچه ارومیه محسوب می شود.

وی از نظامهای صنفی کشاورزی خواست برای سرعت بخشیدن به طرح دو منظور کردن استخرهای پرورش ماهی در کنار بهره برداران باشند و در جهت تامین نهاده ها و بازاررسانی آنان را حمایت کنند.

سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در کارگاه پرورش ماهیان سردآبی دو هدف عمده دنبال می شود، اولین هدف ارتقای رشد تولید و بهره وری بیشتر از منابع آبی در استخرهای ذخیره کشاورزی است و هدف دوم ارتقای آبزی مصرفی و بهبود معیشت در مناطق روستایی است.

گوزلی با بیان اینکه سرانه مصرف استان امروز به هشت کیلوگرم رسیده است، گفت: با این حال این میزان مصرف از میانگین کشوری یعنی ۱۳ کیلوگرم فاصله زیادی دارد و برای توسعه مصرف آبزیان به خصوص در شهرستانهای بزرگ، مناطق گردشگری و روستاها نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

کارگاه آموزشی پرورش ماهیان سردآبی ویژه کشاورزان، باغداران و گلخانه داران دارای استخر دومنظوره، بهره برداران و پرورش دهندگان ماهی سردآبی و گرم آبی در مزرعه تکثیر و پرورش ماهی واقع در شهرستان مرند روستای سیوان برگزار شد.

آذربایجان شرقی به عنوان استان غیرساحلی با داشتن تعداد حدود ۱۵۰ باب سد خاکی کوچک و بزرگ ، ۶۶ رشته رودخانه فصلی و دائمی و سه هزار و ۶۰۰ دهنه چشمه و قنات دارای ظرفیت های آبی مناسبی برای توسعه آبزی پروری است.

بیش از ۱۲ هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی در این استان فعال است.