جزئیات کسب رتبه اول کشوری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی و ستادی
جزئیات کسب رتبه اول کشوری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی و ستادی

جزئیات کسب رتبه اول کشوری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی و ستادی پاشایی: موفقیت آموزش و پرورش استان مرهون تلاش های معلمان است اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ارزیابی عملکرد بیست و دومین جشنواره شهید رجایی و جشنواره ستادی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. به […]

جزئیات کسب رتبه اول کشوری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی و ستادی

پاشایی: موفقیت آموزش و پرورش استان مرهون تلاش های معلمان است

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ارزیابی عملکرد بیست و دومین جشنواره شهید رجایی و جشنواره ستادی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، هرساله جشنواره شهید رجایی به‌منظور ارزیابی عملکرد سالیانه دستگاه های اجرایی کشور و شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت  و در راستای نهادینه کردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف به‌ منظور پایش اجرای اصلاح امور اداری  برگزار می شود.

اداره کل آموزش و پرورش استان همانند سایر دستگاه های اجرایی در سطح کشور پس از ارایه مستندات لازم و کافی از طریق سامانه تسما توانست بین  تمامی دستگاه های اجرایی استان در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی  در گروه پژوهشی، علمی، آموزشی و فرهنگی  رتبه برتر استانی را در سال ۹۷ در هر دو شاخص های عمومی و اختصاصی که نتایج آن در سال ۹۸ اعلام می شود را کسب کند.

همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان در جشنواره ستادی که از سوی وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود نیز توانست بین ادارات کل آموزش و پرورش سطح کشور، رتبه نخست را کسب کند که با اعطای لوح تقدیر از سوی وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در این رابطه به روابط عمومی می گوید:  ارزیابی عملکرد در دو سطح ملی (جشنواره شهید رجایی) و غیر ملی (ستادی)برگزار می شود که برای اولین بار در سال ٩٧ در سطح غیر ملی جشنواره، شاخص‌ها تا سطح مدرسه برش خورد و مدارس نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

جعفر پاشایی با بیان این که سطح و گستردگی ارزیابی شاخص‌ها تا کف مدرسه می‌تواند یکی از نکات مهم در راستای ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات لازم آموزش‌ و پرورش باشد، ادامه می دهد: شاخص‌های غیر ملی تا سطح مدرسه و منطقه ورود پیدا می کنند و پس از خودارزیابی مدارس،  مستندات لازم در سامانه نظارت بارگذاری و پس از تایید صحت مستندات توسط منطقه، توسط استان از طریق سامانه تسما به وزارت ارسال می شوند که در نهایت توسط کارشناسان اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت  مورد ارزیابی قرار می گیرند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان می کند: اطلاعات و مستندات تکمیلی پس از ارزیابی وزارت آموزش و پرورش  به سامانه دولت ارسال می شود و درنهایت دفاع از عملکرد حوزه‌ها با حضور رابطان ستادی در سازمان اداری و استخدامی به‌منظور دریافت نتایج نهایی ارزیابی انجام می‌گیرد.

” واحدها بر مبنای مجموع شاخص‌های ملی و غیرملی و با توجه به  هشت محور اولویت‌های وزارت آموزش‌ و پرورش که برگرفته از سند تحول بنیادین است، ارزیابی می شوند” این را مدیر کل آموزش و پرورش استان  بیان می کند و ادامه می دهد:  شاخص های عمومی شامل اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، شفافیت و مدیریت مالی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای بهره وری، ارتقای سلامت اداری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی و استقرار نظام مدیریت عملکرد است که ارزیابی های انجام گرفته در اکثر شاخص ها نسبت به سال قبل رشد را نشان می دهند.

پاشایی در ادامه می گوید: واحد‌های برتر بر اساس میزان تحقق اهداف عملیاتی سال٩٧، رشد، افت و ثبات درصد تحقق اهداف نسبت به سال گذشته، رتبه هر واحد در سال ٩٧، رشد، افت و ثبات رتبه هر واحد نسبت به سال گذشته، تعداد کل شاخص‌های ارزیابی در سال٩٧، داشتن شاخص‌های ارزیابی عمومی و اختصاصی، داشتن شاخص‌های ارزیابی در سطح ملی، گستره شاخص‌های دستگاهی، ملی، شهرستانی، مدرسه‌ای، واقعی بودن نتایج خودارزیابی، تعامل و همکاری حوزه‌ها با وزارت متبوع  و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور ارزیابی می شوند.

او با بیان این که شاخص های اختصاصی نیز برای هر دستگاه بر حسب اهداف و رسالت ها متفاوت از سایر دستگاه ها است، می افزاید: شاخص های اختصاصی که آموزش و پرورش بر مبنای آن ها ارزیابی می شود شامل ۱۷ محورآموزش ابتدایی، آموزش متوسطه،آموزش استثنایی، نهضت سواد آموزی، استعدادهای درخشان، پژوهش، غیردولتی، انجمن، پرورشی و فرهنگی، تربیت بدنی، نیروی انسانی، شاهد و ایثارگران، روابط عمومی، امور بانوان، توسعه مدیریت، سنجش و حقوقی هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که در خیلی از شاخص ها نسبت به سال های قبل رشد داشته ایم، اضافه می کند: نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی  از ۹۹/۱۴درصد در سال ۹۶ به ۹۹/۲۱درصد در سال ۹۷ رسیده است که در نتیجه تلاش و پی گیری مستمر مناطق و نواحی در جهت ارتقاءآگاهی عمومی و تدوین برنامه های مختلف تبلیغی حاصل شده است.

پاشایی همچنین می گوید: نرخ جذب واقعی پایه اول ابتدایی نیز در سال ۹۶،  98/74درصد بود که  به ۹۸/۸۱ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

او ادامه می دهد: میزان پوشش تحصیلی دوره اول متوسطه از ۹۴/۵ درصد در سال ۹۶ به ۹۵/۲۷درسال ۹۷ رسیده و میزان پوشش تحصیلی در دوره دوم متوسطه نیز در دوسال متوالی ثابت مانده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان می گوید: در شاخص های آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و غیر دولتی و نیروی انسانی به ترتیب از  97/99، ۹۷/۸۹، ۹۰/۰۵و ۹۵/۷۸درصد تحقق اهداف و برنامه ها در سال ۹۶ به ۹۹/۵۰، ۹۸/۱۷، ۹۲/۹۳و ۹۸/۲۳در سال ۹۷ رسیده ایم و در حوزه های پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی نیزمیزان تحقق برنامه ها در هر دوسال ۱۰۰ درصد بوده است.

او با بیان این که توفیق به‌دست‌آمده در جشنواره شهید رجایی و ستادی در نتیجه زحمات و تلاش جامعه فرهنگی استان  اعم از معلمان، مدیران و عوامل اداری از سطح مدرسه تا ستاد کسب شده است، ادامه می دهد:  تقویت خودارزیابی با توکل بر خودباوری در نیروی انسانی آموزش‌ وپرورش استان  همراه با تلاش برای تقویت و افزایش انگیزه نیروی انسانی در مدارس و رفع محدودیت‌های حداقلی سیستم آموزشی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور از ثمره نتایج ارزیابی عملکرد سال ٩٧ محسوب می‌شوند.