جوشش اکسیر جوانی با ورزش/احتمال درمان تخریب نورون‌های مغزی با پیاده روی
جوشش اکسیر جوانی با ورزش/احتمال درمان تخریب نورون‌های مغزی با پیاده روی

جوشش اکسیر جوانی با ورزش/احتمال درمان تخریب نورون‌های مغزی با پیاده روی تایسیز نیوز- فعالیت بدنی و ورزش در زندگی ماشینی امروز نقش اساسی و تعیین کننده در تامین سلامتی روح و جسم انسان‌ها دارد که از آن می‌توان به عنوان اکسیر جوانی نیز نام برد طوری که حتی می تواند ضایعات عصبی را در […]

جوشش اکسیر جوانی با ورزش/احتمال درمان تخریب نورون‌های مغزی با پیاده روی

تایسیز نیوز- فعالیت بدنی و ورزش در زندگی ماشینی امروز نقش اساسی و تعیین کننده در تامین سلامتی روح و جسم انسان‌ها دارد که از آن می‌توان به عنوان اکسیر جوانی نیز نام برد طوری که حتی می تواند ضایعات عصبی را در مواردی ترمیم کند.

به گزارش تایسیز نیوز، فردی را تصور کنید که ساعت‌ها پشت میز کار می‌نشیند و برای سفر کردن در داخل شهر و رفت و آمد به محل کار و منزل از خودروی شخصی استفاده می‌کند، تنها تفریحش بازی با گوشی و تبلت است و اگر کاری نداشته باشد خواب را ترجیح می‌دهد.

در زندگی بسیاری از ما چنین شرایطی برقرار است، بسیاری از مردم در طول زندگی روزمره خود نه تنها فعالیت بدنی چندانی انجام نمی‌دهند و سبک زندگی ناسالمی دارند، بلکه ساعت‌ها از اوقات فراغت خود را نیز صرف کارهایی می‌کنند که تاثیر چندانی بر سلامتی جسم و روح نمی‌گذارد، در یک کلام، ورزش در زندگی انسان‌های امروز تقریبا به باد فراموشی سپرده شده و حتی سبک زندگی نیز به سمت تشدید چنین شرایطی رفته است.

البته افرادی هم هستند که به رغم بالا بودن سن و رسیدن به دهه ۵۰ و ۶۰ عمر خود، همچون جوانان ۳۰ ساله، بدن ورزیده و اندام خوش فرم و حتی چهره جوان تر و شاداب تری دارند، گویا راز اکسیر جوانی را یافته‌ باشند، همه را انگشت به دهان مات و مبهوت خود نگه می‌دارند اگر این راز را از آن‌ها جویا شویم، بی شک ۲ فاکتور مهم تغذیه سالم و ورزش در زندگی تک به تک آن‌ها به یک الگو تبدیل شده است.

فعالیت‌های بدنی تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی دارند

دکتر میرمحسن شریفی، فوق تخصص مغز و اعصاب-اختلالات حرکتی از دانشگاه ردباد هلند، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: ورزش و تغذیه ۲ فاکتور مهم و اساسی در موضوع بیماری‌های مغز و اعصاب هستند و مطالعات متعددی در زمینه تاثیر ورزش بر کارکرد مغز انجام گرفته که همگی نشان می‌دهند فعالیت‌های بدنی تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی دارند.

وی افزود: اثبات شده که هر چقدر شدت و طول مدت ورزش بیشتر باشد، تاثیرگذاری بیشتری دارد، منظور از شدت، انجام ورزش‌های تهاجمی و سنگین مثل کشتی و وزنه برداری نیست بلکه در مطالعات انجام گرفته، تاکید شده که بهترین نوع ورزش، ورزش‌های هوازی است که منجر به فشار به سیستم قلبی و ریوی می‌شوند یعنی افزایش ضربان قلب، نفس نفس زدن و تعریق به دنبال دارند. البته بیمارانی که مشکلات قلبی ریوری دارند باید زیر نظر پزشک ورزش کنند.

وی ادامه داد: هرچقدر که شدت و مدت زمان ورزش بیشتر باشد، تغییرات فیزیولوژیک را در بدن به دنبال خواهد داشت، اثبات شده که وقتی بدن مثل ورزش کردن، زیر استرس و فشار قرار می‌گیرد، خودش را آماده مواجهه برای شرایط استرس زای فیزیولوژیک (نه روحی) می‌کند که مصداق بارز این سخن معروف است «هر چیزی که تو را نکشد، قوی تر می‌کند.»

شریفی گفت: وقتی بدن در شرایطی قرار می‌گیرد که باید یک ساعت پیاده روی کند، یکسری فاکتورهایی را از مسیرهای فیزیولوژیکی مثل HIF در بدن او آزاد می‌شوند که این فاکتور منجر به آزادسازی و فعالسازی یکسری سیستم‌ها در بدن شده و بدن را آماده تر و پخته تر می‌کند. فاکتور BDNF نیز در این فرایند از مغز ترشح شده و منجر به حفاظت و ترمیم سلول‌های مغزی و افزایش آزادسازی دوپامین می‌شود.

احتمال درمان نورون‌های مغزی تخریب شده با پیاده روی شدید

وی تاکید کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته، بر خلاف تصورها که تا الان گفته می‌شد نورون‌های مغزی قابلیت ترمیم ندارند، دیده شده که پیاده روی شدید با افزایش ضربان قلب، فاکتورهای مختلفی را ترشح کرده و منجر به ترمیم نورون‌های مغزی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکسیر جوانی که سال‌ها همه دانشمندان دنیا دنبالش بودند، علم امروز به آن دست یافته و آن چیزی جز فعالیت بدنی نیست. شاید فردا ماده و ژنی کشف شود تا روند پیری را کند سازد اما اکسیر جوانی در شرایط کنونی، ورزش و فعالیت بدنی است. هرچقدر فعالیت بیشتر باشد، بدن ورزیده تر شده و کل بدن سالم می‌ماند، مغز هم به عنوان ارگانی از بدن سالم تر خواهد بود.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: افراد مسن در جوامع غربی، توانایی ذهنی و بدنی بالایی دارند اما افراد مسن در کشور ما اینگونه نیستند. راز این توانایی در تغذیه سالم و فعالیت بدنی زیاد نهفته است که منجر شده تا یک شهروند غربی در دهه ۸۰ زندگی خود هر روز در یک پارک برود و ورزش کند در حالی که مردم کشور ما وقتی به ۵۰ سالگی می‌رسند، احساس پیری می‌کنند.

وی با اشاره به روند پیری جمعیت در استان، گفت: سونامی بیماری‌های بزرگسالی در راه کشور و استان ما است و باید پیش ازرسیدن به آن نقطه به دنبال راه حل و پیشگیری از عواقب آن باشیم این سونامی یک واقعیت است و حتما اتفاق خواهد افتاد زیرا پیک جمعیت کشور ما اینگونه است.

وی ادامه داد: سیستمی موفق است که بتواند اتفاقات را پیش بینی و مدیریت کند و با توجه به روند پیری جمعیت، باید برای آن فکر و برنامه ریزی کرد.

اگر نمی‌خواهید به آرتروز مبتلا شوید، از جوانی ورزش کنید

دکتر احد صفرپور، متخصص اورتوپد و آرتروز نیز در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر این‌که پیشگیری همیشه حرف اول را می‌زند و مهمتر از درمان است، گفت: اگر تغذیه، ورزش و آموزش‌ها سالم باشند، جامعه نیز سالم تر خواهد بود و دیگر بیماران نیازی به جراحی نخواهند داشت.

وی افزود: ورزش از چند جهت به بدن کمک می‌کند، نخست افرادی که ورزش می‌کنند، روحیه بهتر و شاداب تری دارند انرژی آن‌ها بیشتر است و در شغل و درس نیز از نظر ذهنی و روحی موفق تر هستند وقتی ذهن سالم است یعنی بدن نیز سالم است.

وی ادامه داد: دومین تاثیر ورزش برای عضلات و استخوان‌ها است کسی که ورزش را هر روز به صورت صحیحی ادامه می‌دهد به پوکی استخوان مبتلا نمی‌شود. آرتروز دیرتر به سراغش می‌آید و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جاری در جامعه مثل بیماری‌های قلب و دیابت پیشگیری می‌شود.

صفرپور در خصوص سن شروع ورزش، گفت: ورزش را در حالت کلی می‌توان از هر سنی آغاز کرد اما فقط در سن خاصی می‌توان ورزش حرفه‌ای انجام داد و بهتر است از سنین کم شروع شود وقتی ورزش از کودکی آغاز می‌شود، کودک ورزش را به صورت یک نیاز برای خود دیده و سعی می‌کند آن را ادامه دهد. البته ورزش بدون معضل هم نیست و همواره آسیب‌های ورزشی مثل شکستگی را داریم.

وی افزود: برای ورزش‌های حرفه‌ای باید یک مربی بدنسازی کنار تیم ورزشی باشد تا ورزشکاران دچار آسیب نشوند. قطعا فردی که مثلا هر ماه یکبار فوتبال بازی کند، دچار مشکل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین ورزش برای سنین بالای ۵۰ سال، شنا، پیاده روی، یوگا و گاهی دوچرخه سواری است که برحسب سن و وضعیت تحرک، بدنی سالم و عضله قوی را به دنبال دارند. زمان خاصی برای ورزش کردن وجود ندارد، افراد می‌توانند در هر ساعتی که وقت دارند، مثلا در حد نیم ساعت هنگام صبح و نیم ساعت عصر پیاده روی کنند و اگر وقتی برای بیرون رفتن و ورزش در هوای آزاد ندارند، ورزش در خانه با فیلم‌های آموزشی بهترین گزینه است.

بیماری‌ها دارای طبع سرد و ورزش دارای طبع گرم است

دکتر علی شکوری گنجوی، کارشناس طب سنتی نیز در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: بیستر مشکلاتی که در افراد مختلف به وجود می‌آید ناشی از بیماری‌های طبع سرد و بلغمی است که می‌توان با ورزش کردن که دارای طبع صفراوی است و بدن را به سمت مزاج گرم سوق می‌دهد در کنار مصرف گیاهان دارویی به حالت دمنوش یا دمجوش و هم‌چنین ادویه جات به حالت چاشنی برطرف کرد.

وی افزود: ورزش، تغذیه مناسب و اصلاح سبک زندگی با تغییر الگوی سوخت و ساز بدن و ایجاد نظم مفید و موثر در زمان خوردن و آشامیدن و هم‌چنین بهبود متابولیسم بدن، نقش بسیار مهمی در بهبود روند سلامتی و پاکسازی بدن از سموم دارد.

وی ادامه داد: افراد داری بیماری‌هایی از قبیل کبد چرب یا مستعد این نوع بیماری‌ها باید در تمام طول سال از ورزش منظم و تحرک ملایم مانند نرمش، الگوی مناسب تغذیه مانند عدم مصرف غذاهای غیر طبیعی نان بدون سبوس، گنجاندن میزان فیبر مورد نیاز در برنامه غذایی روزانه، داشتن وعده غذایی سبک و زود هضم و عدم استفاده از غذاهای مانده یا حاوی ماده نگهدارنده پیروی کنند.

شکوری در خصوص افراد دارای بیماری‌های چربی، فشار و قند خون، گفت: این بیماران باید در طول روز از ورزش منظم و فعالیت بدنی برخوردار باشند و خوردن غذاهای پرچرب، بسیار شور، بسیار شیرین و سرخ کردنی خودداری کنند؛ هم‌چنین استفاده از لعابدانه‌ها مانند خیسانده تخم خاکشیر، بهدانه و یا تخم چیا و هم‌چنین میوه‌هایی با رنگ قرمز و نارنجی مانند زرشک، آلبالو، سیب سرخ و گیاهان حاوی ویتامین ث مانند کیوی و مرکبات می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی اظهار کرد: ورزش جزو موارد حرکت و سکون از حفظ الصحه طب سنتی است که یکی از اصلی ترین موارد شش گانه ضروری حوزه سلامت محسوب می‌‍شود.

وی تاکید کرد: ورزش و تغذیه مناسب در طول روز به خصوص در وعده‌ی صبحانه و شام از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا صبحانه، انرژی لازم برای آغاز فعالیت‌های روزانه را تامین می‌کند و شام نیز انرژی بخش اعضای رئیسه بدن مانند قلب و مغز و کبد است و ورزش باعث بهبود سوخت و ساز و افزایش متابولیسم در بدن می‌شود.