خشم ترکیه و آذربایجان علیه اقدام جدید ارمنستان
خشم ترکیه و آذربایجان علیه اقدام جدید ارمنستان

خشم ترکیه و آذربایجان علیه اقدام جدید ارمنستان وزارت خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان از افتتاح بنای یادبود “نمسیس” در ایروان انتقاد کردند؛ بنایی که به عاملان کشتن و ترور مقامات عثمانی و آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۲۰ افتخار می‌کند و یاد آنها را گرامی می‌دارد. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، […]

خشم ترکیه و آذربایجان علیه اقدام جدید ارمنستان

وزارت خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان از افتتاح بنای یادبود “نمسیس” در ایروان انتقاد کردند؛ بنایی که به عاملان کشتن و ترور مقامات عثمانی و آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۲۰ افتخار می‌کند و یاد آنها را گرامی می‌دارد.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما قویا افتتاح بنای یابود نمسیس در ایروان، پایتخت ارمنستان را محکوم می‌کنیم؛ بنایی که به عاملان ترور رهبران نظامی و سیاسی عثمانی در اوایل دهه ۱۹۲۰ و همچنین مقامات وقت آذربایجان و حتی برخی شهروندان عثمانی ارمنی‌تبار اختصاص دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: افتتاح این بنای یابود فاجعه خونین ترور و عملیات تروریستی را که ۳۱ تن از دیپلمات‌های ما به همراه اعضای خانواده‌هایشان کشته شدند، گرامی می‌دارد.

آنطور که این وقایع توسط رسانه‌های ارمنستانی نشان داده می‌شوند حاکی از برداشتی غلط و تحریف‌شده از تاریخ است.

در “عملیات نمسیس” مقاماتی از جمهوری دموکراتیک آذربایجان و امپراتوری عثمانی مابین سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۲۲ هدف قرار گرفتند.

وزارت خارجه ترکیه همچنین تصریح کرد: چنین اقدامات تحریک‌آمیزی که با روند عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان سازگاری ندارد، به تلاش‌ها جهت ایجاد صلح و ثباتی با دوام در منطقه کمک نخواهد کرد و این روند را در جهت منفی تحت تاثیر خواهد گذاشت.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با انتشار بیانیه‌ای این اقدام ارمنستان را محکوم کرد و گفت: ساخت و افتتاح چنین بنای یادبودی سیاست تروریستی را توسط ارمنستان ترویج می‌دهد.

برخی گروه‌های رادیکال ارمنستانی از تروریسم حمایت می‌کنند و این اقدام آن‌ها باید توسط جامعه بین‌المللی محکوم شود.

این وزارتخانه در ادامه افزود: چنین اقداماتی از سوی ارمنستان حسن‌نیت ادعایی این کشور را درباره مذاکرات عادی‌سازی روابط با جمهوری آذربایجان و ترکیه زیر سوال می‌برد.

باید این نکته را ذکر کنیم که مسیر صلح و آشتی در گرو تحسین جرائم و اشتباهات نیست، بلکه برای ادامه مسیر صلح باید این جرائم و اشتباهات را شناخت.