حتی افزایش عوارض خروج از کشور هم نمی‌تواند مانعی باشد برای افرادی که با خیال راحت به آن سوی مرزها رفته و با بساط کردن اجناسی که به داخل کشور می‌آورند به نوبه خود تیشه به ریشه تولیدات ملی این کشور می‌زنند. به گزارش  تایسیز آذربایجان ،به نقل از فارس ،  در حالی که هر […]

حتی افزایش عوارض خروج از کشور هم نمی‌تواند مانعی باشد برای افرادی که با خیال راحت به آن سوی مرزها رفته و با بساط کردن اجناسی که به داخل کشور می‌آورند به نوبه خود تیشه به ریشه تولیدات ملی این کشور می‌زنند.

به گزارش  تایسیز آذربایجان ،به نقل از فارس ،  در حالی که هر روز مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید می‌کنند اما انگار برخی از شهروندان نیز دست در دست دولتمردان داده‌اند تا هر روز بهتر از دیروز کمر تولیدات داخلی را شکسته و چرخ‌های اقتصاد کشورهای بیگانه را به حرکت در بیاورند.

در سایه گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، کسب و کارهای اینترنتی چنان شدت گرفته و به قدرت به کار خود ادامه می‌دهد که پاساژهای خرید و مجتمع‌های تجاری با سوت و کور قابل توجهی همراه شده است.

سرمایه‌گذاران از این که می‌بینند برخی از افراد به راحتی در شبکه‌های مجازی سودهای کلان کرده و مجتمع‌های تجاری آنها تنها به گردش و تفریح جوانان و پرکردن اوقات فراغت آنها تبدیل شده است، از این سرمایه‌گذاری و ساختن این نوع مراکز خرید پشیمان می‌شوند.

این روزها دیگر اقتصاد کشور در فضای مجازی دست به دست می‌شود.البته افرادی که می‌دانند چگونه از این فضا به نفع خود بهره‌برداری کنند، برگ برنده را در دست دارند.

شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی برسد که خرید و فروش انواع محصولات و کالاها توسط گوشی‌های هوشمند به ابزاری برای ضربه زدن به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل باشد.چرا که عمدتا محصولاتی در فضای مجازی توسط کانال‌های مختلف به فروش می‌رسد، محصولات خارجی هستند.

بیشتر افرادی که در کانال‌های تلگرام یا اینستاگرام به فروش انواع محصولات و عمدتا پوشاک، لوازم خانگی ، لوازم آرایشی و بهداشتی می‌پردازند افرادی هستند که به صورت خانوادگی به کشورهای همجوار از جمله کشور ترکیه و شهر مرزی “وان” سفر کرده و خریدهای چمدانی خود را در داخل کشور و با استفاده از راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های مختلف آب می‌کنند.

این افراد حتی به اعضای گروه وعده می‌دهند که هر کدام از اعضاء اگر بتوانند افراد بیشتری مثلا به تعداد ۳۰نفر را عضو گروه کنند، یک هدیه رایگان به آنها تعلق می‌گیرد.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بازار این نوع داد و ستدها به شدت گرم شده است و فعالیت این افراد خیلی بیشتر از قبل دیده می‌شود.

خانم‌هایی که به همراه همسر یا فرزند، خود را به شهر مرزی “وان” یا سایر شهرهای ترکیه رسانده و با حجم انبوهی از پوشاک ترک به کشور وارد می‌شوند طرفداران خاص خود را دارند.

آنهابی که توان و مقدمات لازم برای رفتن به شهر مرزی “وان” را ندارند از مشتریان پر و پا قرص این افراد هستند.یکی از افرادی که بازار فروش خوبی در فضای مجازی دارد، خود را امیر- م معرفی می‌کند.او به همراه همسرش هرسال و چند نوبت به کشور ترکیه رفته و به صورت عمده خرید می‌کند.

وی در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به ضرر و زیانی که طی یک ماه اخیر و با فیلتر شدن شبکه‌های مجازی صورت گرفته بود، می‌گوید: در اثر فیلتر شدن شبکه‌های مجازی دچار ضرر و زیان عمده‌ای شده‌ایم.

امیر افزود:بیشتر مشتریانم در فضای مجازی از اجناس ترک خرید می‌کنند.

وی ادامه داد: من و همسرم بعد از خرید از کشور ترکیه با برگزاری یک محفل دورهمی خانوادگی لباس‌ها و سایر لوازم خریداری شده را به همه اعضای فامیل و اقوام معرفی کرده و به این صورت خریدهای خود را به فروش رسانده و مابقی خریدها را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسانیم.

این شهروند تبریزی ادامه می‌دهد: البته ما تنها برای خودمان و اعضای فامیل خرید نمی‌کنیم بلکه دوستان و همسایگان نیز انواع لباس‌ها و لوازم مورد نیاز خود را در لیستی نوشته و ما سفارش‌های آنان را نیز می‌خریم.

امیر،در مورد دلیل این نوع کسب و کار خود می‌گوید: بر خلاف فروشندگان ایرانی رفتار خوب فروشندگان ترک باعث جذب مشتری می‌شود، آنها از این که ما اجناس را چند نوبت باز و بسته کرده و نگاه کنیم، ناراحت نمی‌شوند.

«خریدار نیستی وقت ما را نگیر»

وی ادامه داد:متاسفانه در اینجا وقتی فرد یک جنس را دوبار بیشتر می‌بیند، فروشندگان می‌گویند «خریدار نیستی وقت ما را نگیر».

امیر با اشاره به فروش محصولات خریداری شده در فضای مجازی ادامه می‌دهد:در ابتدا مغازه کادویی داشتم ولی آنقدر وضع اقتصادی مملکت کساد است که تصمیم گرفتم مغازه را تعطیل کرده و به فروش اینترنتی و آنلاین مشغول شوم و البته در این کار فروش خوبی دارم.

برای فروش بیشتر نمایشگاه فصلی برگزار می‌کنیم

برگزاری نمایشگاه‌های فصلی یکی از راهکارهایی است که این خانم و آقای تبریزی برای فروش محصولات و کالاهای خریداری شده خود در نظر می‌گیرند، چنانچه امیر می‌گوید: در طبقه پایین منزل مسکونی‌اش نمایشگاه‌های فصلی برگزار کرده و مشتریانی که به فروش اینترنتی اعتماد ندارند، همسرم آنها را به بازدید از نمایشگاه دعوت کرده و آنها لباس‌ها را از نزدیک مشاهده کرده و سپس خرید می‌کنند.

بنا به گفته وی برگزاری نمایشگاه در جذب مشتری تاثیرگذار بوده و آنها از سالم بودن و کیفیت لباس‌ها اطمینان خاطر پیدا می‌کنند، «وقتی مشتریان اعتماد لازم را پیدا کردند به مشتریان دائمی تبدیل شده و ما را به افراد دیگر معرفی می‌کنند».

دولتمردان دروازه‌های قاچاق را ببندند

وی در پاسخ به این سوال که خرید و فروش محصولات ترکیه در ایران باعث رونق گرفتن تولیدات و چرخش افتصاد ترکیه شده و در مقابل باعث رکود تولید ایرانی می‌شود، اظهار داشت: وقتی دولتمردان دروازه‌های شهر را بر روی واردات و قاچاق باز کرده‌اند و هیچ‌وقت نظارتی بر محصولات و کالاهای قاچاقی که به کشور وارد می‌شود، صورت نمی‌گیرد چطور می‌توانند از مردم انتظار داشته باشند که به تولید ملی اهمیت دهند.

امیر ادامه داد: وقتی در اثر سیاست‌های غلط دولت که باعث رکورد و کسادی بازار اقتصادی کشور شده است، بیشتر فروشندگان مجبور شده‌اند مغازه‌های خود را بسته و به رانندگی تاکسی مشغول شده، چطور می‌توانند حرف از تولید ملی بزنند.

همسر وی نیز خود را تهمینه معرفی کرده و می‌گوید: در حال حاضر این نوع کسب و کار طرفداران زیادی برای خود دارد و ما نیز یکی از این طرفداران هستیم که با توجه به سلایق مشتریان خود درصدد هستیم برای خود کسب درآمد داشته باشیم.

تهمینه خانم نیز در مورد رونق تولیدات ترک در ایران می‌گوید: همه مشتریان ما معتقد هستند اجناس ترک کیفیت بالایی دارد بنابراین ما نیز با توجه به درخواست‌های آنان اقدام به فروش چنین اجناسی می‌کنیم.

در حالی که هر روز مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید می‌کنند اما انگار برخی از شهروندان نیز دست در دست دولتمردان داده‌اند تا هر روز بهتر از دیروز کمر تولیدات داخلی را شکسته و چرخ‌های اقتصاد کشورهای بیگانه را به حرکت دربیاورند.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش این نوع فعالیت‌ها در بیشتر خانواده‌ها هستیم، خانواده‌هایی که برای خرید شب عید خود ترجیح می‌دهند سفری به شهر مرزی “وان” داشته یا اگر خودشان توانایی رفتن به این سفر را نداشته باشند، به افرادی که برای خریدهای عمده به این شهر می‌روند، سفارش خرید کالا بدهند.

اگر مدیران این کانال‌های تلگرامی  و اینستاگرام به نوبه خود گامی هر چند کوچک در راستای معرفی کالاها و تولیدات وطنی داشته باشند، از بیکاری خیل عظیمی از جوانان که سرمایه‌های این کشور هستند، جلوگیری می‌کنند.

برخی از کارشناسان اقتصادی رونق کسب و کارهای اینترنتی که نیاز به اجاره واحد یا پرداخت مالیات ندارد را یکی از مزیت‌های کسب و کارهای آنلاین اعلام می‌کنند و آن را موجب به حرکت درآوردن سرمایه در گردش می دانند ولی باید توجه و دقت داشت که افراط در چنین داد و ستدهای مجازی و آنلاین باعث نشود که صرفا در فضای مجازی و حقیقی به یک کشور صرفا واردکننده و مصرفی تبدیل شده و زمانی به خود می‌آییم که  اقتصاد ملی با رکود هنگفت مواجه شده و چرخ‌های اقتصاد ملی از چرخش افتاده‌اند.