دانشگاه علوم پزشکی تبریز از طرح‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند
دانشگاه علوم پزشکی تبریز از طرح‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از حمایت‌ همه جانبه این دانشگاه از کلیه طرح‌ها، ایده ها، شرکت‌های دانش بنیان و دانشجویان و اساتید فناور خبر داد. به گزارش تایسیزنیوز، «بهمن نقی پور» در مراسم پایانی “بیست و دومین جشنواره پژوهش، فناوری و کارآفرینی” افزود: در نمایشگاه اخیر نوآوری و فناوری ربع رشیدی ( رینوتکس ) […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از حمایت‌ همه جانبه این دانشگاه از کلیه طرح‌ها، ایده ها، شرکت‌های دانش بنیان و دانشجویان و اساتید فناور خبر داد.

به گزارش تایسیزنیوز، «بهمن نقی پور» در مراسم پایانی “بیست و دومین جشنواره پژوهش، فناوری و کارآفرینی” افزود: در نمایشگاه اخیر نوآوری و فناوری ربع رشیدی ( رینوتکس ) تبریز و در زون سلامت شاهد دستاوردهای بسیار خوبی از جوانان فعال در علم پزشکی بودیم که نوید بخش روزهای رو به رشد در زمینه فناوری‌های نوین است.

وی با بیان اینکه توجه به انجام تحقیقات کاربردی و مساله محور از ۲ سال قبل تاکنون جزو اولویت های پژوهشی این مجموعه قرار گرفته است، گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی تبریز هیچ اقدامی را بدون انجام تحقیقات مربوطه انجام نخواهیم داد، چون هر اقدام اجرایی بدون پژوهش های مورد نظر نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

نقی پور تحقیق و فناوری را بحث اساسی در علوم پزشکی عنوان و اظهار کرد: برای پیشرفت هر کشوری علم لازم است و برای دستیابی به علم و ثروت باید تحقیقات لازم در حوزه های تخصصی به انجام برسد که این امر در حوزه سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به رشد سریع علوم مختلف به خصوص علم پزشکی در شاخه های گوناگون، ادامه داد: دلیل اصلی این رشدهای سریع و خیره کننده، انجام تحقیقات علمی است و اغلب کشورها سرمایه گذاری های هنگفتی را در این زمینه انجام می دهند و لازم است در کشور ما نیز نسبت به تخصیص اعتبارات مناسب به حوزه علم و فناوری اقدامات زیربنایی و استوارتری صورت بگیرد.

نقی پور جنب و جوش اخیر در حوزه فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی ۲ سال اخیر را حاصل تلاش های بی وقفه و شبانه روزی استادن برجسته و دانشجویان فرهیخته دانست و یادآور شد: هم اکنون همکاری بسیار مناسبی بین محققان این دانشگاه و صاحبان صنعت و تولیدکنندگان به وجود آمده است که انتظار می رود این همکاری ها منجر به تولید ثروت و حل مسایل و مشکلات کشور در نظام سلامت شود.

وی وجود استادان برجسته در تراز جهانی را یکی از مهمترین افتخارات و ظرفیت های بسیار بالای دانشگاه علوم پزشکی تبریز یاد کرد و گفت: توانمندی های این مجموعه علمی در زمینه های تحقیقاتی در سطح کشور منحصر به فرد است و باید از این ظرفیت مهم با تمام توان حمایت کرد.

وی حمایت مادی و معنوی، همراهی و ایجاد زیرساخت های تحقیق و پژوهش را جزو ماموریت ها و رسالت های مهم دانشگاه علوم پزشکی برای فعالیت راحت تر محققان برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس، ساخت پژوهشکده ربع رشیدی در طی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم سرعت بیشتری به خود گرفته است.

نقی پور یادآور شد: این مجموعه علمی و تحقیقاتی می تواند جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ یافته های جدید علم پزشکی و فعالیت گسترده در حوزه نانو فناوری و نسل چهارم درمان بیماران به قطب این حوزه های علمی تبدیل و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در صادرات فناوری علوم مختلف و رشته های تخصصی پزشکی نیز نقش مهمی ایفا کند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم دستاوردهای بزرگی در بخش سلامت و کنترل و کاهش شیوع ویروس کرونا از خود بر جای گذاشت، اظهار کرد: این دولت بدون تردید برنامه های وسیع و گسترده نیز در بخش پژوهشی برنامه ریزی کرده است که عمق بخشی به دستاوردهای علمی و پژوهشی برای دستیابی به آینده ای درخشان به جهت تبدیل علم به ثروت عمومی ضروری است.

نقی پور اضافه کرد: پژوهشکده ملی ربع رشیدی تبریز یکی از مراکز تحول آفرین در حوزه پزشکی، داروئی، علمی و تحقیقاتی کشور است که متاسفانه به دلیل بی توجهی ها، عملیات احداث آن طی سال های متمادی با رکود و حتی تعطیلی مواجه شده بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه علمی کشور بر اساس حل مسایل و مشکلات جامعه، اظهار کرد: این معاونت طی ۲ سال اخیر در راستای عمل به این توصیه ها و تغییر نگرش های سنتی به موضوع علم و فناوری، گام های ابتدایی اما محکم را برداشته است که نتایج این اقدامات به تدریج در فضای علمی و تحقیقاتی علوم پزشکی ایران به منصه ظهور خواهد رسید.

« پرویز شهابی » با اشاره به پیشرفت های مهم علوم پزشکی ایران در رتبه بندی های جهانی طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، افزود: در این رتبه بندی کشورهای چین، آمریکا، هند، انگلیس، آلمان و ایتالیا در رده های اول تا ششم قرار گرفته اند و ایران پس از برزیل در این رتبه بندی حائز رده ۱۵ جهانی است که جایگاهی خوب به شمار می رود اما برای ارتقای این رده باید سرمایه گذاری های کلان در حوزه تحقیقات به انجام برسد.

وی با بیان اینکه عربستان، پاکستان، مصر، ترکیه و اندونزی در رتبه بندی میانگین رشد پنج ساله علمی کشورهای منطقه رده های اول را کسب کرده اند، از اینکه ایران در این رتبه بندی جایگاه چندان مناسبی ندارد، ابراز تاسف و اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های مراکز علمی اگر روند کنونی در سال های آینده نیز تداوم یابد، سقوط رتبه علمی ایران به رده های پایین تر از ۱۷ جهانی محتمل خواهد بود.

شهابی بر اختصاص بودجه های مناسب برای معاونت های علمی و تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و یادآور شد: آینده اقتصادی کشورها بر پایه علم است و اگر ما در این زمینه ها سستی کرده و نسبت به سرمایه گذاری های کلان وارد میدان نشویم، بدون تردید ثروت اندوزی در کشور میسر نشده و بسیاری از حوزه های اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور با چالش های جدی مواجه می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با وجود کمبودهای اساسی در تخصیص اعتبارات مناسب در حوزه های پژوهشی، رتبه های ممتاز کشوری را به دست آورده است، گفت: امسال این دانشگاه رتبه اول دانشگاه های علوم پزشکی کشور را در رتبه بندی تایمز به دست آورد و در ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی نیز رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.

شهابی ادامه داد: در جشنواره رازی سال گذشته نیز محقق برتر و محصول برتر کشوری از دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شد و تعداد چهار مرکز تحقیقاتی این دانشگاه نیز رده های برتر را به خود اختصاص دادند.

وی راه اندازی مرکز سلول درمانی، امضای تفاهم نامه با سه دانشگاه جراح پاشای استانبول، قونیه و ایغدیر ترکیه، راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی در شهرستان خداآفرین، افزایش تعداد اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه از ۵۶ نفر به ۸۶ نفر، افتتاح کارخانه نوآوری دارویی و تلاش برای صادرات انواع محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی را از جمله اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد.

شهابی احراز رتبه اول مراکز کاربردی دارویی، سلول های بنیادی، علوم تغذیه، آزمایشگاه جامع تحقیقات، رتبه دوم مرکز تحقیقات ایمونولوژی و رتبه سوم مرکز تحقیقات آنالیز دارویی را از دستاوردهای مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه های تحقیقاتی طی ۲ سال اخیر برشمرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یکی از مهمترین زمینه های مساله محور کردن تحقیقات علمی در این حوزه را توجه به ساخت و تولید انواع داروها و تجهیزات اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس معاونت تحقیقات و فناوری این مجموعه قراردادهای همکاری با کشورهای ترکیه، ازبکستان و جمهوری آذربایجان را نهایی کرده است .

شهابی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش باید در سرلوحه تمام اقدامات مربوط به بودجه ریزی کلان کشور قرار بگیرد، گفت: هر گونه اهمال در این حوزه می تواند آسیب های جبران ناپذیر به کشور وارد کند و در این صورت دستیابی به اهداف بیانیه گام دوم و نیز منویات مقام رهبری نیز با اما و اگرهای گوناگون مواجه می شود.

انجام پژوهش های مساله محور با رویکرد کاربردی و فاصله گرفتن از انجام تحقیقات مقاله محور یکی از پایه های مهم پیشرفت و توسعه علمی به خصوص در نظام سلامت به شمار می رود و یکی از مفاد مهم و بندهای مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداختن به توسعه علمی کشور با رویکردهای علم پایه در حوزه های گوناگون برای گره گشایی از مشکلات عمومی و مردمی عنوان شده است که در این راستا رسالت مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه ها بسیار سنگین تر و خطیر است تا با اجرای تحقیقات کاربردی نسبت به رفع مسایل و مشکلات جامعه به ویژه در نظام سلامت گام های اساسی تر بردارند.

بر همین مبنا ارتقای جایگاه علمی ایران اسلامی در جهان و منطقه باید یکی از اولویت های اصلی و محوری دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی قرار بگیرد تا کاروان علمی کشور از قافله علمی جهان عقب نماند.

توسعه و گسترش دیپلماسی علوم پزشکی با کشورهای همسایه و منطقه، توسعه طرح های اثرگذار، به روز رسانی زیرساخت های علمی و تحقیقاتی، خروج از مقاله محوری و حرمت در مسیر اجرای طرح های پژوهشی کاربردی، اجرای طرح های تولید به خصوص در بخش دارو، توجه به صادرات، همکاری با دستگاه های اجرایی برای فروش محصولات علم پایه، توسعه تولید طرح های محصول محور و راه اندازی خطوط جدید تولید دارو و تجهیزات پزشکی از جمله گام های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بوده است.

در این مراسم از تعداد ۳۶ نفر محقق، استاد، کارآفرین و دانشجویان برتر و دارای رتبه های کشوری تجلیل شد.