دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود
دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود

وعده معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اعلام کرد: در شرایط تکمیل پروژه ها و آورد آبی سالیانه ۳ میلیارد متر مکعب به دریاچه، تا ۱۰ سال آینده دریاچه ارومیه احیا خواهد شد. […]

وعده معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب

دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود

دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اعلام کرد: در شرایط تکمیل پروژه ها و آورد آبی سالیانه ۳ میلیارد متر مکعب به دریاچه، تا ۱۰ سال آینده دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

به گزارش تایسیز نیوز، میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در گفت و گو با برنا، درباره احیا دریاچه ارومیه اظهار داشت: در شرایطی که پروژه های نیمه تمام آماده و تکمیل بشوند آورد آبی به دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب در سال است. این پروژه ۱۰ ساله است و نقش سد کانی‌سیب از این سه میلیارد حدودا ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.

بهادری با اشاره به پروژه های ناتمام ادامه داد: پروژه هایی که هنوز نیمه‌تمام است می‌توان به تصفیه خانه تبریز و ارومیه اشاره کرد. همچنین میزان نیاز به آب کشاورزی باید کاهش یابد تا در آورد آبی دریاچه تاثیر داشته باشد که سازمان کشاورزی برای تغییر الگوی کشت در حال اجرا و عملیاتی کردن این پروژه است که اگر این پروژه ها تکمیل شود میزان ورودی آب به دریاچه در سال ۳ میلیارد متر مکعب است.

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، درباره میزان تبخیر آب دریاچه توضیح داد: هر چه میزان آب بیشتر باشد تبخیر آن هم بیشتر است؛ یعنی زمانی که آب دریاچه ارومیه حدودا ۳۲ میلیارد متر مکعب بود تبخیر را حدودا ۴ یا ۵ میلیارد متر مکعب اعلام کردند، در حال حاضر که آب دریاچه ۲ میلیارد متر مکعب است مطابق با این فرمول محاسبه می‌شود که حدودا تخبیر از ۱ درصد بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، دریاچه ارومیه حدودا ۱۵٫۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد تا تا به سطح اکولوژیک برسد.

بهادری اعلام کرد که در شرایط تکمیل پروژه ها و آورد آبی سالیانه ۳ میلیارد متر مکعب به دریاچه، تا ۱۰ سال آینده دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.