دهه فجر فرصتی برای بازخوانی مبانی و خاستگاه های انقلاب اسلامی است
دهه فجر فرصتی برای بازخوانی مبانی و خاستگاه های انقلاب اسلامی است

دهه فجر فرصتی برای بازخوانی مبانی و خاستگاه های انقلاب اسلامی است تایسیز نیوز – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: دهه فجر فرصتی مناسب برای بازخوانی مبانی و خاستگاه های انقلاب و همچنین بررسی و تحلیل عملکرد دستگاه های اجرایی است. به گزارش تایسیز نیوز، سید محمد حسین بلاغی روز یکشنبه در […]

دهه فجر فرصتی برای بازخوانی مبانی و خاستگاه های انقلاب اسلامی است

تایسیز نیوز – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: دهه فجر فرصتی مناسب برای بازخوانی مبانی و خاستگاه های انقلاب و همچنین بررسی و تحلیل عملکرد دستگاه های اجرایی است.

به گزارش تایسیز نیوز، سید محمد حسین بلاغی روز یکشنبه در نشست خبری به منظور تشریح برنامه های ایام الله دهه فجر و عملکرد یکسال گذشته این اداره کل افزود: انقلاب اسلامی تنهاترین، معروف ترین و مهم ترین انقلاب فرهنگی و عقیدتی در طول تاریخ است و مبنای اصلی آن، فرهنگی و عقیدتی است و حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز از همین مبنا شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ متعالی، عامل رشد و نمو جوامع است، گفت: در انقلاب اسلامی که بر مبنای تحول فرهنگی شکل گرفته باید بررسی شود این انقلاب در کدام حوزه ها موفق بوده است و در چه حوزه هایی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

بلاغی ادامه داد: رشد فضایل فرهنگی و اجتماعی، وظیفه فرهنگ و ارشاد است هر وقت این مهم به طور کامل انجام شد می توانیم آن وقت عنوان کنیم که در کارهایمان موفق بودیم.

وی با بیان اینکه اصلی ترین کارکرد ارشاد در حوزه فرهنگی و هنری، تنظیم گری است و متولی به معنای عام است و پیش برنده ها و پیشران های فرهنگی را در جامعه تقویت کرده و با سپردن امور فرهنگی به مردم و تقویت هسته های مردمی، اهداف فرهنگی را جلو برده است، خاطرنشان کرد: در واقع اداره کل ارشاد، فرهنگ را به دست صاحبان اصلی فرهنگ که همان مردم هستند سپرده است.

وی افزود: هر وقت حوزه فرهنگی و هنری و حتی هویتی را به مردم واگذار کرده ایم موفق شده ایم زیرا عقبه مردمی در این حوزه بسیار توانمند است و وظیفه ارشاد در این روش، نقش مکملی است.

بسیاری از پروژه های فرهنگی زمین مانده احیا شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اشاره به عملکرد این اداره کل در زمینه های فرهنگی، هنری و عمرانی، اظهار کرد: در حوزه عمرانی به سمت تحول رفتیم و بسیاری از پروژه هایی را که سال ها زمین مانده بود احیا کردیم.

بلاغی اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های فرهنگی در استان جذب کردیم و تا پایان سال چهار پروژه مهم در شهرستان های استان به بهره برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه ساختمان ملکان در حال اتمام است، گفت: سالن هشترود نیز احیا شده است و عملیات عمرانی آن جریان دارد و مجتمع های فرهنگی و خانه فیلم آذرشهر و هریس نیز در هفته هنر انقلاب بهره برداری می شوند.

وی افزود: ساختار بیرونی مقبره الشعرا نیز پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی، با کمک و همیاری شهرداری تبریز سر و سامان یافته است.

بلاغی اعلام کرد: در سه ماه آینده ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر به پروژه های فرهنگی تزریق می شود اما برای اتمام طرح ساماندهی مقبره الشعرا، بیش از سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی به بازسازی مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز نیز اشاره کرد و گفت: چند برابر اجاره ای که از محل اجاره دادن این مکان گرفته ایم برای بازسازی این مجموع هزینه شده و کار در این مجموعه زیاد است.

۵۲ پروژه کلان فرهنگی را به مردم واگذار کردیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان از مردمی سازی فرهنگ به عنوان یکی از اقدامات مهم در این دولت نام برد و گفت: در همین راستا، ۵۲ پروژه کلان فرهنگی را به مردم سپردیم و ۸۰ درصد اعتبارات جذب شده را به موسسه های مردمی برای تولید محتوا و برگزاری جشنواره ها پرداخت کردیم.

بلاغی به احیای نمایشگاه کتاب تبریز پس از چهار سال وقفه اشاره کرد و افزود: برگزاری این نمایشگاه پس از کرونا به صورت ملی، در هیچ استانی اتفاق نیافتاده است و این کار بزرگی در عرصه فرهنگ و کتاب بود.

۳۸ رسانه جدید در سال جاری مجوز گرفتند

بلاغی به صدور ۳۸ مجوز فعالیت برای رسانه های تازه تاسیس استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت، مجوز ۶۹ نمایندگی و سرپرستی صدور یا تمدید شده است و صدور مجوز چاپ کتاب نیز در ۱۰ ماه سال جاری ۱۵ درصد نسبت به کل سال گذشته بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی تنها استانی است که مجوز چاپ کتاب را بعد از وزارت ارشاد صادر می کند و از نظر میزان و تعداد صدور مجوز نیز، سوم یا چهار کشوری است.

رشد ۷۰ درصدی تماشاگران سینما در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از رشد ۷۰ درصدی تعداد تماشاگران سینما در ۱۰ ماه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۳۱ هزار و ۹۳۴ نفر به سینما رفتند در حالیکه این تعداد از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۶۱ هزار نفر و از لحاظ فروش نیز، بیش از ۲.۳ برابر بیشتر شده است.

بلاغی افزود: در حوزه کنسرت و اجرای صحنه ای نیز ۶۵ درصد رشد داشته ایم به طوریکه سال قبل ۱۴۹ هزار نفر و در ۱۰ ماه امسال ۲۴۶ هزار نفر از نزدیک به تماشای کنسرت نشستند.

وی با بیان اینکه تماشا فیلم و تئاتر و رفتن به کنسرت تنها برای تفریح نیست و نوعی کنش فرهنگی است، گفت: در حوزه نمایش نیز نسبت به سال قبل ۲۷درصد رشد داشته ایم و اقبال به این هنر در استان بیشتر شده است.

بلاغی به حمایت ها از هنرمندان اشاره کرد و گفت: در این راستا، تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر، ۲۱ درصد بیشتر و ۷۵۰ نفر در سال جاری به تعداد اعضای این صندوق اضافه شده است و در مجموع سه هزار و ۲۰۰ نفر از طریق این صندوق بیمه هستند.

وی ادامه داد: ۲۵ نفر از استان نشان درجه یک هنری دارند که تا پایان سال جاری، ۶ تا هفت نفر به این تعداد اضافه و از مزایای خاص این نشان برخوردار می شوند.

وی به انتخابات انجمن های مختلف تابعه اداره کل ارشاد استان نیز اشاره کرد و گفت: این انتخابات برای بازسازی انجمن ها صورت می گیرد تا با ورود افراد تازه نفس و پیگیر، فعالیت های فرهنگی و هنری رونق بیشتری بگیرد.

بلاغی با اشاره به اینکه انتخابات انجمن عاشیقلار برگزار شده و انتخابات انجمن موسیقی، نمایش و خانه مطبوعات نیز تا پایان سال برگزار می شود، اظهار کرد: این اداره کل هیچ نوع دخالتی در این انتخابات ندارد و نقش نظارتی را ایفا می کند.

وی به فعالیت های این اداره کل در حوزه قرآنی اشاره کرد و افزود: دوره تربیت معلم با حضور ۲۰۰ نفر در بناب برگزار شد، دوره ترتیل سینا طباخی ( نفر اول سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ کل ) دهه فجر رونمایی می شود و خودآموز سعید وحیدی مهر نیز نشر عمومی خواهد شد.

چهار جشنواره ملی به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به برنامه های این اداره کل برای گرامیداشت ایام دهه فجر نیز اشاره کرد و گفت: چهار جشنواره ملی فیلم فجر، موسیقی فجر، هنرهای تجسمی و شعر فجر به میزانی آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد ضمن اینکه جشنواره استندآپ کمدی ( شوخی پردازی روی صحنه ) زنجفیل نیز در این ایام برگزار می شود.

بلاغی با اعلام اینکه جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم آپاراتچی در ۱۵ بهمن آغاز می شود و تا ۲۲ بهمن در سه پردیس سینمایی تبریز ادامه خواهد داشت، گفت: در این جشنواره سه فیلم با موضوعات مرتبط با استان شامل آپاراتچی، معجزه پروین و شور عاشقی به همراه ۱۱ فیلم دیگر در پردیس های سینمایی اکران می شود.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر نیز با همکاری و حضور گروه ها و انجمن موسیقی و انجمن عاشیقلار در تبریز برگزار می شود و جشنواره هنرهای تجسمی نیز از امروز در خانه فرهنگ با مشارکت ۳۰ استاد برجسته این هنر برپا شده است و جشنواره شعر فجر نیز به صورت محفلی و برنامه تلویزیونی برگزار خواهد شد.

بلاغی گفت: اختتامیه جشنواره رسانه ای ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی نیز ۲۵ بهمن برگزار می شود و نفرات برتر از بین ۳۸۰ اثری که برای داوری به تهران ارسال شده است، انتخاب و معرفی می شوند.

وی افزود: برگزاری نشست های تبیینی به سوی قله، رونمایی از پوستر انقلاب و آذربایجان، رونمایی از کتاب و برگزاری محافل قرآنی از دیگر برنامه های گرامیداشت دهه فجر است که به صورت تخصصی و مردم محور برگزار می شود.