راه اندازی آزمایشگاه آب و هواشناسی ماهواره ای در تبریز
راه اندازی آزمایشگاه آب و هواشناسی ماهواره ای در تبریز

به گزارش تایسیز اذربایجان شهرام روستایی رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، از راه اندازی اولین آزمایشگاه آب و هواشناسی کشور در تبریز خبر داد و اظهار داشت: با راه اندازی این آزمایشگاه ماهواره ای، امکان رصد و دریافت تصاویر ماهواره ای به صورت زنده و تحلیل آب و هوایی مقدور شد. وی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان شهرام روستایی رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، از راه اندازی اولین آزمایشگاه آب و هواشناسی کشور در تبریز خبر داد و اظهار داشت: با راه اندازی این آزمایشگاه ماهواره ای، امکان رصد و دریافت تصاویر ماهواره ای به صورت زنده و تحلیل آب و هوایی مقدور شد.

وی با بیان اینکه این ماهواره در بخش های دریافت آنلاین داده ها و تحلیل داده ها فعالیت می کند، ابراز داشت: در داده های ماهواره ای، این امکان وجود دارد که اطلاعات مربوط به وضعیت دریاچه ها، تالاب ها، پیش بینی سیلاب ها و بارندگی های شدید، آتش سوزی و ریزگردها در کل کشور و خاورمیانه دریافت شود.

روستایی تاکید کرد: حجم بالای داده های دریافتی از ماهواره ای، دخیره سازی داده ها را صرفا برای سه روز امکان پذیر می کند.

رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز همچنین امکان نمایش تهدید محصولات کشاورزی براثر بلایای طبیعی، شناسایی ارتفاع ابرها در مسیر خطوط هوایی و شناساسیی پتانسیل یخ زدگی در ابرها را از دیگر ویژگی های داده های ماهواره ای سنجش از راه دور برشمرد.