رفتار غیر منطقی مردم در خرید کالا حاصل بی اعتمادی به دولت است
رفتار غیر منطقی مردم در خرید کالا حاصل بی اعتمادی به دولت است

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از جام جم آنلاین، محمدرضا طحان‌پور، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: به ‌طور کلی مشکل التهاب بازار از دوران اجرایی شدن برجام آغاز شد و از ابتدای امسال نیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. به این دلیل که سیاست‌های منطقی و اصولی برای پاسخگویی به نیاز […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از جام جم آنلاین، محمدرضا طحان‌پور، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: به ‌طور کلی مشکل التهاب بازار از دوران اجرایی شدن برجام آغاز شد و از ابتدای امسال نیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. به این دلیل که سیاست‌های منطقی و اصولی برای پاسخگویی به نیاز بازار نداشتیم.

طحان‌پور در ادامه افزود: سیاست‌های ارزی دولت و مقررات ممنوعیت واردات کالاهای مورد نیاز بازار بدون توجه به توانمندی تولید داخلی دست‌ به ‌دست یکدیگر داده و درنهایت التهاب، به بازار رسوخ کرد و مشکلات بعدی دومینو وار ایجاد شد.

وی تأکید کرد: اتحادیه‌ از همان ابتدای سال به مسئولان هشدار داده بود که در صورت ممنوعیت واردات برخی کالاها جریان روانی منفی در جامعه مبنی بر کمبود کالا ایجاد می‌شود. چون تولید داخل توانمندی کامل برای پاسخگویی به نیاز ندارد، اما متأسفانه به دلیل مدیریت جزیره‌ای در بدنه دولت توجهی به گفته‌ متخصصان و فعالان بازار نشد.
این مقام صنفی معتقد است سیاست‌های مقطعی و خلق‌الساعه درباره واردات کالاهای مختلف می‌تواند چالش عمده‌ای در بازار باشد که متأسفانه هزینه آن را مردم و جامعه باید بپردازند، درحالی‌که با مدیریت واردات می‌توانیم علاوه بر حمایت از کالای ایرانی از التهاب بی‌جا در بازار نیز ممانعت کنیم.

وی تأکید کرد: تا قبل از سال جدید اغلب کارخانه‌ها با مازاد تولید روبرو بودند که به همین دلیل فروش‌های اعتباری در بخش‌های مختلف جامعه به ‌نوعی بازار را مدیریت می‌کرد. اما با توجه به نوسان‌های ارزی اخیر در اقتصاد یک‌باره فروش اعتباری قطع شد و درنهایت تقاضای خرید به سطح بازار وارد شد، درحالی‌که توان تولیدی ۴۰ درصد کاهش‌یافته بود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی معتقد است با حذف فروش اعتباری و کاهش محصولات در سطح بازار این تفکر در میان مردم ایجاد شد که کمبود کالا جدی است و باید برای تأمین نیازهای آتی خود دست بکار شوند، همین امر باعث بروز شوک در بازار و ادامه مشکلات شد.

طحان‌پور به خبرنگار ما گفت: البته این فرهنگ خرید کالایی از سوی مردم که امروز ایجاد شده در بخش‌های مختلف تبعات متفاوتی خواهد داشت. به عنوان ‌مثال با توجه به سبک زندگی و فضای محدود زندگی شهری، سرقت لوازم ‌خانگی انبارشده در پارکینگ زیاد شد و در بخش مواد غذایی هم تاریخ ‌مصرف کوتاه آنها باعث افزایش هدر رفت کالا می‌شود.
این مقام صنفی تأکید کرد: این‌گونه واکنش‌های هیجانی و همچنین افزایش احتکارهای خانگی دقیقاً عکس‌العمل به اظهارات غیرمنطقی برخی مسئولان است، چون بارها این افراد قول مدیریت شرایط را داده‌اند اما در عمل نتوانسته‌اند مشکلات مردم را برطرف کنند.
به گفته طحان‌پور، وقتی تناقض در گفته‌های مسئولان اقتصادی و واقعیت بازار از سوی مردم دیده می‌شود دقیقاً رفتار آگاهانه‌ جامعه حفاظت از دارایی‌هایشان خواهد شد که اولین اتفاق کمبود کالا و به دنبال آن سودجویی گروهی خاص در راستای افزایش قیمت است.
وی درباره جایگاه رسانه‌ها در این شرایط نیز معتقد است: رسانه‌های خارجی که در تلاش هستند با استفاده از بی‌اطلاعی مردم درواقع جریان سازی به نفع اهداف شوم خود کنند اما نکته اینجاست که برخی از رسانه‌های داخلی هم کم‌کاری می‌کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تصریح کرد: رسانه‌های داخلی باید بدون در نظر گرفتن جهت‌گیری‌های جناحی خود در راستای منافع ملی کشورمان نسبت به انتشار واقعیات بازار و شرایط اقتصادی ایران گام بردارند، چون مخاطبان بر اساس این واقعیات است که تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی تأکید کرد: مردم ایران بارها طی چند دهه اخیر نشان داده‌اند همراه حکومت هستند و در راستای اهداف ملی گام برمی‌دارند، پس اگر رسانه‌ها شرایطی فراهم کنند که زمینه افزایش اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت بیشتر شود قطعاً شیطنت رسانه‌های خارجی به حداقل خود خواهد رسید و بازار هم از التهاب فعلی خواهد افتاد.
طحان‌پور در ادامه افزود: مقام معظم رهبری بارها تأکید فرموده‌اند که معیشت و اشتغال باید اولویت اول مسئولان باشد اما می‌بینیم جزیره‌ای عمل کردن لایه مدیریت دولت باعث شده نگرانی و مشکلات مردم بیشتر شده باشد. به همین دلیل است که باید بدون در نظر گرفتن نگرش‌های جناحی مسئولان تنها به فکر منافع ملی کشورمان در شرایط فعلی باشند.
این مقام صنفی به خبرنگار ما گفت: امروز متأسفانه دسته‌بندی‌های جناحی باعث شده التهاب بی‌دلیل به بازار تزریق شود و مردم هم در سردرگمی کامل سعی می‌کنند به‌نوعی خودشان را از این نگرانی دور کنند که متأسفانه بیشتر باعث التهاب شده و نهایتاً بازنده میدان خواهند شد.