رهاسازی۹۲میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه/مرحله اول آغاز شد
رهاسازی۹۲میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه/مرحله اول آغاز شد

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از مهر، فرهاد سرخوش با بیان اینکه در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف بهبود شرایط دریاچه ارومیه اولین مرحله رهاسازی سدها به سمت این تالاب امروز آغاز شد افزود: در مجموع مرحله اول ۹۲ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از مهر، فرهاد سرخوش با بیان اینکه در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف بهبود شرایط دریاچه ارومیه اولین مرحله رهاسازی سدها به سمت این تالاب امروز آغاز شد افزود: در مجموع مرحله اول ۹۲ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

وی ادامه داد: این میزان شامل رهاسازی ۲۴ میلیون مترمکعب با دبی ۱۵ مترمکعب برثانیه از سد شهرچایی، ۲۸ میلیون مترمکعب از سد مهاباد با دبی ۲۰ میلیون مترمکعب بر ثانیه و سد زولای سلماس ۴۰ میلیون مترمکعب با دبی ۱۵ میلیون مترمکعب بر ثانیه است که از امروز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

سرخوش خاطرنشان کرد: با رهاسازی مرحله اول آب سدهای حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه سطح تراز این تالاب بین المللی با احتساب روان آبها بین هفت الی هشت سانتیمتر افزایش می یابد.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مرحله دوم آزاد سازی نیز بعد از آذرماه انجام می شود عنوان کرد: در این مرحله آب سد زرینه بوکان که بیشترین حجم آب به سمت دریاچه ارومیه خواهد بود رهاسازی می شود.

دریاچه ارومیه در دو دهه گذشته به دلیل مواجه شدن با مشکل خشکسالی، دچار کم آبی شد و حتی آب آن در برخی موارد به کمتر از یک میلیارد مترمکعب کاهش یافت.