روند اجرایی آزادراه مراغه – هشترود سرعت می گیرد
روند اجرایی آزادراه مراغه – هشترود سرعت می گیرد

به گزارش تایسیز اذربایحان  به نقل از ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در بازدید از قطعه اول این آزادراه افزود: با توجه به مشارکتی بودن این طرح، دولت سهم خود را در آن پرداخت کرده و با پرداخت سهم سایر سهامداران ، مشکلات اعتباری آن مرتفع می شود. وی ادامه داد: با توجه به رایزنی های […]

به گزارش تایسیز اذربایحان  به نقل از ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در بازدید از قطعه اول این آزادراه افزود: با توجه به مشارکتی بودن این طرح، دولت سهم خود را در آن پرداخت کرده و با پرداخت سهم سایر سهامداران ، مشکلات اعتباری آن مرتفع می شود.

وی ادامه داد: با توجه به رایزنی های انجام شده، قرارگاه خاتم الانبیا نیز به عنوان سهامدار ۲۰ درصدی این طرح همراه با بانک سپه در این طرح مشارکت خواهند داشت.
وی اضافه کرد: بانک سپه نیز آماده واریز سهم خود در این طرح ملی و تسریع در روند اجرای آن است.

وی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات پیش روی این طرح گفت: برای تملک اراضی محدوده این طرح نیز می توان از اوراق مشارکت یا ارائه امتیازات ویژه برای باغات نزدیک شهر از طریق کمیسیون ماده پنج استفاده کرد.

معاون شرکت مجری آزادراه های شمالغرب نیز با اشاره به روند اجرایی آزادراه مراغه – هشترود گفت: هم اکنون قطعه اول این طرح با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

بیمقدار افزود: عدم تملک بخشی از اراضی این قطعه به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبارات لازم از مشکلات این قطعه از طرح است.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۶ کیلومتر طول این قطعه فقط چهار کیلومتر تملک شده و در سالجاری تنها هشت میلیارد ریال اعتبار برای کل طرح پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: باتوجه به روند مناسب اجرای طرح در قطعات دوم و سوم، حدود ۱۶ کیلومتر از این قطعات آماده آسفالت ریزی است.

از ابتدای آغاز این طرح تاکنون یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت هزینه شده است، از این رقم، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در قالب کارکرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانکاران قطعات مختلف پرداخت و ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی هزینه شده است.
۹۵۰میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی محدوده این طرح نیاز است.

براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، ۳۵ کیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.

سهم سرمایه گذاری دولت در این طرح ملی ۶۰ درصد، سهم بانک سپه ۲۰ و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز ۲۰ درصد خواهد بود.

آزاد راه مراغه – هشترود به طول ۹۲ کیلومتر بوده که در این طرح ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸٫۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دست ساخت بوده و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای آزاد راه مراغه – هشترود، مسافت ۱۰۱ کیلومتری مراغه به هشترود ۹ کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.

محور فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.