ریزش‌ها و رویش‌های کشتی آزاد در زاگرب
ریزش‌ها و رویش‌های کشتی آزاد در زاگرب

ریزش‌ها و رویش‌های کشتی آزاد در زاگرب تایسیز نیوز- رقابت‌های کشتی آزاد اوپن زاگرب ۲ روی سکه برای مدعیان بود تا جایی که برخی از مسافران احتمالی پاریس از ادامه چرخه انتخابی به صورت کامل حذف شدند. به گزارش تایسیز نیوز، رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب و نخستین رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در […]

ریزش‌ها و رویش‌های کشتی آزاد در زاگرب

تایسیز نیوز- رقابت‌های کشتی آزاد اوپن زاگرب ۲ روی سکه برای مدعیان بود تا جایی که برخی از مسافران احتمالی پاریس از ادامه چرخه انتخابی به صورت کامل حذف شدند.

به گزارش تایسیز نیوز، رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب و نخستین رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در سال ۲۰۲۴ روزهای ۲۰ و ۲۱ دی ماه در کشور کرواسی برگزار شد. این رقابت‌ها دومین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی بعد از پیکارهای قهرمانی کشور در ساری بود.

در پایان این مسابقات تیم ایران توسط محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم، امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، حسین ابوذری در وزن ۷۴ کیلوگرم، امیرررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره، عباس ابراهیم‌زاده در وزن ۶۵ کیلوگرم و کامران قاسم‌پور در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

تیم ایران که در ۶ وزن این مسابقات شرکت کرده بود با ۱۱۵ امتیاز نایب قهرمان شد. آمریکا که در هر ۱۰ وزن نماینده داشت، با ۱۵۹ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید و گرجستان با ۱۱۰ امتیاز سوم شد.

براساس اعلام فدراسیون، مسابقات کشتی قهرمانی کشور نخستین مرحله از چرخه انتخابی بود که نفرات برتر آن به همراه ملی‌پوشان معاف از مسابقات به رقابت‌های اوپن زاگرب اعزام شدند. در رقابت‌های زاگرب تکلیف برخی از اوزان المپیکی مشخص و در برخی از وزن‌ها هم نماینده ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک در قاره کهن مشخص شد و البته برخی از ستارگان ایرانی پنچه در پنچه قهرمانان جهان و المپیک انداخته و حتی به برتری نیز رسیدند.

در پایان این مسابقات یک تحول اساسی در چرخه ایجاد و حتی معادلات در برخی وزن‌ها هم پیچیده شد.

وزن ۵۷ کیلوگرم؛ جوان امید اول اعزام به قهرمانی آسیا

در مسابقات رنکینگ‌دار زاگرب ایران در وزن المپیکی ۵۷ کیلوگرم نماینده نداشت و کادرفنی ترجیح داد تا تمرکز ستارگان این وزن بر روی تمرینات باشد. احمد محمدنژاد جوان، ابراهیم خواری و علیرضا سرلک در اردو هستند و کادرفنی در خصوص اعزام آنان به مسابقات قهرمانی آسیا تصمیم خواهد گرفت. براساس چرخه انتخابی تیم ملی نفر اول قهرمانی کشور در این وزن اولین گزینه برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و یا گزینشی المپیک خواهد بود. تیم ملی کشتی آزاد در وزن‌های ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم سهمیه المپیک نگرفته و در ۳ وزن ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم تیم ملی از سوی رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع در جهانی ۲۰۲۳ بلگراد موفق به کسب سهمیه پاریس شد.

براساس این بند احمد محمدنژادجوان گزینه نخست محسن کاوه برای رقابت‌های قهرمانی آسیا است. جوان در صورت رسیدن به سکو و مدال طلا می‌تواند در بیشکک برای کسب سهمیه المپیک تلاش کند اما اگر وی نتواند در یکی از سکوهای سه‌گانه قرار گیرد ممکن است کادرفنی در اعزام ملی‌پوش ایران به رقابت‌های کسب سهمیه تجدید نظر کند. جوان در صورت کسب طلای قهرمانی آسیا و سهمیه این وزن می‌تواند مسافر المپیک شود.

اما اگر محمدنژاد جوان یا دیگر نماینده ایران نتوانند در آستانه و بیشکک به مدال و سهمیه برسند، کار ایران در این وزن سخت خواهد شد و باید در رقابت‌های استانبول با بزرگان کشتی برای کسب سهمیه المپیک مبارزه کنند. آن زمان است که کادرفنی در پایان عملکرد ملی‌پوشان را مورد ارزیابی قرار داده و به احتمال زیاد یک انتخابی را در خردادماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد کرد تا نفر نهایی این وزن راهی پاریس شود.

مرحله دوم رقابت‌های گزینشی مسابقات قاره‌ای است که گزینشی قاره آسیا روزهای ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در شهر بیشکک قزاقستان برگزار می‌شود. رقابت‌های گزینشی قاره آمریکا در مکزیک، قاره اروپا در جمهوری آذربایجان و قاره آفریقا در مصر برگزار می‌شود. در مسابقات قاره‌ای نفرات راه یافته به دیدار فینال (۲ نفر در هر وزن) سهمیه المپیک را کسب می‌کنند.

مرحله نهایی کسب سهمیه المپیک نیز با حضور کشتی‌گیران تمامی کشورهایی که سهمیه کسب نکردند، پس از رقابت‌های کسب سهمیه قاره‌ای، روزهای ۱۰ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود. در مسابقات مرحله نهایی دو نفر راه یافته به دیدار فینال و برنده دیدار رودرروی سوم مشترک (جمعا ۳ نفر) سهمیه المپیک را بدست می‌آورند. بدین ترتیب اتحادیه جهانی کشتی برای هر وزن المپیکی ۱۰ سهمیه از طریق برگزاری سه مرحله رقابت گزینشی در نظر گرفته است. در جهانی بلگراد نیز ۵ سهمیه در هر وزن توزیع شد.

وزن ۶۵ کیلوگرم؛ رحمان راه پاریس را هموار کرد

رحمان عموزاد خلیلی با شکست عباس ابراهیم‌زاده در زاگرب راه خود را برای رسیدن به آوردگاه بزرگ پاریس هموار کرد. رحمان اکنون گزینه اول کادرفنی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا است و می‌تواند با کسب مدال در آستانه قزاقستان به صورت رسمی مسافر پاریس شود. زیرا براساس چرخه انتخابی تیم ملی در صورتی که رحمان عموزاد به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام و در این مسابقات مدال کسب کند، ملی‌پوش این وزن در بازی‌های المپیک پاریس خواهد بود.

عباس ابراهیم‌زاده که با کسب عنوان قهرمانی دسته ۶۵ کیلوگرم به پدیده کشتی قهرمانی کشور تبدیل شده بود در زاگرب و در مرحله نیمه‌نهایی برابر رحمان عموزاد حرفی برای گفتن نداشت و در نهایت با نتیجه ۱۲ بر چهار شکست خورد تا راه رحمان برای رسیدن به پاریس هموارتر از همیشه باشد. رحمان هر چند که در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد موفق به کسب مدال نشد، اما با قرار گرفتن در جایگاه پنجم وزن ۶۵ کیلوگرم سهمیه المپیک ایران را در این وزن قطعی کرد.

وزن ۷۴ کیلوگرم؛ امامی المپیک را نمی‌خواهد

یونس امامی که در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد کم فروغ ظاهر شد و حتی به سهمیه المپیک نرسید؛ وی اکنون نیز با شرایط پیچیده‌ای در مسیر پاریس رودررو است. این شرایط به خاطر باخت دارنده نشان برنز جهان به حسین ابوذری قهرمان کشور در زاگرب بود. امامی در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب برابر ابوذری قهرمان ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم شکست خورد تا شرایط وی برای رسیدن به رقابت‌های قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

امامی هر چند که در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد ناکام محض بود، اما با کسب نشان طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو از رقابت‌های قهرمانی کشور معاف شد. بنا بر چرخه انتخابی تیم ملی نفر اول قهرمانی کشور به همراه یونس امامی به یک تورنمنت بین‌المللی اعزام و با توجه به نتایج و عملکرد فنی، کادرفنی نفر اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک را مشخص خواهد کرد.

حال اگر بخواهیم نتایج زاگرب را ملاک اعزام مدعیان وزن ۷۴ کیلوگرم را به مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک قرار دهیم باید گفت که امامی جایی در اعزام به آستانه یا بیشکک ندارد. اما اگر در این خصوص کادرفنی قرار باشد تصمیم‌گیری کنند، باید منتظر ماند تا تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود. امامی اگر به مسابقات اعزام و موفق به کسب سهمیه شود صاحب دوبنده تیم ملی در پاریس خواهد شد، اما اگر کشتی‌گیری به غیر از یونس امامی کسب سهمیه کند، باید در مرحله نهایی که حضور در یک تورنمنت بین‌المللی و یا انتخابی بوده، تکلیف این وزن در المپیک مشخص خواهد شد.

ناکامی امامی در گام نخست چرخه انتخابی تیم ملی شرایطی سختی را برای او ایجاد کرده و ممکن است او در ادامه نتواند خود را از بحران ناشی از ناکامی در مسابقات جهانی و رقابت‌های اوپن زاگرب خارج کند.

وزن ۸۶ کیلوگرم؛ نگاه‌ها به یزدانی است

در وزن ۸۶ کیلوگرم تمام نگاه‌ها به بازگشت یزدانی است و تاکنون زمان دقیقی برای بازگشت وی به میادین اعلام نشده است. در این وزن هادی وفایی‌پور به عنوان قهرمانی کشور رسید، نتوانست در زاگرب به روی تشک برود. وفایی‌پور به احتمال زیاد نماینده ایران در قهرمانی قاره کهن است و باید رقابت مهیجی را با عظمت دولت‌بیک‌اف داشته باشد. در صورتی تداوم مصدومیت یزدانی و محرومیت احتمالی وی در المپیک کلاف این وزن پیچیده و حتی به گره کور تبدیل خواهد شد. حتی برخی از اکنون پیشنهاد می‌کنند که ناکامی کامران قاسم‌پور در وزن ۹۷ کیلوگرم می‌تواند زمان مناسبی برای بازگشت وی به دسته ۸۶ کیلوگرم باشد.

وزن ۹۷ کیلوگرم؛ آذرپیرا معادلات را تغییر داد

کسب مدال المپیک در دسته ۹۷ کیلوگرم به یکی از مهمترین راهبردهای کادرفنی و فدراسیون نشین‌ها تبدیل شده است. کسب این مدال با حضور نامدارانی مانند عبدالرشید سعدالله‌یف، کایل اسنایدر آمریکایی و احمد تاجدالدین‌اف بحرینی کار راحتی نیست، زیرا این سه کشتی‌گیر کلکسیونی از افتخارات جهان و المپیک دارند و شرایط آنان در مسابقات بزرگی همچون المپیک نسبت به سایر مسابقات متفاوت است.

در ایران نیز مدعیانی مانند مجتبی گلیج، محمدحسین محمدیان و امیرعلی آذرپیرا به دنبال آن هستند که بتوانند با شکست یکی از این نفرات نامی برای خود دست و پا کنند. گلیج و محمدیان چند بار با تانک روسی و اسنایدر آمریکایی روبرو شدند که در بیشتر رقابت‌ها بازنده از تشک خارج شدند.

حال با وجود گلیج، محمدیان و آذرپیرا یک مدعی دیگر در این وزن ظهور کرده است. کامران قاسم‌پور در یک تصمیم هیجانی و احساسی به وزن ۹۷ کیلوگرم آمد و در زاگرب نیز قافیه را به کایل اسنایدر باخت. باخت قاسم‌پور موجب شد تا غول آمریکایی حریف امیرعلی آذرپیرا در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم شود. آذرپیرا در یک مبارزه مهیج و البته تحسین‌برانگیز با شکست دارنده ۹ مدال جهان و المپیک عملا کار بزرگی را انجام داد. این آزادکار تهرانی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در یک‌ماه گذشته شرایط بسیار خوبی را تجربه کرده است.

ریزش‌ها و رویش‌های کشتی آزاد در زاگرب

آذرپیرا برای عبور از قهرمان جهان و المپیک ابتدا در شهر ساری و در پیکارهای قهرمانی کشور موفق شد تمام رقیبان داخلی خود را شکست دهد. البته در بین رقیبان وی کامران قاسم‌پور به دلیل مصدومیت و با تایید فدراسیون حضور نداشت. قاسم‌پور که امید اول ایران در زاگرب بود در نیمه نهایی به اسنایدر باخت، اما آذرپیرا با شکست این غول آمریکایی ضمن انتقام کامران، راه خود را برای رسیدن به المپیک هموار کرد.

بنا بر چرخه انتخابی تیم ملی، نفر اصلی وزن ۹۷ کیلوگرم ضمن قهرمانی ایران باید نتایج چشمگیری در زاگرب کسب کند تا در نهایت به قهرمانی آسیا و مسابقات کسب سهمیه المپیک اعزام شود. آذرپیرا این ۲ مهم را به بهترین شکل انجام داد و در هر ۲ تورنمنت با اقتدار قهرمان شد. حال کادرفنی براساس عدالت ورزشی و عملکرد این آزادکار باید آذرپیرا را به قهرمانی آسیا و مسابقات گزینشی المپیک اعزام کند.

اعزام قهرمان امیدهای جهان به مسابقات قهرمانی آسیا می‌تواند فرصت خوبی برای وی باشد تا با احمد تاج‌الدین‌اف یکی دیگر از مدعیان این وزن روبه‌رو شود. تاج الدین‌اف در بلگراد ۲۰۲۳ به عنوان قهرمانی رسید و نشان طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد.

وزن ۱۲۵ کیلوگرم؛ پادشاهی زارع و پایان رویای المپیک گیله‌مرد

در پیکارهای کشتی آزاد اپن زاگرب، مسابقات وزن ۱۲۵ کیلوگرم برای ایران اهمیت ویژه‌ای داشت. در این وزن امیرحسین زارع قهرمان جهان و امیررضا معصومی قهرمان نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش و در نهایت به فینال رقابت‌ها رسیدند. در فینال زارع با نتیجه پنج بر صفر برابر معصومی به برتری رسید و به اولین آزادکاری المپیکی ایران لقب گرفت. البته شرایط معصومی و زارع بسیار متفاوت بود زیرا زارع با یک برد برابر معصومی المپیکی می‌شد اما معصومی با برد زارع باید چند مرحله دیگر از چرخه انتخابی را طی می‌کرد.

زارع پادشاه بی‌بدیل کشتی جهان با رسیدن به دوبنده تیم ملی عملا خود را برای نخستین طلای المپیک آماده می‌کند، اما معصومی باید چهار سال دیگر منتظر بماند تا آوردگاه بزرگ المپیک را تجربه کند.