رییس اتاق بازرگانی تبریز: بسیاری از کشورها علاقه‌مند همکاری با ایران هستند
رییس اتاق بازرگانی تبریز: بسیاری از کشورها علاقه‌مند همکاری با ایران هستند

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: برغم اعمال انواع تحریم‌های اقتصادی و سیاسی غرب بر ایران، بسیاری از طرف‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری با کشورمان هستند. یونس ژائله با اشاره به توانمندی های تجاری، تولیدی و صنعتی ایران، افزود: هم اکنون با وجود انواع مشکلات بیرونی و درونی در حوزه های مختلف اقتصاد، فعالیت های بسیار […]

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: برغم اعمال انواع تحریم‌های اقتصادی و سیاسی غرب بر ایران، بسیاری از طرف‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری با کشورمان هستند.

یونس ژائله با اشاره به توانمندی های تجاری، تولیدی و صنعتی ایران، افزود: هم اکنون با وجود انواع مشکلات بیرونی و درونی در حوزه های مختلف اقتصاد، فعالیت های بسیار چشم گیری در عرصه های مختلف به ویژه توسط بخش خصوصی در حال انجام است که می تواند مشکلات ناشی از تحریم ها را کاهش دهد.

وی یکی از چالش های مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور را نه مربوط به تحریم های خارجی که متعلق به خودتحریمی ها دانست و اظهار داشت: بخش خصوصی به خوبی نسبت به عواقب تحریم های ظالمانه دشمنان آگاه است اما آنچه که این حوزه را با مشکل مواجه می کند اعمال تحریم های داخلی است که اجازه نمی دهد بخش خصوصی به خوبی در مراودات بین المللی نقش ایفا کند.

ژائله با تاکید بر اینکه دولت باید مشکل اف ای تی اف را در سریع ترین زمان ممکن حل کند، یادآور شد: با رفع این مشکل بخش خصوصی در حوزه های مختلف اقتصادی اعم از صادرات و واردات می تواند نقش مهم و تعیین کننده خود را بازسازی و ایحا کند.

وی کسری بودجه دولت و تورم را از عمده ترین مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور خواند و با تاکید بر اینکه دست یابی به چشم اندازهای تدوین شده برای نظام بدون رفع این دو مشکل قابل دسترسی نیست، یادآور شد: با کسری بودجه و تورم کنونی سرمایه گذاری های کلان در کشور محقق نخواهد شد.

ژائله بروز انواع مشکل در تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی را از جمله آثار کسری بودجه و تورم موجود در کشور و نیز خود تحریمی ها دانست و ادامه داد: صاحبان صنایع در این شرایط سخت و پیچیده مجبورند از هفت خوان فراین های اداری عبور کنند که بسیار هزینه بر است، در حالیکه در وضعیت کنونی مجال و فرصت چنین اقداماتی وجود ندارد.

به گفته وی اینکه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مدت ها در گمرکات کشور خاک خورده و اجازه ورود پیدا نمی کند، ناشی از سیاست های خود تحریمی است که باید به سرعت رفع شده و اقدامات لازم برای سهولت در ترخیص کالاها به انجام برسد.

ژائله خواستار حذف تعهدات ارزی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان شد و افزود: با این اقدام شاهد رشد سریع و شتابنده صادرات انواع کالا و ارزآوری به کشور خواهیم بود.

وی نبود لجستیک بازرگانی مناسب برای ترانزیت کالا و خدمات و نیز مشکل کشتی رانی را از دگیر مشکلات مربوط به حوزه تجارت بین المللی در کشور بیان کرد و گفت: این مشکلات را دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی و نیز بخش خصوصی حل شدنی است.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به توانمندی های اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی، از این استان به عنوان قطب قطعه سازی انواع خودرو در کشور یاد کرد و اظهار داشت: این استان باید به قطب سوم صنعت خودروسازی کشور تبدیل شود، چون تمامی امکانات و لوازم مورد نیاز در این حوزه فراهم است.