رییس اتاق بازرگانی تبریز: صنعت اشتغالزای نساجی و پوشاک مورد بی‌مهری قرار گرفته است
رییس اتاق بازرگانی تبریز: صنعت اشتغالزای نساجی و پوشاک مورد بی‌مهری قرار گرفته است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تبریز گفت: صنعت نساجی و پوشاک از مهمترین صنایع کشور و این استان بوده که در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته است. یونس ژائله روز شنبه در نشست هم‌اندیشی فعالان نساجی و پوشاک استان در محل اتاق بازگانی، اظهار امیدواری کرد با فعال شدن تشکل فعالان نساجی […]

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تبریز گفت: صنعت نساجی و پوشاک از مهمترین صنایع کشور و این استان بوده که در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

یونس ژائله روز شنبه در نشست هم‌اندیشی فعالان نساجی و پوشاک استان در محل اتاق بازگانی، اظهار امیدواری کرد با فعال شدن تشکل فعالان نساجی و پوشاک استان در اتاق تبریز بتوان مشکلات و مسایل این صنف را شناسایی کرد.

وی با تاکید بر لزوم حرکت یکپارچه فعالان این حوزه و فعال شدن دوباره اتحادیه‌ نساجی اتاق جهت پیگیری مطالبات و مشکلات این صنف، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های قانونی تشکل‌های اتاق، می تواند منجر به شکوفایی و رشد هر چه بیشتر صنعت نساجی و پوشاک تبریز و آذربایجان‌شرقی در کشور و بازارهای جهانی شود.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به سابقه دیرینه صنعت نساجی و پوشاک در تبریز و استان، گفت: صنعت نساجی استان، در صورت اتحاد بیشتر اصناف و فعال شدن تشکل در اتاق تبریز، می تواند همچون صنعت غذا، حرف اول را در کشور بزند.

ژائله، ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌های خالی را احصاء و مستندسازی کرد تا بتوان برای آینده‌ صنعت نساجی استان راهبرد و نقشه‌ راه ارایه کرد.

در این جلسه فعالان صنعت نساجی و پوشاک استان نیز بر لزوم فعال شدن انجمن نساجی و پوشاک تاکید کرده و نظرات و مشکلات این صنف را ارایه کردند.

فعالان صنعت نساجی و پوشاک استان، برگزاری دوره‌های آموزش طراحی و دوخت و اجراء، کمبود سرمایه در گردش، خرید ماشین‌آلات، تهیه‌ مواد اولیه پتروشیمی، نقدینگی، بروکراسی اداری، برندسازی و ایجاد هولدینگ، نبود تشکل قوی، تحریم و مشکلات بانکی، نوسانات قیمت، نبود دانش روز را از جمله مهمترین مشکلات این صنعت اعلام کردند.

آذربایجان شرقی از زمان های دور تا به امروز از جمله قطب های اصلی تولید پوشاک و البسه کشور بوده که توسعه و به روزآوری آن نیازمند ایجاد شهرک تخصصی پوشاک در این خطه است.

تا همین سه دهه قبل مجتمع های تجاری، پاساژ و تبریز در بافت مرکزی این شهر که تعدادشان به افزون بر ۱۰۰ واحد می رسید، میزبان کارگاه های تولید پوشاک بود که صدای چرخ خیاطی شان، نویدبخش تامین البسه مردم ایران زمین در گرمای تابستان و سرمای زمستان بود.

فعالیت حدود ۳۰ واحد صنعتی پوشاک که به شکل کارخانه ای در استان فعالیت می کنند، زمینه اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.