رییس اتحادیه کارگری “حق ایش” ترکیه: احقاق حقوق کارگران همت جهانی می طلبد
رییس اتحادیه کارگری “حق ایش” ترکیه: احقاق حقوق کارگران همت جهانی می طلبد

رییس اتحادیه کارگری “حق ایش” ترکیه: احقاق حقوق کارگران همت جهانی می طلبد به گزارش تایسیز نیوز به نقل از ایرنا- رییس اتحادبه کارگری «حق ایش ترکیه» با بیان اینکه تلاش برای جلوگیری ار تضییع حق و حقوق کارگر حزو تعالیم عالی اسلامی است، گفت: هر گونه احقاق حقوق جامعه کارگری تلاش و همت جهانی […]

رییس اتحادیه کارگری “حق ایش” ترکیه: احقاق حقوق کارگران همت جهانی می طلبد

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از ایرنا- رییس اتحادبه کارگری «حق ایش ترکیه» با بیان اینکه تلاش برای جلوگیری ار تضییع حق و حقوق کارگر حزو تعالیم عالی اسلامی است، گفت: هر گونه احقاق حقوق جامعه کارگری تلاش و همت جهانی می طلبد.

به گزارش تایسیز، محمود ارسلان روز شنبه در نشست مشترک اتحادیه کارگری حق ایش ترکیه و کنفدراسیون عالی کارگری ایران در تبریز، افزود: تمام تشکل ها و اتحادیه های کارگری در جهان به دنبال تأمین حقوق این قشر زحمت کش و تاثیرگذار در اقتصاد هستند که شاید این تلاش ها در پاره ای از موارد به تعارض با دولتها منتهی شود.

وی ممانعت از تصویب قوانین نادرست و به ضرر کارگران را از رویکردهای اصلی و محوری اتحادیه های کارگری بیان کرد و ادامه داد: ما باید با چنین تصمیماتی مقابله کنیم و اجازه ندهیم برخلاف میل و منافع کارگران دولتها تصمیم بگیرند.

ارسلان یکی از مهمترین اهداف حق ایش در ترکیه را افزایش حقوق بر مبنای تورم جامعه بیان و اضافه کرد: بر این اساس اکنون در ترکیه تصمیمات خوبی با حمایت دولت اتحاد شده است تا فشارهای هزینه زندگی از دوش کارگران برداشته شود.

وی ایجاد بسترهای لازم برای توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی بین اتحادبه ها و سندیکاهای کارگری را لازمه پیشرفت کارها و احقاق حقوق کارگران دانست و گفت: اتحادیه «حق ایش » ترکیه از سال ها قبل با خانه کارگر ایران وارد روابط بسیار مناسب و نزدیکی شده است که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

ارسلان موفقیت اتحادیه کارگری ترکیه را در حقیقت موفقیت و سربلندی خانه کارگر ایران و برعکس خواند و یادآورشد: این امر نشان دهنده تعمیق روابط برادری بین ۲ ملت ایران و ترکیه است که موجب همدلی در قلب های مردم ۲ کشور شده است.

وی تلاش برای رسمی کردن یک میلیون کارگر شهرداری های ترکیه را از جمله دستاوردهای حق ایش در ترکیه بیان کرد و افزود: این در حالی است که در سال های قبل این آمار حدود ۱۵۰ هزار نفر بود.

وی توسعه همکاری های اتحادیه حق ایش ترکیه با خانه کارگر ایران و تشکیلات آن در تبریز را خواستار شد.

فعالیت های بین المللی خانه کارگر تبریز در حال افزایش است

دبیر خانه کارگر آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به توسعه فعالیت های بین المللی خانه کارگر تبریز، برگزاری این نشست را در همین راستا قلمداد و اظهار کرد: هدف نهایی ما تبدیل تبریز به محور روابط دیپلماسی کارگری در ایران و منطقه است.

کریم صادق زاده فعالیت های گسترده اتحادیه “حق ایش ترکیه” را بسیار مهم خواند و با تاکید بر اینکه خانه کارگر تبریز برای بهره مندی از تجربیات طرف ترک بسیار علاقمند است، گفت: بر همین اساس تلاش داریم تا تبادلات خود را با این اتحادیه گسترش دهیم.

وی واژه حق در تعالیم اسلام را بسیار مهم و دارای ارزش معنوی خواند و افزود: حق و عدالت از جمله مسایل مهم و مورد تاکید اولیای و انبیای الهی است.

صادق زاده با بیان اینکه ترکیه برای ملت ایران و آذرباییجان نه یک کشور دوست و همسایه که برادر ماست و بر همین مبنا علاقمندیم تا از برنامه ها و تجربیات آنها در حوزه کارگری استفاده کنیم، گفت: برای استحکام و قدرت بخشی به اتحادیه های کارگری باید مراودات و تبادلات خود را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۲ درصد جمعیت آذربایجان شرقی را جامعه کارگری و خانواده های آنها تشکیل می دهد، افزود: در زمان حاضر تعداد ۱۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی وجود دارد که تعداد ۷۰۰ هزار نفر کارگر در آنها فعالیت دارند.

دبیر خانه کارگر آذربایجان شرقی تعداد تشکل های کارگری اعم از شوراها، انجمن های صنفی و نمایندگان کارگران استان آذربایجان شرقی را یکهزار مورد اعلام و اظهار کرد: تعداد اعضای خانه کارگر تبریز ۱۷۶ هزار نفر است که از امکانات رفاهی و تشکیلاتی برخوردار هستند.

اتحادیه کارگری حق ایش بزرگترین تشکل کارگری ترکیه و یکی از سندیکاهای طرفدار دولت حاکم این کشور است.