زبان ترکی، زبان ۴۰ درصد ملت ایران است/ انتظار ما اجرای سریع اصل ۱۵ قانون اساسی است
زبان ترکی، زبان ۴۰ درصد ملت ایران است/ انتظار ما اجرای سریع اصل ۱۵ قانون اساسی است

به گزارش تایسیز اذربایجان “هادی بهادری” در واکنش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در خصوص ممنوعیت آموزش به زبان مادری، به خبرنگار «نصر» گفت: اظهارات آقای بطحایی انسان را یاد بخشنامه های زمان رضاخان می اندازد که حتی صحبت کردن به زبان مادری را مدارس ممنوع کرده بود. وی افزود: انتظار ما از وزیر آموزش […]

به گزارش تایسیز اذربایجان “هادی بهادری” در واکنش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در خصوص ممنوعیت آموزش به زبان مادری، به خبرنگار «نصر» گفت: اظهارات آقای بطحایی انسان را یاد بخشنامه های زمان رضاخان می اندازد که حتی صحبت کردن به زبان مادری را مدارس ممنوع کرده بود.

وی افزود: انتظار ما از وزیر آموزش و پرورش اجرای سریع اصل ۱۵ قانون اساسی است که تدریس زبان های محلی را در کنار زبان فارسی آزاد کرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: زبان ترکی، زبان ۴۰ درصد ملت ایران است و از نظر قدرت زبان و دامنه لغات، افعال، قدمت و… قدرتمندترین زبان کشور ماست و باید به عنوان یک سرمایه بزرگ معنوی حفظ شود.

بهادری تاکید کرد: ما همچنان پیگیر تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی هستیم و دولت باید با تاسیس ای نفرهنگستان زمینه را برای اجرا اصل ۱۵ و تدریس زبان ترکی آذربایجانی در مدارس و دانشگاه ها فراهم کند.

وی افزود: اظهاراتی نظیر سخنان وزیر آموزش و پرورش ناشی از تفکری غلط بوده و ناامیدکننده هستند و به جای اینکه به انسجام ملی کمک کنند در این شرایط خاص کشور، با چنین سخنان نابجایی سعی در تحریک برخی گسل ها دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران متشکل از اقوام مختلف است و باید به حقوق همه اقوام ایرانی احترام گذاشته شود.

بهادری به نقش مردم آذربایجان در مشروطه، انقلاب اسلامی و جان بازی آن ها در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد وگفت: چنین اظهاراتی از هیچ کسی پذیرفته نیست و پاسخ شایسته و قدرشناسانه ای به جانفشانی های مردم آذربایجان نیست.

وی گفت: وزیر آموزش و پرورش باید سخنان خود را پس بگیرد و به جای چنین اظهاراتی قانون اساسی را اجرا کند.

بهادری در خصوص نحوه برخورد نمایندگان مجلس با وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از تعطیلات مجلس در اولین فرصت آقای بطحایی را به مجلس فرا خواهیم خواند تا در این خصوص توضیح دهد.