ساعی: آموزش زبان مادری یک مطالبه عمومی و قانونی است/ خط قرمز ما قانون اساسی است، نه تمایلات آقای بطحایی/ احضار وزیر به مجلس
ساعی: آموزش زبان مادری یک مطالبه عمومی و قانونی است/ خط قرمز ما قانون اساسی است، نه تمایلات آقای بطحایی/ احضار وزیر به مجلس

به گزارش تایسیز اذربایجان،”زهرا ساعی” در واکنش به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آموزش زبان مادری در مدارس، به خبرنگار «نصر»، گفت: ما در نشست اخیر مجمع نمایندگان با حضور معاون اول رئیس جمهور تاکید کردیم که تدریس زبان مادری در مدارس یک مطالبه عمومی است و شهروندان آذربایجانی این را […]

به گزارش تایسیز اذربایجان،”زهرا ساعی” در واکنش به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آموزش زبان مادری در مدارس، به خبرنگار «نصر»، گفت: ما در نشست اخیر مجمع نمایندگان با حضور معاون اول رئیس جمهور تاکید کردیم که تدریس زبان مادری در مدارس یک مطالبه عمومی است و شهروندان آذربایجانی این را از ما و دولت می خواهند.

وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه های مردم به خصوص قشر جوان، آموزش زبان مادری است و بارها و بارها در ایام مختلف این خواسته آنان منتقل شده است.

آموزش زبان مادری یک مطالبه عمومی و قانونی است

ساعی ادامه داد: این یک مطالبه قانونی است و باید به آن پاسخ داده شود و حساسیت مردم در پیگیری این خواسته بجاست. پاسخ ندادن به این خواسته می تواند موجب تنش اجتماعی شود.

وی افزود: معاون اول رئیس جمهور در نشست مشترک با هیات نمایندگان آذربایجان شرقی قول داد این خواسته را در هیات دولت مطرح و پیگیری کند، متاسفانه پس از پیگیری های مکرر نمایندگان، می بینیم که آقای بطحایی چنین اظهارات نابجایی کرده است.

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر تاکید کرد: اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی بر خواست مردم آذربایجان برای تدریس زبان مادری صحه گذاشته است و هیچ کسی از جمله وزیر آموزش و پرورش نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

اقوام مختلف برای کشور یک ظرفیت بزرگ هستند

ساعی گفت: هویت هر مردمی را زبان مادری شان تشکیل داده است و کسی نمی تواند آن را نادیده بگیرد. اقوام مختلف برای کشور ما یک ظرفیت بزرگ هستند و این اقوام سرشار از فرهنگ های غنی و مختلف هستند، به خصوص فرهنگ غنی آذربایجان و این را با جرات می گویم زبان ترکی، زبانی فصیح و غنی است و باید حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید زبان ترکی حفظ و تقویت شود، افزود: زبان ترکی باید در مدارس تدریس شود و این فرهنگ غنی نسل به نسل به فرزندان مان منتقل شود. ما زبان ترکی را به صورت شفاهی یاد گرفته ایم و اکثر ما در نوشتن زبان ترکی مشکل داریم.

تدریس زبان مادری یکی از اصلی ترین وعده های دولت روحانی بود

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من با جرات این را اعلام می کنم که اگر آقای وزیر اگر اقدامی درست و منطقی برای پاسخ به خواسته مردم آذربایجان برای تدریس زبان ترکی در مدارس انجام ندهد، سوال از وزیر و دیگر اقدامات نظارتی را برای پاسخگو کردن وزیر آموزش و پرورش کلید خواهیم زد.

ساعی گفت: این خواسته علاوه بر اینکه جزو حقوق تصریح شده در قانون اساسی است، جزو اصلی ترین وعده های دولت روحانی است که بر اساس آن ها از مردم آذربایجان رای اعتماد گرفته است.

وی ادامه داد: دولت وعده داده بود که فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی را ایجاد کند، اما سر انجام بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان را تحویل مردم داد، هر چند همین بنیاد هم اقدام رو به جلو و مثبتی بود.

اظهار تاسف از سخنان خام و وحدت شکن برخی مقامات دولت

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر تاکید کرد: در هر فرصتی که پیش آمده به رئیس جمهور تذکر داده ام و نامه نوشته ام که باید خواست مردم برای تدریس زبان ترکی در مدارس عملی شود.

ساعی با اظهار تاسف از سخنان خام و وحدت شکن برخی مقامات دولت در این حوزه، گفت: چنین سخنانی نشات گرفته از عدم شناخت کافی از اقوام ایرانی است. اگر کسی شناخت درستی از جامعه ایرانی و فرهنگ اقوام مختلف آن داشته باشد، چنین سخنان نادرست و خامی را مطرح نمی کند.

وی گفت: اظهارات وزیر آموزش و پرورش غیر کارشناسی و بر خلاف قانون اساسی است و اهمیتی برای ما ندارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر تاکید کرد: خط قرمز آقای بطحایی مهم نیست و خط قرمز ما قانون اساسی است که وزیر محترم آموزش و پرورش با چنین اظهارات ناپخته ای از آن عبور کرده است.

ساعی گفت: وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به سخنان خود پاسخگو باشد و ما به عنوان وکیل مردم تا آخر این مسئله را پیگیری می کنیم.