سرانه کتاب در آذربایجان شرقی کمتر از یک جلد برای هر فرد است
سرانه کتاب در آذربایجان شرقی کمتر از یک جلد برای هر فرد است

به نقل از ایرنا، شهرام خدایی روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عجب شیر اظهار داشت: مجموع کتب کتابخانه های عمومی استان دو میلیون و ۶۶۵ هزار جلد است که تلاش می کنیم این رقم را تا سال ۱۴۰۴ به رقم جمعیت استان برسانیم. وی با اشاره به فعالیت ۱۴۱ باب کتابخانه در استان […]

به نقل از ایرنا، شهرام خدایی روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عجب شیر اظهار داشت: مجموع کتب کتابخانه های عمومی استان دو میلیون و ۶۶۵ هزار جلد است که تلاش می کنیم این رقم را تا سال ۱۴۰۴ به رقم جمعیت استان برسانیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۴۱ باب کتابخانه در استان گفت: از این تعداد ۱۰۹ کتابخانه نهادی ، ۳۰ کتابخانه مشارکتی و دو کتابخانه مستقل هستند.

خدایی با بیان اینکه افزایش کتابخانه ها به رشد فرهنگی جامعه کمک می کند، گفت: افزایش سرانه مطالعه منجر به افزایش آگاهی جامعه و در نتیجه افزایش سطح فرهنگ عمومی می شود.
وی با اشاره به اینکه در شهر عجب شیر دو کتابخانه وجود دارد افزود: کتابخانه عمومی فعلی عجب شیر وضعیت مناسبی از نظر فیزیکی ندارد و نیازمند تخریب و باسازی است.
وی گفت: ۳۵ هزار جلد کتاب در شهرستان وجود دارد که با توجه به جمعیت ۷۱ هزار نفری ساکن در آن، سرانه کتاب برای هر نفر کمتر از نیم جلد است.

فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه اظهار داشت: طبق قانون به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت باید یک کتابخانه عمومی وجود داشته باشد اما به رغم جمعیت بالای ۷۰ هزار نفر در شهرستان تنها دو کتابخانه عمومی وجود دارد.
عادل اصغرپور اضافه کرد: در سال های گذشته سرانه فضای کتابخانه های عمومی در این شهرستان افزایش چندانی نیافته و نسبت به میانگین استانی بسیار پایین است.
وی گفت: سرانه کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با استانداردها فاصله داشته و توسعه فضای این مکان‌ها ضروری است.

وی افزود: با توجه به گذشت ۴۴ سال از عمر کتابخانه فعلی عجب‌ شیر، باید هرچه سریع ‌تر زمین مناسبی برای احداث کتابخانه جدید در این شهر شناسایی شود.

اصغرپور بر ایجاد کتابخانه تخصصی به عنوان یکی از نیازهای ضروری شهروندان عجب‌ شیری تاکید و تشریح کرد: از ظرفیت ‌هایی چون دانشگاه ‌ها، مدارس، مساجد، مکان‌ های عمومی و فرهنگی باید برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.

وی از آمادگی برای اهدای زمین و ساختمان در نقاط مختلف شهرستان برای ساخت کتابخانه عمومی خبر داد و گفت: تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان آماده همکاری در زمینه ساخت کتابخانه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند.