شورا و حکایت برخی حرکات/ بسیاری از تکاپوها برای ورود به شورا به خاطر “پول” است
شورا و حکایت برخی حرکات/ بسیاری از تکاپوها برای ورود به شورا به خاطر “پول” است

🔴 شورا و حکایت برخی حرکات/ بسیاری از تکاپوها برای ورود به شورا به خاطر “پول” است به گزارش تایسیز نیوز استاد جعفر خضوعی؛ نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس اهری نوشت: در سکانس ابتدایی قسمت پنجم سریال پایتخت چهار (که پخش پیوسته آن از شبکه آی فیلم در حال انجام است)، رحمت با “شاسی بلند” آمده […]

🔴 شورا و حکایت برخی حرکات/ بسیاری از تکاپوها برای ورود به شورا به خاطر “پول” است

به گزارش تایسیز نیوز استاد جعفر خضوعی؛ نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس اهری نوشت: در سکانس ابتدایی قسمت پنجم سریال پایتخت چهار (که پخش پیوسته آن از شبکه آی فیلم در حال انجام است)، رحمت با “شاسی بلند” آمده تا “هما” را به “شورا” ببرد.

  • هما: خوب نیست من با ماشین شاسی بلند بروم شورا مردم به من رای دادند اعتماد کردند که مشکلات شان را حل کنم. فکر می کنند من مرفه بی درد و درد نکشیده هستم.
  • نقی: اتفاقا برعکس، فکر می کنند این شکمش سیر است، دله دزدی نمی کند.
  • فهیمه: اصلاً مگر در شورا پولی هست که بشود دزدی کرد.
  • رحمت: نه، پول نیست ولی حرکاتی می‌شود زد که من عرض می‌کنم خدمت‌تان.

🔹 شورا؛ نهاد بسیار مهم مبتنی بر مشارکت مردم برای شهرهاست. شورای شهر مجلس شهر است و می‌تواند نقش اساسی در رشد و توسعه شهر داشته باشد. این که چرا افتان و خیزان می رود و افت و خیز دارد، بحث دیگری است. شورا در اغلب شهرها بانی اقدامات مفید و موثر بوده است و ضعف و قصور و حتی تخلف در مواردی (که اخباری از آن هر از گاه در کشور منتشر می شود)، نافی کارآیی شورا در شهرها نیست.

🔹 با وجود این و در مواردی؛ بسیاری از تکاپوها برای ورود به شورا به خاطر “پول” است. پول؛ نه آن مقدار که با عنوان حق جلسه پرداخت می شود. شورا برای برخی معادل “گنج”ی است که حفاران غیرمجاز و غارتگران میراث ملی دنبال آنند. چنین افرادی نه سوابق و تجاربی و نه تعهدی برای خدمت دارند. آن‌ها عشق ثروت دارند و معدودی عطش “قدرت” و “شهرت”. مباد هرگز ورود چنین افرادی به شورا.

🔹 به واقع؛ “اصلاً مگر در شورا پول هست که کسی هم بدزد”. بله نیست اما برخی ممکن است دنبال “حرکات”ی باشند که می شود زد. حرکاتی که با عباراتی نظیر “زمین خوردن” قابل درک است. زمین در شهر مانند گنج است و ممکن است همدستی گردد و با حرکاتی مثلا در تفکیک و تغییرکاربری و…. آن را نقد کنند.

🔹 تقویت و توانمندسازی شورا بر عهده‌ی خود مردم است و نهادهای ناظر و رسانه ها که باید مراقبت کنند. مراقبت کنند از ابتدای مرحله انتخابات؛ تا افراد باتجربه و باسواد و متعهد و درستکار در مجلس شهر راه یابند. چراغ شورا که روشن باشد، همه دلگرم باشند که آنجا تبادل نظر و تدبیر روی میز است و به تصمیم سازی و برنامه ریزی و اقدامات اساسی برای رشد و توسعه شهر منجر می‌شود.