شوک زنوزی به بازار نقل و انتقالات تابستانی
شوک زنوزی به بازار نقل و انتقالات تابستانی

نامه مهم به تاج: هفت سهمیه خارجی برای لیگ شوک زنوزی به بازار نقل و انتقالات تابستانی افزایش قیمت قرارداد بازیکنان از هم‌اکنون به چالشی بزرگ برای مدیران باشگاه‌ها تبدیل شده و آن‌ها برای مهار بازار به دنبال طرح‌هایی در این زمینه هستند. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از ورزش سه، افزایش بی‌رویه و […]

نامه مهم به تاج: هفت سهمیه خارجی برای لیگ

شوک زنوزی به بازار نقل و انتقالات تابستانی

افزایش قیمت قرارداد بازیکنان از هم‌اکنون به چالشی بزرگ برای مدیران باشگاه‌ها تبدیل شده و آن‌ها برای مهار بازار به دنبال طرح‌هایی در این زمینه هستند.

شوک زنوزی به بازار نقل و انتقالات تابستانی

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از ورزش سه، افزایش بی‌رویه و بی‌اصول قیمت بازیکنان، چالشی دردسرساز برای باشگاه‌ها شده است. اتفاقی که اکنون در یک اقتصاد قابل بررسی می‌تواند آنها را به کام ورشکستگی و نابودی بکشاند.

طی سالیان اخیر همواره فوتبال ایران با مشکلات مالی اساسی مواجه بوده و تیم‌ها غالبا در همان میانه‌ راه با بدهی به بازیکنان و تهدید اعتصاب آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند و به جز چند باشگاه صنعتی و پرهوادار باقی تیم‌ها به سختی لیگ را به پایان رسانده‌اند. این موضوع حتی گریبان دو باشگاه پرسپوليس و استقلال را نیز به شدت گرفته و شاهد اعتصاب، اعتراض و حتی نامه رسمی برای تعیین تکلیف هستیم. افزایش قیمت بی‌رویه بازیکنان از یک سو و عدم برخورداری از یک درآمد معین و مشخص و البته هم‌تراز با بدهی‌ها و هزینه‌ها از سوی دیگر باشگاه‌ها را برای یک رقابت فوتبالی به دردسر انداخته است.

همین فصل جاری شاهد قیمت‌های نجومی و عجیب برای پرداختی به بازیکنان بوده‌ایم و این در حالیست که خیلی از این باشگاه‌ها در ابتدای فصل با بودجه‌هایی پایین‌تر و محدود گام به رقابت‌ها گذاشته‌اند. اما بازار داغ نقل و انتقالاتی و فشار هواداری و بازارگرمی‌ها آنها را در نهایت ترغیب به پذیرش خواسته‌های بازیکنان برای دریافتی بیشتر کرده و در ادامه مسیر برای بودجه و هزینه به مشکل برمی‌خورند.

اکنون اما زنوزی مالک باشگاه تراکتور که طی سالیان اخیر یکی از پرهوادارترین تیم‌های لیگ را در اختیار گرفته و در این فصل با برنامه‌ریزی مناسب، روند رو به رشدی را دنبال کرده‌اند، برای مهار تورم بازار نقل و انتقالاتی طرح ویژه‌ای را به فدراسیون فوتبال ارائه کرده تا با بررسی لازم شرایط اجرایی را پیدا کند.

مالک باشگاه تراکتور با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان ایرانی در این طرح خواستار افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در تیم‌ها شده است. در حال حاضر سهمیه بازیکنان خارجی برای فوتبال ایران سه به علاوه یک است؛ یعنی یک بازیکن آسیایی و سه بازیکن خارج از آسیا قادر خواهند بود با توجه به ملاک و ارزیابی‌هایی که اعلام شده، توسط هر تیم در اختیار گرفته شود.

زنوزی اما در این نامه با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت بازیکن ایرانی خواستار این شده تا سهمیه بازیکنان خارجی افزایش یافته تا تیم‌ها وارد بازارگرمی و هزینه‌های اضافه‌تر از عرف نشده و بتوانند شرایط مذاکره بهتری نیز پیش رو داشته باشند.

در صورت قبول این طرح، مسیر مذاکره بهتری پیش روی مدیران خواهد بود تا در صورت بازارگرمی یا قیمت غیرمتعارف بازیکن ایرانی، به دنبال این باشند تا بازیکنی خارج با همان کیفیت و قیمت مناسب‌تری‌ را به قیمت بگیرند. در حال حاضر البته در لیگ برتر ایران نیز بازیکنانی از رنج قیمتی ۷۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار حضور دارند. باشگاه‌های در سطح رقابتی پایین‌تر معمولا با ارزیابی بازیکنان خارجی با قیمت رنج بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار دلار به طور مثال قادر خواهند بود بین ۴ تا ۱۰ میلیارد هزینه جذب آنها در نظر بگیرند. در صورتی که قیمت بازیکنان ایرانی در بازاری عجیب از کف ۶ میلیارد به بالا ارزیابی می‌شود.

این طرح جذب هفت بازیکن خارجی البته یک اهرم فشار روی بازیکنان داخلی نیز محسوب می‌شود تا مدیران باشگاه‌ها بتوانند در صورت عدم توافق لازم برای قیمتی که در نهایت طبق بودجه باشگاه در نظر گرفته‌اند، مذاکره را پایان داده و به دنبال بازیکنی هم‌تراز از بازار خارجی باشند و با بازارگرمی و خواسته‌های بعضا نامعقول پیش نروند.

با این حال مطمئنا طی روزهای آتی و پیش از شروع نقل و انتقالات تابستانی شاهد جلسات مشورتی بیشتری بین مدیران باشگاه‌ها برای ایجاد یک طرح مناسب برای مقابله با قیمت سرسام‌آور بازیکنان و حتی اعضای فنی تیم‌ها خواهیم بود و البته باید این مسئله را هم در نظر گرفت که در یک بازار رقابتی که کیفیت و ملاک موفقیت تیم‌ها، نتایج آنهاست در نهایت شاهد این خواهیم بود و باید انتظار آن را کشید که مدیران باشگاه‌ها با مشاهده عملکرد دیگر رقبا، دست آخر با خواسته‌های بازار کنار بیایند و شاهد مشکلات دوباره آن‌ها در بحث بودجه و پرداختی و هزینه‌ها بود.