صادرات ارزاق عمومی سرمایه فروشی است/ صدور کارت بازرگانی یک بار مصرف واقعیت ندارد
صادرات ارزاق عمومی سرمایه فروشی است/ صدور کارت بازرگانی یک بار مصرف واقعیت ندارد

صمد حسن زاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران فضای کسب و کار در آذربایجان شرقی را مناسب ندانست و اظهار داشت: رتبه آذربایجان‌شرقی  در فضای کسب و کار ما بین ۱۴ تا ۱۶ بوده که نسبت به استان‌های هم ردیف است و اثرات پایین این امر در جامعه ماندگار است. وی سخت‌گیری مسئولان استان […]

صمد حسن زاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران فضای کسب و کار در آذربایجان شرقی را مناسب ندانست و اظهار داشت: رتبه آذربایجان‌شرقی  در فضای کسب و کار ما بین ۱۴ تا ۱۶ بوده که نسبت به استان‌های هم ردیف است و اثرات پایین این امر در جامعه ماندگار است.

وی سخت‌گیری مسئولان استان در تمام  مسائل اقتصادی را از عوامل کاهش فضای کسب و کار در آذربایجان‌شرقی  اعلام کرد و افزود:۷۵ درصد اقتصاد کشور در حال حاضر دولتی است.

حسن‌زاده تصریح کرد: قانون کار، بیمه بیکاری، قانون سخت و زیان‌آور ، بهره‌های بانکی با بهره‌های ۲۸ تا ۳۰ درصد، مالیات ۲۵ درصد و مالیات ارزش افزوده و ۳۰ درصد بیمه تامین اجتماعی از جمله موارد بازدارنده برای واحدهای تولیدی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایین آمدن ارزش پول ملی اظهار داشت: با بالا رفتن نرخ ارز به ویژه دلار و یورو باعث شده کالای بیشتری صادر می‌شودو به دلیل نبود کنترل این امر صادرات نبوده بلکه سرمایه فروشی است و کالاهای اساسی کشور را با رقم پایین د ر اختیار دیگران قرار می‌دهیم که برای تامین آن برای کشور سنگین خواهد بود.

وی افزود: ارزاق عمومی و نیازهای کشور با رقم بالا تمام شده و با صادرات آن در حقیقت سرمایه فروشی انجام می‌شود.

حسن زاده ادامه داد: البته در ماه‌های اخیر با کنترل مانع و جلوگیری از صادرات ارزاق عمومی شده اما باید بیشتر از این کنترل شود.

وی تصریح کرد: مواد صادراتی باید به قیمت واقعی صادر شود نه به خاطر ارزان بودن مواد صادر شود.

حسن زاده با انتقاد شدید از ارائه آمارهای کذایی صادرات توسط برخی مسئولان عنوان کرد: ارائه این آمار بیشتر از اینکه آمار صادرات باشد، آمار فروش سرمایه‌های کشور است.

حسن‌زاده همچنین گفت: صدور کارت بازرگانی یک بار مصرف واقعیت نداشته و تا به امروز در اتاق بازرگانی تبریز صادر نشده است.

نباید همایش توسعه صادرات غیرنفتی نمایشی و تفریحی باشد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی یادآور شد: بنا به تدابیر اندیشیده شده از طرف مقامات کشوری و استانی و در راستای معرفی توانمندیهای کشور و استان بیست و چهارم همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی با محوریت نقش دیپلماسی اقتصادی در حمایت از کالاهای ایرانی، حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات غیر نفتی با حضور فعالان اقتصادی داخلی و فعالانی از کشورهای؛ ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و… به مدت دو روز در سی ام آبان تا یکم آذر ماه امسال در تبریز برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: نباید همایش توسعه صادرات غیرنفتی نمایشی و تفریحی باشد.

خریدار کارخانه ماشین سازی تبریز  فاقد اهلیت صنعتی است

حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری چند کارخانه از جمله ماشین سازی تبریز که جزو برندهای تبریز و مسئله حیثیتی است، گفت: اختیار واگذاری این کارخانجات در اختیار سازمان خصوصی سازی است ولی باید به دنبال فردی باشیم که ماشین سازی را نجات دهد و دانش فنی آن را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز با کارشناسان خارجی از جمله کشور چک برای سرمایه‌گذاری و نوسازی کارخانه ماشین‌سازی تبریز انجام یافته بود اما قوانین کشور اجازه نمی‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی با تضمین سرمایه در کشور حضور یابند.

حسن زاده تصریح کرد: کارخانه ماشین سازی تبریز واحدی بی‌نظیر است و در دنیا بیش از ۱۰ واحد از این کارخانه وجود ندارد و می‌تواند پیشرفته‌ترین ماشین آلات را می‌تواند بسازد اما برخی قوانین موجب افت شدید این کارخانه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: بنده مدیر این مجموعه را فاقد اهلیت صنعتی می‌دانم هر چند ممکن است شخصیت بسیار محترمی داشته باشند، ما اعتراض خودمان را در جلسات مختلف نیز به مسئولان استانی و ملی اعلام کرده‌ایم.