صادرات محصولات دارویی و بهداشتی آذربایجان‌شرقی به ۴۰ کشور
صادرات محصولات دارویی و بهداشتی آذربایجان‌شرقی به ۴۰ کشور

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: انواع محصولات و تولیدات دارویی، بهداشتی، صنایع غذایی و آشامیدنی آذربایجان شرقی به ۴۰ کشور جهان صادر می شود. دکتر مسلم نجفی، تبریز و آذربایجان شرقی را از مهمترین قطب های اصلی تولید دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی برشمرد و افزود: در سال گذشته افزون […]

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: انواع محصولات و تولیدات دارویی، بهداشتی، صنایع غذایی و آشامیدنی آذربایجان شرقی به ۴۰ کشور جهان صادر می شود.

دکتر مسلم نجفی، تبریز و آذربایجان شرقی را از مهمترین قطب های اصلی تولید دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی برشمرد و افزود: در سال گذشته افزون بر پنج هزار گواهی بهداشتی برای صادرات انواع محصولات به کشورهای جهان در قاره های مختلف از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز صادر شده است.

به گفته وی این محصولات علاوه بر کشورهای منطقه، آسیا، افریقا و حوزه خلیج فارس به کشورهای پیشرفته مثل کانادا ، فرانسه، آلمان و ژاپن نیز صادر شده که برای این موضوع کسب مجوزهای لازم و تاییدیه نهادهای بهداشتی این کشورها لازم است، البته ارزش صادرات جزو آمار گمرکات بوده و آمار ارزش صادرات در دسترس دستگاه ما نیست.

نجفی از فعالیت یکهزار و ۱۰۰ واحد تولید کننده صنایع غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: حجم صادرات این بخش از اقتصاد استان هزاران تن انواع محصول سلامت محور با استانداردهای بالای جهانی را شامل می شود.

وی اخذ استانداردهای اروپا و امریکای شمالی از سوی تولیدکنندگان دارو، مواد غذایی و بهداشتی آذربایجان شرقی را نشانه توانمندی و رقابت این نوع محصولات با تولیدات جهانی دانست و بر تقویت فعالیت این کارخانه ها با اعطای تسهیلات لازم و کافی و حمایت از آنها تاکید کرد.

نجفی با بیان اینکه حوزه فعالیت معاونت غذا و دارو در ۲ مقوله امنیت و سلامت خلاصه می شود، یادآور شد: غذا و دارو یکی از حوزه های بسیار با اهمیت و متفاوت از حوزه های دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در صورت توجه بیشتر می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را با صادرات مناسب رفع کند.

وی از روسای شبکه های بهداشت، بیمارستان ها و مراکز درمانی خواست تا با ایجاد و تقویت نیروی انسانی، جذب به موقع نیروهای طرحی(نوعی قرارداد کاری داخل سازمانی)، حمایت و تشویق کارشناسان، نظارت جدی در سطح عرضه مواد غذایی و آشامیدنی، نظارت بر داروخانه ها، نظارت بر عملکرد واحد امور دارویی و تجهیزات پزشکی بیمارستاتی زمینه های بارورتر شدن این حوزه مهم در سلامت جامعه را فراهم کنند.

نجفی ادامه داد: پرداخت به موقع بدهی شرکت های پخش دارویی، نظارت جدی در سطح مراکز عرضه و فروش داروهای طبی و سنتی و همکاری های بیش از پیش روسا و مدیران بهداشت و درمان با معاونت غذا و دارو از دیگر مطالبات این حوزه است.

وی سهیم شدن حوزه غذا و دارو در فرآیند افزایش سطح سلامت جامعه را مهم و با ارزش خواند و گفت: تغذیه و تامین غذای سالم از اولویت های سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری ها است که نقش اصلی را در عرصه ایفا می کند.

نجفی نقش دارو در سلامت عمومی مردم را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: درمان قطعی بیماران جز با تجویز منطقی دارو میسر نبوده و در حقیقت پیشانی سلامت و درمان بیماران تامین دارو است که با تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کمبودهای قبلی تا حد زیادی فروکش کرده است.

وی یادآور شد: البته هنوز در وضعیت ایده ال نیستیم و اقلام محدود و مقطعی کمبودها را داریم که انشاءالله با تلاش بیشتر تلاش خواهیم کرد برای شهروندان مشکلات جدی ایجاد نشود.