صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی ۳۰ درصد افزایش یافت
صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش تایسیز اذربایجان   به نقل از ایرنا، لیلی اورنگی گفت: در نیمه نخست سالجاری یک میلیون و۹۰ هزار و ۳۸۷ تن کالا به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۰۲ دلار از گمرکات استان صادر شده است. وی افزود: عمده گروه کالاهای صادره از طریق گمرکات استان شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده […]

به گزارش تایسیز اذربایجان   به نقل از ایرنا، لیلی اورنگی گفت: در نیمه نخست سالجاری یک میلیون و۹۰ هزار و ۳۸۷ تن کالا به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۰۲ دلار از گمرکات استان صادر شده است.
وی افزود: عمده گروه کالاهای صادره از طریق گمرکات استان شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن، آهن و فولاد، سوخت های معدنی روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزاء و قطعات آنها، شیرینی و شکلات، فرآورده های غلات آرد نشاسته، شیر و نان های شیرینی، میوه های خوراکی، پوست مرکبات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، کاکائو و فرآورده های آن است.
ناظر گمرکات استان اعلام کرد: این محصولات به ۸۵ کشور دنیا از جمله کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، چین و بلغارستان صادر شده است.
وی همچنین گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۵۲ هزار و ۲۷ تن کالا به ارزش ۴۲۰ میلیون و ۴۹۷ هزار و۵۷ دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که از لحاظ وزن ۴۰درصد و از حیث ارزش دلاری ۲۰ درصد کاهش نشان می دهد.
عمده کالاهای وارده به کشور از طریق مبادی گمرکی استان شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، توتون و تنباکو، قطعات منفصله ماشین آلات و خودرو، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، چدن آهن و فولاد، ماشین آلات و دستگاههای برقی، کاغذ و مقوا و اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ یا مقوا ،الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، فرآورده های خوراکی گوناگون و میوه های خوراکی و پوست مرکبات است.
وی خاطرنشان کرد: این کالاها از ۵۳ کشور مختلف دنیا و بطور عمده از کشورهای ترکیه ،آلمان، چین، امارات متحده عربی، ژاپن، ایتالیا، جمهوری کره، ارمنستان، هلند و دانمارک از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.
وی همچنین با اعلام اینکه در همین مدت بیش از ۷۵۵ هزار و ۹۲۷ مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده اند، گفت: نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته مسافرین خروجی ۱۰ درصد و مسافرین ورودی ۵ درصد افزایش نشان می دهد.
اورنگی درآمدهای وصولی گمرکات استان در نیمه اول سالجاری را افزون بر ۲ هزار و ۵۹۹ میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۳۵۱ ریال اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.
آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی درمراغه، خداآفرین و نوردوز همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.