صحبت های رهبر انقلاب در دیدار  با جمعی از حجاج
صحبت های رهبر انقلاب در دیدار  با جمعی از حجاج

🕋 رهبر انقلاب خطاب به حجاج: اگر میخواهید سوغات و هدیه تهیه کنید، خوب است اما چرا آنجا تهیه میکنید؟ این کمک کردن به چه کسی و به چه قیمتی است؟ 🔺 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار دست‌اندرکاران حج: در خود این سفر لحظه لحظه‌ها را قدر بدانید. بنده البته قبلاً هم مکرر این […]

🕋 رهبر انقلاب خطاب به حجاج: اگر میخواهید سوغات و هدیه تهیه کنید، خوب است اما چرا آنجا تهیه میکنید؟ این کمک کردن به چه کسی و به چه قیمتی است؟

🔺 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار دست‌اندرکاران حج: در خود این سفر لحظه لحظه‌ها را قدر بدانید. بنده البته قبلاً هم مکرر این را گفته‌ام، بازارگردی عیب است. عیب است به هر نیّتی بروید بازارگردی کنید، بگویید مثلاً، بهانه درست میکنیم دیگر، نه فلان مورد لازم است آدم باید، نه، لازم نیست.

🔺 به جای اینکه بروید وقتتان را در آن بازارهای مشکل‌دار که حالا دیگر نمیخواهم من تعبیرات تندتری بکنم که واقعاً جای تعبیرات تندتر هست، به جای صرف وقت در آن بازارها و آن دکان‌گردی‌ها و مغازه‌گردی‌ها برای آن کسی که میخواهید سوغاتی بخرید، بروید دو رکعت نماز در مسجدالحرام بخوانید. دو رکعت نماز. بروید یک طواف دور کعبه بکنید برایش. بروید آنجا دعایش کنید. بروید نیم‌صفحه قرآن برایش بخوانید. سوغاتی واقعی این است.

🔺 آن چیزی که شما در آنجا به عنوان #سوغاتی تهیه میکنید که گران‌تر از جنس داخل هم هست، جنس داخل در موارد متعددی بسیار بهتر از آن هم هست، هم بهتر است، هم ارزانتر است، این را همین جا تهیه کنید. اگر میخواهید یک چیزی هدیه‌ای هم به کسی بدهید، هدیه خوب است، عیب ندارد، همین جا تهیه کنید، چرا آنجا تهیه میکنید؟ کمک کردنِ به چه کسی؟ آن هم به چه قیمتی؟ با چه قیمت روحی و معنوی غیر از قیمت جیبی و مادی!

🔘 رهبر انقلاب: بسیاری از بدبختی‌های عالم به‌خاطر زیاده‌خواهی‌ها و اشرافی‌گری‌هاست

🔺 بازشدن مجدد باب حج پس از دوسال به روی زائران ایرانی و دیگران بشارت بزرگی بود.

🔺 یکی از مهمترین مسائلی که در حج هست همزیستی است. الان مشکلات بشر از این است که همزیستی بلد نیستند. حج همزیستی را یاد می‌دهد، در یک برهه‌ محدودی یک نمونه‌ای از همزیستی را به شما نشان می‌دهد.

🔺 تعلیم دیگر حج ساده‌زیستی است. در احرام هیچ چیز زیادی وجود ندارد فقط همین که بدن شما را بپوشاند. واجب نیست که در همه‌ زندگی شما این‌جوری بپوشید اما می‌خواهد بگوید که این کار را یاد بگیرید که می‌شود ساده زیستی کرد.

🔺 شما اگر نگاه کنید بسیاری از بدبختی‌ها و مشکلات عالم به‌خاطر این زیاده‌خواهی‌ها و اشرافی‌گری‌ها و تجمل‌پرستی‌ها است. بخش عظیمی از ثروت عالم صرف این چیزها می‌شود؛ در کشور ما هم متأسفانه همین‌جور.