ضرورت فراهم سازی محیط رشد کارآفرینان/تکیه بر درآمدهای نفتی کارآفرینی را نابود می‌کند
ضرورت فراهم سازی محیط رشد کارآفرینان/تکیه بر درآمدهای نفتی کارآفرینی را نابود می‌کند

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در این نشستی که امروز ۱۱ مرداد در پژوهشگاه علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار شد، با بیان اینکه بزرگ‌ترین مسئله ما در کشور تفکرات نفتی است، به ویژه آنکه همه چیز باید با پول نفت حل شود، تصریح کرد: هیچ وقت به محیطی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در این نشستی که امروز ۱۱ مرداد در پژوهشگاه علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار شد، با بیان اینکه بزرگ‌ترین مسئله ما در کشور تفکرات نفتی است، به ویژه آنکه همه چیز باید با پول نفت حل شود، تصریح کرد: هیچ وقت به محیطی که افراد تاثیرگذار بتوانند در آن پرورش پیدا کنند، توجه نکرده‌ایم.

وی بر لزوم اختصاص هزینه‌ برای تغییر و تقویت محیط تاکید کرد و گفت: باید جهت‌گیری اقتصاد عوض‌ شود؛ رشد اقتصادی از دل سیاستمداری که پول شما را هزینه می‌کند، در نمی‌آید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه از چند سال پیش سهم دانش در اقتصاد کشور بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: امروز جامعه باید ارزش کارآفرینی را ببیند که کار خود را از یک اتاق کوچک آغاز کرده است. این جوانان به زودی سیستم‌های سنتی ما را نابود کرده و بازیگران جدید جامعه خواهند بود.

ستاری از فروش ۶۰ هزار میلیاردی شرکت‌های دانش بنیان تا به امروز خبر داد و گفت: امروز دولت باید در حوزه‌های مشخصی از جمله بهداشت،‌ آموزش و دفاع متمرکز شود. محیط نیز باید به گونه‌ای تغییر کند که بازیگران سنتی که در عرصه کسب و کار که با رانت نفت بالا آمده‌اند، تغییر کنند.

وی ادامه داد: ورود دولت به عرصه کسب و کار عموما به معنای عدم رقابت و به عبارتی انتخاب یک فرد غیر شایسته وابسته به رانت است، که اگر این رانت قطع شود، کسب و کار نیز از کار می‌افتد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: چهار، پنج سال دیگر صنایعی همچون خودروسازی و فولاد، صنایع برتر به حساب نمی‌آیند. آن زمان دیگر داشتن دودکش مزیت نیست، بلکه صنایعی روی کار خواهند آمد که از یک اتاق ۳*۲ شروع به کار کرده‌اند؛ هدف ما ایجاد چنین زیست‌بومی در کشور است. محیطی که ایده‌ها را به پول تبدیل می‌کند و ما در این مورد توانا هستیم.

ستاری با بیان اینکه امروز رتبه ما در شاخص جهانی نوآوری از ۱۲۰ به ۶۵ ارتقاء یافته است، از رتبه دوم ایران در برخی معیارهای مربوط به نیروی انسانی خبر داد و گفت: ایران از نظر تعداد دانشجو در رتبه پنجم یا ششم را در دنیا به خود اختصاص داده است؛ چطور می‌شود که نمی‌شود این ظرفیت را فعال کنیم. ما در ابتدا باید پول نفت را فراموش کنیم، چرا که با خود رانت و فساد می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته قدم‌های بزرگی برداشته شده است. استارتاپ‌های ما در خط مقدم‌ هستند. اگر اسنپ و دیجی‌کالا در کشور نباشند، آمازون و اوبر روی کار می‌آیند. سال گذشته تراکنش‌های اینترنتی در حوزه فین‌تک ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که این‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین از کم‌ترین وابستگی به خارج کشور در حوزه بیوتکنولوژی خبر داد و اظهارکرد: همه چیز این حوزه از جمله دستگاه‌ها و تجهیزات آن بومی هستند. در این زمینه هیچ کمکی از سوی دولت نشده و صرفا به آن‌ها اجازه کار داده‌ایم.

ستاری با تصریح این نکته که تکیه بر درآمدهای نفتی کارآفرینی را نابود می‌کند، گفت: بهترین استارتاپ‌های ما کسانی هستند که از خارج کشور به ایران برگشته و فناوری‌ها بومی کرده‌اند. پایه اقتصاد دانشی، نیروی انسانی و فرد معتقد به ایده است که نمی‌توان جلوی او ایستاد.

وی فعالیت ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تاکسی اینترنتی در تهران را یادآور شد و افزود: زمانی که خدمات در دسترس است تقاضا زیاد می‌شود و قیمت‌ها می‌شکند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دسترسی مالی در محیط کسب و کار را گزینه ششم، هفتم دانست و گفت: گزینه اول این است که اجازه دهیم فرد “صاحب ایده” کار کند، بستن کسب و کار، خیانت به جامعه محسوب می‌شود.

ستاری با تاکید بر اینکه هیچ کدام از اقتصادهای پیشرفته دنیا منبع‌محور نیستند، از تزریق نسل جدیدی از کارآفرینان به اقتصاد نفتی خبر داد و اضافه کرد: تفکر تقویت محیط باید دنبال شود، تاکنون نیز موانع زیادی برداشته شده و تفکرات جدیدی شکل گرفته که این راه باید ادامه پیدا کند.