طرح توسعه فضای سبز تفرجگاه‌های تبریز در حال اجراست
طرح توسعه فضای سبز تفرجگاه‌های تبریز در حال اجراست

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در سال جاری طرح توسعه فضای سبز در تفرجگاه‌های پیرامونی این شهر در حال اجراست. سیامک آسیایی روز شنبه در بازدید میدانی از روند نهال کاری در مجموعه تفرجگاه « آرپادره سی» با اشاره به اینکه توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز تبریز در اولویت این […]

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در سال جاری طرح توسعه فضای سبز در تفرجگاه‌های پیرامونی این شهر در حال اجراست.

سیامک آسیایی روز شنبه در بازدید میدانی از روند نهال کاری در مجموعه تفرجگاه « آرپادره سی» با اشاره به اینکه توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز تبریز در اولویت این سازمان قرار دارد، افزود: حوزه فضای سبز شهرداری تبریز تلاش می کند طبق برنامه زمانبندی شده در سال جاری نسبت به نهال کاری و توسعه مجموعه‌های تفرجگاهی کوهستانی اقدام کند.

وی با بیان اینکه تفرجگاه های پیرامونی شهر از جمله آرپادره‌سی در شرق تبریز ظرفیت و بستر مناسبی برای توسعه فضای سبز شهری محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این راستا و در کاشت بهاره سال جاری، ۱۰ هزار و ۲۰۰ اصله نهال از انواع گونه‌ها در قالب انبوه کاری و نهال کاری در تفرجگاه زیبای کوهستانی آرپادره‌سی کاشته شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تاکید بر تداوم اجرای این طرح در سایر تفرجگاه‌های پیرامونی شهر و نیز فضاهای مستعد مناسب‌شهری گفت: با توجه به کمبود منابع آب خام مورد نیاز برای رفع نیاز آبی فضاهای سبز شهری، مدیریت این منابع نیز ضروری است.

آسیایی، ادامه داد: برای این منظور استفاده از روش‌های نوین آبیاری، توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای، حذف آبیاری با تانکر، ذخیره و انتقال آب از مناطق برخوردار به کم برخوردار، تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی و مقاوم ضروری بوده و از جمله اقدامات پیش روی حوزه سیما، منظر و فضای سبز برای مدیریت بهینه منابع آبی در این حوزه است.
وی اعلام کرد: در راستای تامین نیازهای حوزه فضای سبز تبریز به انواع گونه‌ها در مراحل دوم و سوم کاشت، مراکز تولیدی حوزه سیما، منظر و فضای سبز در مناطق دهگانه به طور شبانه‌روزی تلاش می کنند تا گونه‌های با کیفیت و متنوع را به موقع آماده و جهت کاشت به حوزه‌های کاری ارسال کنند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه شرایط تولید گونه‌های گیاهی در سال جاری متفاوت از سال‌های گذشته است، گفت: برای تهیه و کاشت گونه‌های با کیفیت در سال جاری، از پاییز سال گذشته انواع بذرهای مورد نیاز خریداری و تحویل واحدهای گلخانه‌ای مناطق شده است.

آسیایی، با اشاره به نظارت مستمر کارگروه تولیدات سازمان سیما، منظر و فضای سبز بر فرآیند تولید گونه‌های گیاهی، افزود: اعضای این کارگروه به طور مستمر در مراکز تولیدی گل و گیاه مناطق حضور دارند و از نزدیک روند تولید گونه‌ها را رصد و مورد بررسی قرار می‌دهند.

کلانشهر تبریز دارای ۲۸۵ پارک و بوستان محلی و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار فضای سبز است که ۳۰۰ هتکار از فضای سبز این شهر به چمن کاری اختصاص دارد.

سرانه کمی فضای سبز تبریز شامل تمامی فضاهای سبز در اختیار شهرداری حدود ۱۶ مترمربع است در حالی که بر اساس استاندارد باید ۲۵ مترمربع باشد.

سرانه کیفی فضای سبز تبریز شامل پارک ها نیز حدود ۴.۷ مترمربع است که در شرایط استاندارد این سرانه حدود ۱۵ مترمربع است.