طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت
طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت

طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت تایسیزنیوز – طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و بدون مسکن به همت دولت سیزدهم با اقدام جدی از سوی متولیان این طرح، تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌های عامل و مشارکت متقاضیان و تامین آورده شخصی شتاب گرفته و اکنون پس […]

طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت

تایسیزنیوز – طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و بدون مسکن به همت دولت سیزدهم با اقدام جدی از سوی متولیان این طرح، تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌های عامل و مشارکت متقاضیان و تامین آورده شخصی شتاب گرفته و اکنون پس از تدابیر استاندار روی ریل سرعت قرار گرفته است.

به گزارش تایسیز نیوز، طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت آیت الله رییسی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه و رفع دغدغه مسکن این افراد از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس این طرح، دولت ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و در مجموع چهار میلیون واحد مسکونی را در سطح کشور در برنامه های خود گنجانده است.

تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه از شعارها و اهداف نظام جمهوری اسلامی و از برنامه های دولت سیزدهم برای تحقق این شعار و رفع نیازهای این قشر در بخش مسکن، گام های بلندی برداشته است و سازمان ها و دستگاه های مختلفی در حوزه های شهری و روستایی متولی اجرای این طرح با مشارکت مردم شده اند.

با هدف اجرای این طرح، ۲۷۸ هزار و ۳۱۴ نفر از اقشار کم درآمد و بدون مسکن آذربایجان شرقی در سامانه مربوط به این طرح ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار و ۸۸ نفر واجد شرایط شناخته شده و ساخت واحد مسکونی برای این افراد در قالب طرح های حمایتی، بازآفرینی شهری و خودمالک شهری و روستایی در این استان آغاز شده است.

بر اساس برآوردهای کارشناسان حوزه مسکن در آذربایجان شرقی، تامین آورده شخصی متقاضیان و انصراف برخی از آنان به دلیل عدم توانایی در تامین آن، افزایش قیمت ساخت متناسب با افزایش بی رویه قیمت مصالح و دستمزدها و ایجاد زیرساخت و تاسیسات زیربنایی و روبنایی از جمله چالش های پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی است.

با وجود چالش های پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در این استان، اجرای طرح ها در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی آغاز شده و ساخت واحدهای مسکونی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد و در برخی از شهرها نیز واحدها تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.

۲۰۷ هزار و ۵۷۷ واحد در نهضت ملی مسکن در شهرهای آذربایجان شرقی ساخته می شود

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: برنامه مصوب طرح نهضت ملی مسکن برای این استان ساخت ۲۰۷ هزار و ۵۷۷ واحد بوده که از این میزان ۸۹ هزار و ۷۶۲ واحد مربوط به مسکن حمایتی، ۳۹ هزار و ۸۹۴ واحد مربوط به خودمالک شهری، ۲۹ هزار و ۹۲۱ واحد بازآفرینی شهری و ۴۸ هزار واحد برای خودمالک روستایی در مدت چهار سال تعیین شده است.

«بابک نجفیان»، می افزاید: از این تعداد برای ۳۹ هزار و ۹۴۵ واحد در مسکن حمایتی شهری طرح تعریف شده و برای ۲۵ هزار و ۹۴۲ نفر متقاضی، واحد تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: در مسکن خودمالک شهری ۴۰ هزار و ۹۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند و از این تعداد ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط شناخته نشده و برای ۱۰ هزار و ۳۱۵ نفر قرارداد مشارکت مدنی بسته شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: در قالب طرح بازآفرینی شهری، تاکنون برای ۹ هزار واحد پروانه صادر شده و پنج هزار و ۷۵ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند.

در بخش خودمالک روستایی نیز ۲۳ هزار و ۲۴۲ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند و تاکنون ۱۴ هزار و ۲۴۳ واحد قرارداد مشارکت برای اخذ تسهیلات بانکی را منعقد کرده اند.

نجفیان، ادامه می دهد: در بخش خودمالک روستایی نیز ۲۳ هزار و ۲۴۲ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند و تاکنون ۱۴ هزار و ۲۴۳ واحد قرارداد مشارکت برای اخذ تسهیلات بانکی را منعقد کرده اند.

وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در استان ۳۰۹ هزار و ۵۷۱ نفر ثبت نام کرده اند، یادآوری می کند: از این تعداد، ۲۳۹ هزار و ۴۰۳ نفر واجد شرایط شناخته نشده یا انصراف داده اند.