فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی هیچ دردی را دوا نمی‌کند/ بسترهای مناسب برای استفاده مردم از پیام‌رسان‌‌های داخلی فراهم شود
فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی هیچ دردی را دوا نمی‌کند/ بسترهای مناسب برای استفاده مردم از پیام‌رسان‌‌های داخلی فراهم شود

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی هیچ دردی را دوا نمی‌کند، گفت: دستگاه‌ها و مسوولان ذی‌ربط بایدزیرساخت‌های مناسب شبکه‌های مجازی ملی و به‌ویژه با ارائه خدمات و امکانات بیشتر را فراهم کرده تا ضمن رقابت با شبکه‌‌های خارجی،مردم تشویق به استفاده شوند. محمدحسین کاظمی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی، با […]

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی هیچ دردی را دوا نمی‌کند، گفت: دستگاه‌ها و مسوولان ذی‌ربط بایدزیرساخت‌های مناسب شبکه‌های مجازی ملی و به‌ویژه با ارائه خدمات و امکانات بیشتر را فراهم کرده تا ضمن رقابت با شبکه‌‌های خارجی،مردم تشویق به استفاده شوند.

محمدحسین کاظمی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی، با اشاره به اینکه این روزها وجود و استفاده از پیام رسان‌های خارجی به عنوان چالش و نماد تقابل بین برخی جریان‌ها و تفکر در فضای مجازی کشور بدل شده است، اظهار داشت: فضای مجازی در سال‌های اخیر در ایران رشد نجومی داشته، با ظهور شبکه‌های پیام‌رسان‌ خارجی به‌خصوص تلگرام که به نوعی در زندگی همه مردم تاثیر گذاشته، تبدیل به جزیی جدانشدنی از زندگی مردم شده است.

به گفته وی طبیعی است هر ابزار و فناوری جدیدی که به‌وجود می‌آید، پیامدهای مثبت و منفی با خود به همراه داشته باشد و فضای مجازی هم از این قاعده مستثنی نیست.

بسترهای مناسب برای استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی باید فراهم شود

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه این روزها فضای مجازی باعث ایجاد برخی کسب و کارها و منبع درآمد جدید برای مردم شده است، تصریح کرد: اینترنت و فضای مجازی باعث سهولت و تحول در امر پیام‌رسانی با قابلیت‌های فراوان است که باعث تحول در جوانع بشری شده است ولی متأسفانه نبود فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید باعث بروز مشکلات متعددی از جمله مشکلات اخلاقی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی شده است که باید نسبت به حل این موارد اقدام شود.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون تاثیر پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و به‌ویژه بحث امنیتی استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از کشورها به مسئله جدی و چالش آن جامعه تبدیل شده و در جامعه ما این شبکه‌ها در حال تبدیل‌ شدن به یک تهدید هستند که در حوادث اخیر کشور شاهد آن بودیم، یادآور شد:در درجه اول باید خود مردم فرهنگ استفاده از این شبکه‌های مجازی را یاد بگیرند و به آن عمل کنند.

وی افزود: فضای مجازی محیط گسترده‌ای است که هر کسی می‌تواند در آن شایعه و جوسازی کند، پس مردم باید، بتوانند در فضای مجازی هم حق را از باطل تشخیص دهند و انتشار شایعه، توهین و نشر اکاذیب در فضای مجازی هم بی‌اخلاقی محسوب می‌شود.

فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی هیچ دردی را دوا نمی‌کند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه باید مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط این مبحث را جدی بگیرند و قوانین جدید و کاربردی برای استفاده از فضای مجازی در کشور وضع کنند، یادآور شد: با فیلتر کردن شبکه‌های پیام‌رسان خارجی دردی دوا نمی‌شود.

به گفته وی مسوولان باید زیرساخت‌های مناسب شبکه‌های مجازی ملی را فراهم کرده و با ارائه خدمات و امکانات بیشتر بتوانند با شبکه‌های خارجی رقابت کرده و مردم را نسبت به استفاده از آن تشویق کنند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: یکی از عوامل دیگری که باعث استفاده و اعتماد جامعه به شبکه‌های مجازی خارجی شده است، سانسور حرف مردم در رسانه ملی است که نمونه آن در اتفاقات اخیر دیده شد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خاتمه با اشاره به نقش شبکه‌های فضای مجازی در آشوب‌های اخیر کشور خاطرنشان کرد: اگر از اول شروع اعتراضات در مشهد، رسانه ملی به موقع به موضوع پرداخت می‌کرد و صدای مردم را به گوش مسوولان و دستگاه‌های امر می‌رساند، طبیعتاً رسانه‌های بیگانه و به خصوص کانال‌های تلگرامی معاند نمی‌توانستند بر این اتفاقات موج‌سواری کنند./فارس