محرابیان:۳۱ میلیون مشترك برق خانگی، مشمول پاداش صرفه جویی می‌شوند
محرابیان:۳۱ میلیون مشترك برق خانگی، مشمول پاداش صرفه جویی می‌شوند

وزیر نیرو مطرح کرد: ۳۱ میلیون مشترك برق خانگی، مشمول پاداش صرفه جویی می‌شوند وزیر نیرو گفت: طرح تشویقی مشترکان در تابستان سال جاری به صورت سراسری از ابتدای خرداد اجرا می شود و برخلاف سال گذشته شامل ۳۱ میلیون مشترک می شود. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی […]

وزیر نیرو مطرح کرد:

۳۱ میلیون مشترك برق خانگی، مشمول پاداش صرفه جویی می‌شوند

وزیر نیرو گفت: طرح تشویقی مشترکان در تابستان سال جاری به صورت سراسری از ابتدای خرداد اجرا می شود و برخلاف سال گذشته شامل ۳۱ میلیون مشترک می شود.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، علی اکبر محرابیان در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص جزئیات طرح تشویقی مشترکان بخش خانگی در تابستان ۱۴۰۲ اظهار کرد: با توجه به رشد شدید مصرف برق در سال های گذشته و توسعه نامناسب نیروگاه‌ها، شاهد ناترازی قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ بودیم که نتیجه این ناترازی خاموشی سراسری از اردیبهشت تا شهریور ۱۴۰۰ بود.
وی افزود: خاموشی‌ها در سال های گذشته نیز وجود داشت و موجب محدودیت تامین برق برای بخش های خانگی، تولیدی و صنعتی می شد.
وزیر نیرو اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ با در دستور کار قرارگرفتن ۱۰۰ برنامه برای توسعه نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف در بخش خانگی خوشبختانه شاهد خاموشی نبودیم و در بخش تولید نیز شاهد تامین انرژی مناسب برای بخش تولید بودیم و محدودیت ها در این زمینه به صورت چشمگیر کاهش داده شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته اگر با شرایط موجود در سال ۱۴۰۰ حرکت می‌کردیم به معنای ۲۰ هزار مگاوات ناترازی بود، ادامه داد: ۲۰هزار مگاوات ناترازی در مقابل ۷۰ هزار نیاز مصرف، یعنی امکان تامین ۲۵ درصد نیاز مصرف را نداشتیم و به عبارتی در زمان اوج باید ۶ ساعت خاموشی اعمال می شد، اما با اقدامات انجام شده در تابستان ۱۴۰۱ با همکاری مردم، تابستان سال گذشته را پست سر گذاشتیم.
محرابیان گفت: مهم ترین محوری که در تابستان سال گذشته به صورت محدود اجرا شد طرح پاداش صرفه جویی بود و در نتیجه آن ۴۰ درصد مشترکین شامل پاداش صرفه جویی شدند، به عبارتی یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی داده شد و قبض ۸ میلیون مشترک رایگان یا بستانکار شد.
وی با بیان اینکه در سال جاری طرح تشویقی مشترکان از ابتدای خرداد تا شهریور ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد، اضافه کرد: مهم ترین تفاوت این طرح در مقایسه با سال گذشته که فقط به صرفه‌جویی‌های زیر الگوی مصرف پاداش اختصاص می‌یافت، در سال جاری  همه مشترکان یعنی ۳۱ میلیون مشترک شامل طرح پاداش صرفه‌جویی می‌شوند و مبنای پرداخت پاداش هم مصرف سال گذشته است و نکته دوم اینکه مبلغ پاداش در سال‌  ۱۴۰۲  تا ۲۰ برابر افزایش یافته است.
وزیر نیرو بیان کرد: بر اساس نمودار میزان پاداش مشترکانی که از ۳۰۰ کیلووات به ۲۰۰ کیلووات کاهش مصرف داشته باشد محاسبه شده و به ازای هر ماه می توان ۱۵۰ هزار تومان پاداش دریافت کرد. به عبارتی چنانچه مشترکی در مصرف کولر‌های آبی سرعت کولر را از دور تند به دور کند منتقل کنند، می تواند ۱۰۰ کیلووات صرفه جویی کرده و پاداش را دریافت کند.
وی ادامه داد: میزان الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات بوده و مشترکان به ازای هر کیلووات ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کنند، با توجه به اینکه متوسط قیمت خرید برق ۱۰۰ تومان است در صورت کاهش مصرف ۲۰ برابر قیمت خرید برق پاداش صرفه جویی می گیرند.
محرابیان با بیان اینکه در مناطق گرمسیری، الگوی مصرف برای مشترکان ۳۰۰۰ کیلووات یعنی۱۰ برابر مناطق عادی است، اضافه کرد: در مناطق گرمسیری بخش قابل توجه مصرف بیشتر در وسایل سرمایشی اتفاق میافتد، اگر مشترکی که سال گذشته ۳۲۰۰ کیلووات مصرف داشته و بتواند مصرف خود را به ۱۸۰۰ کیلووات تقلیل بدهد می‌تواند ماهیانه یک میلیون تومان پاداش دریافت کند.
وی خاطرنشان کرد: طرح تشویقی مشترکان به صورت سراسری از ابتدای خرداد اجرا می شود و مطمئناً با همکاری و مشارکت مردم می توانیم برق پایداری را برای همه مردم تامین کنیم  و همه عزیزان می توانند از این طرح حداکثر بهره را ببرند.