مدیرکل: دیوان محاسبات اجرای قانون حفاظت از تالاب ها را رصد می کند
مدیرکل: دیوان محاسبات اجرای قانون حفاظت از تالاب ها را رصد می کند

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی با اشاره به نقش نظارتی این مجموعه در اجرای قوانین مربوط به دستگاه های اجرایی، گفت: دیوان محاسبات به دقت قانون حفاظت و احیای تالاب ها را در استان رصد می کند. محمدرضا کردلو در جریان بازدید از تالاب بین المللی قوری گول، با بیان اینکه اجرای دقیق قانون حفاظت […]

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی با اشاره به نقش نظارتی این مجموعه در اجرای قوانین مربوط به دستگاه های اجرایی، گفت: دیوان محاسبات به دقت قانون حفاظت و احیای تالاب ها را در استان رصد می کند.

محمدرضا کردلو در جریان بازدید از تالاب بین المللی قوری گول، با بیان اینکه اجرای دقیق قانون حفاظت و احیای تالاب های کشور، قانون توزیع عادلانه آب و قانون حفظ کاربری اراضی و باغ ها می تواند بقای حیات تالاب بین المللی قوری گول را تضمین کند، افزود: اجرای دقیق قوانین بالادستی توسط دستگاه های اجرایی مربوطه در این زمینه باید با جدیت دنبال شود.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین مذکور وظایف و اولویت های اجرایی دستگاه های مختلف مشخص است که عمل به آنها متضمن پایدار سازی وضعیت تالاب بین المللی قوری گول خواهد بود.

کردلو افزایش مصارف بخش کشاورزی از راه توسعه باغ ها و کشت آبی، افزایش حفر چاه، تغییر کاربری اراضی در حوضه آبریز تالاب های آذربایجان شرقی و تعریف حقابه های مازاد بر ظرفیت حوضه آبریز را از جمله مسایلی برشمرد که موجب بروز بحران آبی در تالاب ها و عدم تحقق نیاز آبی آنها می شود.

وظیفه اداره کل حفاظت محیط زیست تعیین میزان حقابه تالاب ها است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این بازدید به تکالیف و وظایف این اداره کل اشاره و اظهار کرد: طبق ماده ۲ قانون حفاظت و احیای تالاب ها، وظیفه سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست تعیین میزان حقابه تالاب ها بوده و تامین و تخصیص آن بر عهده وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای است.

شهنام اشتری افزود: میزان حقابه تالاب های آذربایجان شرقی در سال های قبل مطالعه و تعیین شده و جهت تامین به شرکت آب منطقه ای استان ابلاغ شده است که انتظار داریم دستگاه های متولی با عمل به وظایف قانونی خود ما را در بهبود وضعیت تالاب های استان یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوضه تالاب های استان از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست به منظور تامین و توسعه زیرساخت های حفاظتی انجام شده است، گفت: در این زمینه می توان به مدیریت و حفاظت زیستگاه های حساس زادآوری پرندگان، توسعه سیستم های پایش نوین کمی و کیفی در تالاب و ایجاد و تجهیز مرکز اطلاع رسانی و بازدیدکنندگان تالاب اشاره کرد.

اشتری ساماندهی ورودی کانال آبرسانی به تالاب، نصب تابلو ها و علائم هشدار دهنده، ساماندهی مسیر دسترسی، واحد حفاظتی منطقه و انجام مطالعات پایه شامل حقابه زیست محیطی و تنوع زیستی تالاب را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در راستای احیای تالاب ها بیان کرد.

تالاب بین المللی قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد و پهنه آبی آن در ارتفاع یکهزار و ۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده که چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت دارد.

عمق این تالاب در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

قوری‌ گول در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است و منظور این است که آب تالاب از محل نفوذ و جمع شدن آب های اطراف کوه ها تامین می شود، این تالاب در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد واقع شده است و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۵۴ به‌ عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و از سال ۱۳۷۳ به‌ منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جزء مناطق شکار ممنوع محسوب و مدیریت می‌شود.