مردم به هیچ وجه با سندعادی پیش خرید نکنند
مردم به هیچ وجه با سندعادی پیش خرید نکنند

به گزارش تایسیز اذربایجان بابک مجبوب علیلو امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد : دادگستری آذربایجان شرقی به منظور صیانت از حقوق مردم و کاستن از مشکلات ناشی از معاملات با سند عادی اجرای دقیق مفاد قانون پیش فروش ساختمان را با جدیت در دستور کار قرار داده است . وی افزود […]

به گزارش تایسیز اذربایجان بابک مجبوب علیلو امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد : دادگستری آذربایجان شرقی به منظور صیانت از حقوق مردم و کاستن از مشکلات ناشی از معاملات با سند عادی اجرای دقیق مفاد قانون پیش فروش ساختمان را با جدیت در دستور کار قرار داده است .

وی افزود : به موجب این قانون هر گونه معامله و پیش خرید امتیاز واحد مسکونی از پیمانکاران انبوه سازان ، شرکت های تعاونی مسکن و یا افراد حقیقی و حقوقی باید با سند رسمی باشد و قرار داد آن دریکی از دفاتر اسناد رسمی تنطیم شود.

معاون قضایی ریییس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی تصریح کرد : در اجرای این قانون هیج یک از بنگاه های معاملاتی حق تنظیم قرارداد با سند عادی را ندارند و مکلف هستند پس از مذاکرات اولیه متعاملین را به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند.

وی یاد آور شد : مشاوران املاک  نمی‌­توانند رأسا اقدام به تنظیم این قرارداد نمایند و در غیر این صورت مجرم تلقی می شوند و برای بار نخست پروانه کسب آنان به مدت یک سال ، برای بار دوم به مدت دو سال تعلیق و  برای بار سوم باطل خواهد شد.

علیلو ادامه داد : قانونگذاری همچنین برای  پیش فروشنده و یا پیمانکاران و انبوه سازان که با سندعادی مبادرت به فروش امتیاز واحد آپارتمانی کنند مجازات های  حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال و یا جریمه نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی تعیین کرده است.

وی افزود : از سوی دیگر به موجب قانون پیش فروش ساختمان تمامی دفاتر اسناد رسمی موظف به تنظیم قرارداد رسمی پیش خرید امتیاز آپارتمان میان متعاملین شده و همزمان به ادارات ثبت اسناد تکلیف شده که در پایان کار و به درخواست خریدار نسبت به افراز و تفکیک طبقاتی اقدامات قانونی را انجام دهد.

معاون قضایی ریییس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به مزیت های قانون پیش فروش آپارتمان گفت : در این قانون تمامی حقوق پیش خریدار رعایت شده و وی می تواند در پایان مدت قرارداد و تایید مهندس ناظر به یکی از دفانر اسناد رسمی مراجعه و درخواست انتقال و ثبت دائمی ملک را بنماید .

وی رفع ابهامات ، روشن شدن تمامی مشخصات فنی ساختمان اعم از متراژ ، طبقه ،‌پارکنیک و سایر ابعاد پروژه را از دیگر مزیت های قانون مذکور بیان کرد و گفت : به موجب این قانون همه سازندگان در شروع کار مکلف به اخذ مچوزهای لازم از اداره کل مسکن شهرسازی و شهرداری بوده و نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی طرف آگهی هم موظف به رویت این مجوز ها می باشند.

علیلو در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران از برنامه آموزش و ارتقا سطح آگاهی های عمومی متصدیان مشاوران املاک و خودرو خبر داد و گفت : این کار به طور مستمر با همکاری سازمان صنعت ، معدن ، تجارت ، اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی انجام می گیرد و طی آن کارکنان و متصدیان مشاوران املاک با مفاد قانون ،‌مقررات ، نحوه تنظیم قرارداد و کار با رایانه آشنا می شوند.

وی در پایان تاکید کرد : همه تلاش  و رویکردهای دادگستری آذربایجان شرقی بر این محور استوار است تا  با فراهم کردن زیر ساخت ها و تنظیم برنامه های مدون و به روز از حق و حقوق مردم در برابر عده سود جو حفاظت کند و در این ارتباط همکاری و همراهی خود مردم نقش مهمی در اجرای قانون و تامین حقوق شهروندی خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به جایگاه و کارکردهای رسانه نقش آن ها در فرهنگ سازی و جلب اعتماد مردم را مورد تاکید قرار داد.

قانون پیش فروش آپارتمان ها در سال ۱۳۸۹ در ۲۵ ماده و چهار تبصره تصویب شده  و به گفته ناظران اقتصادی با اجرای آن به طور فزاینده از مشکلات و نارسایی مردم در خصوص پیش خرید امیتاز آپارتمان از سازندگان کاسته شده است .