معادلات کشتی ایران پیچیده شد؛ ابهام در المپیکی شدن یونس امامی
معادلات کشتی ایران پیچیده شد؛ ابهام در المپیکی شدن یونس امامی

معادلات کشتی ایران پیچیده شد؛ ابهام در المپیکی شدن یونس امامی تایسیز نیوز- باخت دارنده مدال برنز قهرمانی جهان معادلات و پیش‌فرض‌های چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد را به هم زد. به گزارش تایسیز نیوز، مسابقات پنج وزن نخست کشتی آزاد اُوپن کرواسی روز گذشته در شهر زاگرب برگزار و نمایندگان ایران به ۲ […]

معادلات کشتی ایران پیچیده شد؛ ابهام در المپیکی شدن یونس امامی

تایسیز نیوز- باخت دارنده مدال برنز قهرمانی جهان معادلات و پیش‌فرض‌های چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد را به هم زد. به گزارش تایسیز نیوز، مسابقات پنج وزن نخست کشتی آزاد اُوپن کرواسی روز گذشته در شهر زاگرب برگزار و نمایندگان ایران به ۲ نشان نقره و یک برنز رسیدند. هادی وفایی‌ پور نیز به خاطر سر وزن نرسیدن نتوانست در این پیکارها به روی تشک برود. در وزن ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزاد و عباس ایراهیم‌زاده نماینده ایران بودند که عموزاد با غلبه بر قهرمان کشور به فینال رقابت‌ها رسید اما در برابر وازگن توانیان ارمنی کشتی نگرفت و به مدال نقره بسنده کرد. در دیدار رده‌بندی این وزن ابراهیم‌زاده با غلبه بر عبدالله تپراک ترکیه‌ای به نشان برنز دست پیدا کرد.

هر چند که برخی از کارشناسان بُرد عموزاد را در برابر ابراهیم‌زاده به معنای حضور قطعی او در المپیک قلمداد می کنند اما واقعیت آن است که رحمان تنها مجوز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرده و در صورت رسیدن به سکوی مدالی‌ آن رقابت‌ها مسافر پاری خواهد شد.در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز حسین ابوذری و یونس امامی نماینده ایران بودند. امامی که با کسب نشان طلای بازی‌های آسیایی از قهرمانی کشور معاف بود در نخستین مرحله چرخه انتخابی تیم ملی باخت تا کار وی به اما و اگر کشیده شود. امامی در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات کشتی اوپن زاگرب با نتیجه چهار بر چهار قافیه را به ابوذری واگذار کرد. ابوذری که عنوان قهرمانی ایران را در کارنامه دارد به فینال مسابقات این وزن رسید اما در برابر جیسون نولف آمریکایی حرفی برای گفتن نداشت.

بنا به چرخه انتخابی تیم ملی در وزن ۷۴ کیلوگرم نفر اول قهرمانی کشور به همراه یونس امامی به یک تورنمنت بین‌المللی اعزام و با توجه به نتایج و عملکرد فنی، کادر فنی نفر اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک را مشخص خواهد کرد. براساس این بند چرخه انتخابی تیم ملی و نتایج امامی در پیکارهای اوپن کرواسی، اکنون این احتمال وجود دارد که کادر فنی ابوذری را به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام کند. همچنین ابوذری می‌تواند نماینده ایران در مسابقات گزینشی المپیک در قاره کهن باشد. اما ابوذری با کسب مدال آسیایی و سهمیه المپیک مسافر پاریس نخواهد شد بلکه باید در مرحله نهایی چرخه انتخابی تیم ملی به همراه امامی در یک تورنمنت بین‌المللی یا انتخابی داخلی شرکت کند در صورتی که امامی نماینده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک بود و مدال طلا و سهمیه را کسب کند او به صورت اتوماتیک راهی پاریس خواهد شد.

حال باید دید که کادر فنی چه واکنشی به شکست امامی خواهند داشت و آیا ریسک اعزام حسین ابوذری را به رقابت‌های قهرمانی قاره کهن را به جان می‌ خرند. ابوذری فروردین‌ماه سال جاری نماینده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ماگومدرسول اصلویف از بحرین نتیجه ۵ بر ۳ مغلوب شد و به عنوانی بهتر از هشتم نرسید. ابوذری همچنین در برخورد نخست با ستارگان کشتی آزاد آمریکایی حرفی برای گفتن نداشت و نولف آمریکایی ۱۰ امتیاز متوالی را از وی گرفت. شیوه مبارزه قهرمان کشور در برابر یکی از آزادکاران آمریکا نشان از بی تجربگی ابوذری دارد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم کایل دیک ملی‌ پوش اصلی آمریکات به شمار می‌رود که به رقابت‌های اوپن زاگرب اعزام نشده بود.

در وزن ۸۶ کیلوگرم نیز همه منتظر کاپیتان کشتی ایران هستند. در این وزن هادی وفایی‌پور به رقابت‌های اوپن زاگرب اعزام شد اما با بدشانسی نتوانست در یک آوردگاه بزرگ جهانی قدرتنمایی کند. همچنین در این وزن علی سوادکوهی نایب قهرمان کشور حضور دارد و به احتمال زیاد مراحل نهایی چرخه انتخابی تیم ملی را طی خواهد کرد. بنا به شنیده‌ها وفایی‌پور گزینه اصلی کادر فنی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا به شمار می‌رود و در صورت کسب نشان طلای آن پیکارها برای دوبنده تیم ملی با حسن یزدانی رقابت خواهد کرد.