معرفی تبریز به ۲۰ میلیون زائر اربعین حسینی
معرفی تبریز به ۲۰ میلیون زائر اربعین حسینی

به گزارش تایسیز اذربایجان ، از زمانی که صفویان دراوایل سده شانزدهم میلادی، تشیع را به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام کردند، تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام، با آئین های مختلف افتخار ارادت به اهل بیت(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) را برای همیشه در حافظه تاریخی کشور ثبت و نقش بسزایی در اشاعه و […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ، از زمانی که صفویان دراوایل سده شانزدهم میلادی، تشیع را به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام کردند، تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام، با آئین های مختلف افتخار ارادت به اهل بیت(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) را برای همیشه در حافظه تاریخی کشور ثبت و نقش بسزایی در اشاعه و فراگیر کردن تشیع ایفا کرده است.

در آن سوی، کربلای معلی با آوازه ای به قدمت تاریخ بشریت … جایی که همه ساله میزبان بزرگترین اجتماع بشری با ۲۰ میلیون زائر بوده و آوازه اش تمام قاره های جهان را درنوردیده است.

و چه میعادگاهی زیباتر از حرم حضرت امام حسین (ع) و برادر بزرگوارش عباس بن علی (ع) که به مهمترین زیارتگاه جهان تشیع تبدیل شود؟…

راهپیمایی اربعین؛ عظیم ترین گردهمایی شیعیان جهان اسلام

کربلا در طول تاریخ فراز و نشیب خود بارها مورد تعرض و تخریب دشمنان قرار گرفته اما هرگز سرفرود نیاورده و به مرکز قیام های مردمی ضد استبدادی و هسته مرکزی انقلاب‌ها در عراق به ویژه در قیام سال ۱۹۲۰ ضد استعمار بریتانیا و نیز ضد حکومت بعث تبدیل شده است.

سالیان سال است که شمار زیادی از شیعیان جهان در مراسم پیاده‌روی اربعین از جنوب بغداد یا از نجف به منظور جمع شدن در چهلمین روز پس از سالگرد شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه عاشورا به سمت کربلا حرکت می کنند. اما این پیاده‌روی نیز بارها با مخالفت حکومت هایی چون رژیم بعث صدام حسین روبرو شده بود.

طی چند سال گذشته مراسم میلیونی پیاده روی اربعین به عنوان یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع برگزار می شود که به عاملی برای همبستگی بیشتر شیعیان کشورهای مختلف با یکدیگر شده است.

با این اوصاف، نزدیکی‌ها و باورهای اعتقادی دو شهر تبریز و کربلا و همچنین اشتراکات و عواطف عمیق این دوشهر موجب شد تا با تلاش های شهرداری تبریز، دو شهر کربلا و تبریز به عنوان شهرهای خواهرخوانده سرفصل جدیدی از ارتباطات خود را در زمینه های مختلف از جمله توسعه ارتباطات عمرانی، اجتماعی و فرهنگی آغاز کند.

مراودات فرهنگی تبریز و کربلا در راستای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی

طاهر حمید محسن، مدیر دفاع مدنی شهر کربلای‌معلی در گفت‌وگو با خبرنگار شهریار با بیان اینکه اقدامات فرهنگی مطلوبی توسط شهرداری تبریز در مراسم راهپیمایی اربعین اجرا می شود، اظهار کرد: شهرداری تبریز امسال نیز همچون سال های گذشته با همت و جدیت در برنامه‌های خدمات‌رسانی اربعین حسینی حضور یافته و خدمات ارزنده‌ای را برای زائران حسینی ارائه کرده است.

وی افزود: خدمات مختلفی از جمله خدمات پزشکی، اسکان، ارائه غذای گرم و سرد و سایر خدمات فرهنگی در موکب جنت‌الحسین (ع) به زائران حسینی صورت می گیرد که این تلاش های بی‌شائبه، نشانگر عشق مردم کلانشهر تبریز به اباعبدالله الحسین (ع) است.

مدیر دفاع مدنی شهر کربلای‌معلی با اشاره به خواهرخواندگی تبریز و کربلا اظهار کرد: در سه سال گذشته، مسئولان تبریز و کربلا، مراودات مهمی با یکدیگر صورت دادند که یکی از نتایج این مردوادات، امروز در موکب جنت‌الحسین(ع) و موکب خدمه‌الزهرا (س) دفاع مدنی کربلا کاملا به چشم می‌خورد.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم عراق نیز نسبت به سال های گذشته، شناخت بیشتری از تبریز یافته‌اند، ادامه داد: مردم عراق به ویژه شهروندان کربلا ضمن آشنایی بیش از پیش با کلانشهر تبریز، بسیار مشتاقند تا در قالب هیئت‌های گردشگری و فرهنگی، در تبریز حضور یابند چرا که شهروندان تبریزی، مردمان مؤمن، متدین، حسینی و خونگرم هستند و این کلانشهر نیز یکی از بهترین های شهرهای ایران محسوب می شود.

تبریز و کربلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند

صلاح الزبیدی، معاون تبلیغات دفاع مدنی کربلای‌معلی در گفت‌وگو با خبرنگار شهریار با اشاره به خواهرخواندگی تبریز و کربلا، اظهار کرد: برادران تبریزی در سال های اخیر ارتباط قوی و تنگاتنگی با مسئولان دفاع مدنی کربلا در راستای خواهرخواندگی تبریز و کربلا داشتند که این ارتباط منجر به خدمات‌رسانی هرچه بهتر به زائران اربعین حسینی شده است.

وی افزود: یقینا تلاش ها و خدمات برادران مخلص، متدین و متعهد این موکب به زائران اربعین حسینی، در دفتر اباعبدالله الحسین (ع) ثبت و ضبط می شود که ما نیز از زحمات این عزیزان تقدیر و قدردانی می کنیم.

معاون تبلیغات دفاع مدنی کربلای‌معلی با بیان اینکه مردم کربلا قدردان زحمات خادمان شهرداری تبریز هستند، ادامه داد: ارائه خدماتی همچون اسکان، اطعام، خدمات درمانی، فرهنگی و سایر اقدامات، خدمات مهم و ارزنده‌ای برای زائران اربعین حسینی هستند که شهرداری تبریز تاکنون به خوبی از عهده همه این امورات برآمده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم کلانشهر تبریز اعتقادات ریشه‌ای به امام حسین (ع) دارند، ادامه داد: آوازه اعتقادات مردم مؤمن و متدین آذربایجان و تبریز در زمان جنگ ایران بر علیه رژیم صدام در بین مردم عراق پیچیده بود که در این سال ها ما بیش از پیش با مردم این منطقه آشنا شدیم

تعاملات تبریز و کربلا در راهپیمایی اربعین خود را نشان می دهد

علی داداش زاده، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار شهریار با اشاره به خواهرخواندگی شهرهای تبریز و کربلا، اظهار کرد: تعاملات تبریز و کربلا در مراسماتی چون مراسم راهپیمایی اربعین، هرچه بیشتر خود را نشان می دهد که روز به روز این تعاملات بیش از پیش افزایش می یابد.

وی با اشاره به موکب جنت‌الحسین (ع) شهرداری تبریز ادامه داد: این موکب، سال هاست که در این زمینه پیش قدم بوده و خدمات ارزنده و قابل ملاحظه‌ای را برای زائران اربعین حسینی ارائه می کند که این موکب نیز از جمله اقدامات ارزنده شهرداری تبریز در کربلای‌معلی است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این موکب نعمت بزرگی برای کلانشهر تبریز و استان است، ادامه داد: تمامی دست اندرکاران موکب جنت‌الحسین (ع) شهرداری تبریز بدون منت در خدمت زائران اربعین حسینی هستند

معرفی تبریز به ۱۰۰ کشور جهان در راهپیمایی اربعین

ارتباط تناتنگ شهرداری تبریز و مدیریت دفاع مدنی کربلا موجب شد تا موکب جنت‌الحسین (ع) شهرداری تبریز و موکب خدمه‌الزهرا (س) دفاع مدنی کربلا در قالب یک موکب با امکانات و تسهیلات مشترک در ایام اربعین به زائران حسینی خدمت‌رسانی کنند که امسال نیز همچون دو سال گذشته، خدمات ارزنده‌ای به این زائران ارائه می شود.

موکب جنت‌الحسین (ع) شهرداری تبریز که در عمود ۱۳۹۴ جاده قدیم نجف – کربلا قرار گرفته، خدمات ارزنده ای از جمله خدمات درمانی، بهداشت فردی، اسکان و پذیرایی، ارائه غذای گرم و سرد و خدمات فرهنگی برای زائران ارائه می شود که یکی از مهم‌ترین برنامه های این موکب، معرفی کلانشهر تبریز در قالب پخش دفترچه، بروشور، لوح های فشرده، کلاه و تی‌شرت به تمامی شیعیان جهان اسلام است.

اکنون که شیعیان ۱۰۰ کشور جهان در کربلای‌معلی جهت زیارت بارگاه ملکوتی اباعبدالله الحسین (ع) گردهم آمده‌اند، شهرداری تبریز فرصت را مغتنم شمرده و با حضور در این شهر مذهبی، ضمن خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی، به معرفی پتانسیل های فرهنگی و گردشگری کلانشهر تبریز پرداخته است.