میزان شیوع مواد مخدر در آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد است
میزان شیوع مواد مخدر در آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد است

دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان: میزان شیوع مواد مخدر در آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد است دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: میزان شیوع در کشور ۵.۴ درصد و در استان آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد اعلام شده است. به گزارش تایسیز نیوز، امیر رنجبر روز دوشنبه ۲۹خرداد ماه در نشست خبری اظهار […]

دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:

میزان شیوع مواد مخدر در آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد است

میزان شیوع مواد مخدر در  آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: میزان شیوع در کشور ۵.۴ درصد و در استان آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد اعلام شده است.

به گزارش تایسیز نیوز، امیر رنجبر روز دوشنبه ۲۹خرداد ماه در نشست خبری اظهار کرد: به واسطه‌ی قرار گرفتن در هفته مبارزه با مواد مخدر و همچنین سالروز مبارزه با مواد مخدر که مصادف با ۲۶ ژوئن برابر با پنجم تیرماه است سالروزی در نظر گرفته شده است تا کشورهایی که درگیر و قربانی مولد شوم مخدر هستند انزجار و همگامی خود را در برابر این پدیده خانمان برانداز مواد مخدر اعلام کنند.

وی ادامه داد: پدیده شوم مواد مخدر چهارمین بحران است که نسل بشر را تهدید می‌کند و در دنیا حدود ۲۰۰ کشور درگیر آن هستند و کشور ما نیز به واسطه قرار گرفتن در همسایگی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و روان گردان‌ها یعنی افغانستان، به عنوان طلایه‌دار جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: کشور افغانستان دومین تولید کننده ماده کانابیس و اخیرا مت آمفتامین بوده و در حالی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است که ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

وی افزود: ۲۱ استان در افغانستان نسبت به تولید مواد مخدر مبادرت می‌کنند. در سال ۲۰۰۰ میلادی که آمریکا و ناتو به بهانه حمله به برج های آمریکا به افغانستان لشگر کشی کردند دو هزار تُن مواد مخدر استحصال می‌شد ولی اکنون با افزایش چند برابری به ۹ هزار تن رسیده است.

وی تاکید کرد: با این حال حجم تهدیدی که از قِبَل قاچاق مواد مخدر مردم را تهدید می‌کند، بسیار نگران کننده است و همه باید در جهاد مبارزه با این مواد همگام و همدل باشیم.

وی افزود: طبق بررسی دفتر مبارزه با جرم سازمان ملل،۲۸۴میلیون نفر در طول یک دهه، یک بار نسبت به مصرف این نوع مواد مبادرت کردند.

رنجبر خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، به واسطه همجواری با کشور افغانستان و به واسطه تلاش‌های ارزشمندی که در رابطه با جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر انجام داده است در راستای صیانت از نسل بشر، نزدیک به چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز، نه تنها برای کشور خودمان بلکه برای کشورهایی که در مسیر اصلی ترانزیت قاچاق مواد مخدر قرار گرفته‌اند تقدیم کرده است و مجامع بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را به خاطر این که نزدیک به دو هزار کیلومتر مرز مشترک افغانستان و پاکستان را انسداد مرزی کرده؛ مورد تقدیر و تشکر قرار داده اند و در سال گذشته ۸ شهید بزرگوار از بهترین جوانان کشور تقدیم این جهاد مقدس شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: بیش‌ترین میزان کشفیات مواد مخدر مربوط به جمهوری اسلامی ایران است که در سنوات گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن مواد مخدر توسط جهادگران مبارزه با مواد مخدر کشف شده است.

وی ادامه داد: به خاطر شیوع گسترده مواد مخدر در سطح بین‌الملل، کشور ما نیز به واسطه قرار گرفتن در جوار تولیدکنندگان مواد مخدر، خود به نوعی قربانی این پدیده شوم محسوب می‌شود که بر اساس آخرین شیوع‌شناسی از سوی ستاد مواد مخدر، میزان شیوع در کشور خودمان ۵.۴ درصد و در استان آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ درصد اعلام شده است.

وی افزود: نگرش‌های مالی قاچاقچیان سبب شده است که به دنبال مشتریان خود یعنی نوجوانان و جوانان باشند و تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد عرضه تعطیل شدنی نیست.

به گفته وی مصرف مواد مخدر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشورمان ضربه وارد می‌کند؛ مشکلات بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی زیادی مانند توسعه بیماری‌های جسمی و روانی، ایدز و هپاتیت، همسر آزاری، طلاق، کودک آزاری،قتل عمد و خشونت‌های منکراتی، خسارات زیادی را به بودجه کشور وارد می‌کند.

رنجبر با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری که ایشان اعتیاد را اولویت اول آسیب‌های اجتماعی برشمرده‌اند، گفت: ایشان در سال ۸۵ سیاست کلی در باب مبارزه با مواد مخدر نه تنها به دولت بلکه به قوای سه گانه، مقننه، مجریه و قضائیه ابلاغ کردند که این امر نشان دهنده اهمیت و ضرورت این موضوع است.

وی خاطر نشان کرد: ۹۰درصد مردم نگرانی‌های خود را در خصوص گسترش و گرایش این نوع مواد اعلام کرده‌اند و براساس ارزیابی که در استان آذربایجان‌شرقی در بین خانواده‌ها انجام شده است ۷۳ درصد خانوارها معتقدند که خانواده ها، می‌توانند عامل تاثیرگذار در جهت جلوگیری، کنترل و مدیریت این آسیب باشند.

وی بر اساس آخرین ارزیابی که انجام شده است، گفت: ۶۳ درصد بیکاری و ۵۴ درصد دسترسی آسان، از دلایل روی آوردن مردم به مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تنها راهکار برای برون رفت از این پدیده شوم را کاهش تقاضای مواد مخدر دانست و اصلی‌ترین مولفه را نیز پیشگیری اولیه از اعتیاد بیان کرد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی و آگاهی دادن به خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان باعث می‌شود در کاهش تقاضای مواد مخدر موفق باشیم و این امر، نیازمند تلاش و صبر و حوصله است.

رنجبر تاکید کرد: در حال حاضر در کشورمان نیازمند این هستیم که تمام آحاد جامعه، خیران، گروه‌های اجتماعی، نخبه‌ها و قشر فرهیخته و…ما را در مبارزه، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی خانواده‌ها و جوانان یاری کنند.

دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه اقداماتی در حوزه پیشگیری در محیط‌های مختلف اعم از کار، آموزشی، خانواده و محلات، فعالیت‌هایی توسط دستگاه‌های مربوطه صورت می‌گیرد گفت: ما همچنان پیگیر مستمر به روزرسانی و اصلاح قانون مواد مخدر هستیم.