نایب رییس شورای عالی استان ها:<br>۱۰میلیارد تومان برای آموزش اعضای شوراهای اسلامی کشور اختصاص یافت
نایب رییس شورای عالی استان ها:<br>۱۰میلیارد تومان برای آموزش اعضای شوراهای اسلامی کشور اختصاص یافت

نایب رییس شورای عالی استان ها بر آموزش اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور تاکید کرد و گفت: ۲ دهم درصد عوارض استان ها معادل حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته است. شهرام دبیری اظهار کرد: ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد که بیشتر آنها آموزش های […]

نایب رییس شورای عالی استان ها بر آموزش اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور تاکید کرد و گفت: ۲ دهم درصد عوارض استان ها معادل حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته است.

شهرام دبیری اظهار کرد: ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد که بیشتر آنها آموزش های لازم را ندیده اند و با قوانین و آیین نامه های شوراها آشنایی ندارند طوری که بسیاری از تخلفات نیز از این محل ناشی می شود از این رو برنامه ریزی مدونی انجام داده ایم تا از سال آینده و از بدو آغاز شوراها، آموزش های لازم به اعضا داده شود.

وی اضافه کرد: آشنا نبودن به قوانین در بین اعضا شورا موجب بروز تخلفاتی می شود که اگر آموزش های لازم داده شود و اعضا شورا نسبت به محل خدمت و وظایف خود آشنایی داشته باشند این تخلفات از بین خواهد رفت.
دبیری یکی دیگر از مشکلات شوراهای شهر و روستا را نداشتن مکان مستقل و همین موضوع را مانعی برای فعالیت آنها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیشتر شوراها در جاهایی که از سوی شهرداری تعیین شده مستقر هستند اما شورای عالی استان ها به دنبال رفع ریشه ای این موضوع و اختصاص مکانی مستقل برای شوراهاست.
وی از مطرح شدن پیشنهاد شورای اسلامی آذربایجان شرقی مبنی بر اختصاص بودجه و مکانی مستقل به شورای استان های تمام استان ها در جلسه این شورا در تهران و همچنین قول مساعد وزیر راه و شهرسازی برای تحقق این موضوع خبر داد و گفت: وزیر راه در این دیدار قول مساعد دادند تا از به وسیله استان ها، زمینی در اختیار شورای اسلامی استان ها قرار گیرد و اگر این اتفاق بیافتد و شوراها دارای مکانی مستقل باشند وظایف خود را با جدیت و بهترین کارایی انجام خواهند داد.
دبیری همچنین بیان کرد: در زمینه تخصیص بودجه دایم به شوراهای استان ها نیز اقداماتی کرده ایم هر چند شورای شهرها و شهرداری ها در این زمینه کمک می کند اما پیگیری تخصیص بودجه دایم از سوی دولت هستیم و امسال قرار شده تا بودجه این مجموعه ۲ برابر و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان شود.

وی گفت: شوراهای استان این اختیار را دارند که ۲ درصد از بودجه خود را به شوراهای فرادستی اختصاص دهند اما این موضوع اختیاری است در حالی که ما به دنبال دایمی کردن بودجه شوراها هستیم.

رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شوراهای استانی طبق قانون می توانند در مسایل و مشکلات جامعه ورود کرده و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، علمی و آموزشی را بررسی و راهکار پیشنهاد کنند و نظارت یکی از وظایف اصلی آنهاست.

دبیری اضافه کرد: همچنین شورای عالی استان ها این اختیار قانونی را دارد که به مجلس شورای اسلامی طرح ارایه کند و این نشان از جایگاه بالای آن دارد اما در این زمینه مصوبه های زیادی از سوی شورای عالی استان ها به صورت طرح برای تصویب به مجلس ارایه شده که خروجی آن کمتر بوده و یکی ۲ تا بیشتر نیست.
شورای عالی استان ها به دنبال مدیریت واحد شهری و درآمد پایدار برای شهرداری هاست

دبیری با بیان اینکه مدیریت واحد شهری در همه دنیا وجود دارد و شهرها از سوی شوراها اداره و خدمات از طریق اعضای شوراها به شهروندان ارایه می شود گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده اما متاسفانه خروجی نداشته است.
وی اضافه کرد: شناسایی وظایف و خدماتی که قابل واگذاری به شهرداری هاست به شوراهای عالی استان ها واگذار شده و تا زمانی که شوراها و شهرداری ها، مدیریت مستقل نداشته باشند نباید از آنها انتظار عملکرد خوب و هماهنگ داشته باشیم.

دبیری گفت: در مورد درآمد پایدار شهرداری ها که در مجلس تصویب شد بیشتر محدودیت ها بیان شده و در واقع راه های رسیدن به درآمدهای پایدار مسدود شده است به عنوان مثال در تبریز ۱۰ درصد درآمد شهرداری این شهر پایدار است که با قانون جدید شاید پنج تا ۱۰ درصد بیشتر شود در حالی که در کل دنیا این رقم بیش از ۸۰ درصد است.

وی اضافه کرد: به دنبال تصویب قانون درآمد پایدار برای شهرداری ها، تعیین تعرفه عوارض طبق قانوان جدید نیز در دستور کار شورای عالی استان ها قرار گرفت که پس از جمع آوری اطلاعات لازم از شهرداری ها و مناطق مختلف، جمع بندی شده آن را به تهران منعکس کردیم که در نهایت به شهرداری ها ابلاغ شد.

دبیری، ضعف در اطلاع رسانی را نیز از چالش های شوراها عنوان کرد و افزود: در اطلاع رسانی مشکل داریم نمی توانیم عملکردمان را به خوبی منعکس و به مردم بیان کنیم و در جامعه این طور القا شده که شوراها کار نمی کنند.

وی بیان کرد: در ۶ دوره گذشته، شوراها سیر تکاملی خود را طی کرده اند و مشکلات و چالش ها یکی پس از دیگری برطرف شده و در ادوار گذشته تاحدودی از آنها کاسته شده است البته تلاش خواهیم کرد این اقدامات را رسانه ای کنیم تا مردم بیشتر در جریان امور قرار گیرند و سطح رضایتمندی آنها، بالاتر برود.

شورای عالی استان ها ۷۵ عضو دارد و سه نفر از شهرستان ملکان، مرند و تبریز در آذربایجان شرقی عضو این شورا هستند.