نهرشاهی ائل‌باغی را سیراب می‌کند
نهرشاهی ائل‌باغی را سیراب می‌کند

به گزارش تایسیز اذربایجان ، حسین حسین‌پور با اعلام این خبر اظهار داشت: سازمان پارکهای تبریز در راستای اصلاح و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، احیا و مرمت نهر «نهرشاهی» یا «شاه ارخی» که همان مسیری است که از ۱۰۰ سال پیش برای تامین آب استخر ائل گلی تدارک دیده شده بود را در […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ، حسین حسین‌پور با اعلام این خبر اظهار داشت: سازمان پارکهای تبریز در راستای اصلاح و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، احیا و مرمت نهر «نهرشاهی» یا «شاه ارخی» که همان مسیری است که از ۱۰۰ سال پیش برای تامین آب استخر ائل گلی تدارک دیده شده بود را در دستور کار خود قرار داده است.

حسین پور این اقدام را در راستای حفظ هویت تاریخی نهر شاهی عنوان کرده و افزود: انتقال آب نهر شاهی از طریق عملیات عمرانی و در قالب احداث ایستگاههای پمپاژ و خط انتقال تحت فشار اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات کارشناسی و طراحی‌های این پروژه توسط مشاور پروژه در مورد ساماندهی و تغییر مجاز مسیر نهر شاهی از اراضی خاوران به حد جنوبی حریم آزاد راه پیامبر اعظم (ص) از طریق احداث ایستگاه های پمپاژ و خط انتقال تحت فشار با لوله گذاری تا ابتدای تاسیسات آبگیری ائل‌باغی تبریز انجام شده است.
رئیس اداره فنی و طراحی پارکهای تبریز یادآور شد: این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳میلیارد ریال اجرایی می شود.

حسین پور تصریح کرد: هزینه احداث این خط انتقال با توجه به نتایج آخرین بررسی‌ها و محاسبات فنی صورت گرفته مبنی بر تعیین حدود سهم ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تعاونی برآورد شده است.
وی با اشاره به اهمیت انجام عملیات انتقال آب نهر شاهی به صورت خط انتقال تحت فشار، اظهار داشت: در جریان احداث بزرگراه نبی اکرم(ص) کوره‌ها و قنات‌های موجود تخریب شده بود که امروز در صدد احیای دوباره آن هستیم.