نکاتی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی
نکاتی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی

نکاتی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی یزدانی با اشاره به اقبال عمومی هموطنان به ویژه جوانان به طبیعت‌گردی تاکید کرد: در صورت مواجهه با آب و هوای ابری و بارانی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی از حضور در دشت‌های باز و مناطق مرتفع کوهستانی پرهیز کنند. رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه مشهد با […]

نکاتی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی

نکاتی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی

یزدانی با اشاره به اقبال عمومی هموطنان به ویژه جوانان به طبیعت‌گردی تاکید کرد: در صورت مواجهه با آب و هوای ابری و بارانی برای پیشگیری از صاعقه‌زدگی از حضور در دشت‌های باز و مناطق مرتفع کوهستانی پرهیز کنند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه مشهد با اشاره به اینکه قرار گرفتن در زیر درختان، خطر برخورد با صاعقه را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی ماندن در مکان‌های سرپوشیده، حتی درون کمپ یا اتومبیل، موجب کاهش احتمال صاعقه زدگی خواهد شد، گفت: همچنین نباید فراموش کرد در این مواقع آنتن خودرو را از ماشین جدا کنیم.

دکتر علی یزدانی بیان کرد: با توجه به افزایش آمار موارد صاعقه زدگی در کشور و همچنین حضور بسیاری از شهروندان در مناطق کوهستانی و ییلاقی اطراف شهر مشهد و شهر های استان خراسان، لازم است عموم مردم در این زمینه به موارد پیشگیرانه توجه داشته باشند.

وی افزود: صاعقه یک پدیده طبیعی است که در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و در فصول پرباران سال مثل بهار و پاییز بیشتر رخ می دهد، اما به دلیل سرمای هوا در پاییز کمتر شاهد حضور مردم دراین مناطق هستیم. در حالی که در فصل بهار، هوای مفرح و زیبایی‌های طبیعت جمع کثیری از هموطنان را به دامان طبیعت می‌کشاند. ضمن اینکه کوچ هموطنان عشایر به مناطق مرتفع نیز نقش مهمی در افزایش آمار صاعقه‌زدگی در فصل بهار را  شامل می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه مشهد تصریح کرد: قرار گرفتن در معرض صاعقه با چند صد میلیون ولتاژ و حرارتی نزدیک به ۲۷۰۰۰ درجه سانتیگراد خطرات زیانباری برای فرد دارد و مرگ ناگهانی، اختلال در عملکرد ارگان‌های حساس بدن از جمله مغز، قلب، کلیه‌ها، فلج گسترده عضلانی و سوختگی‌های شدید از عوارض صاعقه‌زدگی به شمار می‌رود.

یزدانی با اشاره به اقبال عمومی هموطنان به ویژه جوانان به طبیعت‌گردی تاکید کرد: در صورت مواجهه با آب و هوای ابری و بارانی از حضور در دشت‌های باز و مناطق مرتفع کوهستانی پرهیز کنند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی یادآور شد قرار گرفتن در زیر درختان، خطر برخورد با صاعقه را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی ماندن در مکان‌های سرپوشیده، حتی درون کمپ یا اتومبیل، موجب کاهش احتمال صاعقه زدگی خواهد شد. همچنین نباید فراموش کرد در این مواقع آنتن خودرو را از ماشین جدا کنیم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه مشهد در پایان به هموطنان توصیه کرد در صورت مواجهه با مصدوم صاعقه زده، فورا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند تا علاوه بر درخواست اعزام آمبولانس، با مشاوره تلفنی و از طریق راهنمایی پرستاران واحد ارتباطات اورژانس برای امدادرسانی سریع و احیای مصدوم اقدام نمایند.