نیمی از صنایع آذربایجان شرقی در آستانه تعطیلی/ تلاش نایب رئیس مجلس برای تامین ارز واحدهای تولیدی
نیمی از صنایع آذربایجان شرقی در آستانه تعطیلی/ تلاش نایب رئیس مجلس برای تامین ارز واحدهای تولیدی

به گزارش تایسیز اذربایجان،مسعود پزشکیان در جلسه ای ویژه با حضور نمایندگان انجمن های ۱۳ گانه صنعتی آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور، این جلسه با هدف بررسی مشکلات و اتخاذ راهکار فوری برای جلوگیری از وقوع بحران در صنایع آذربایجان شرقی تشکیل شده است. وی از […]

به گزارش تایسیز اذربایجان،مسعود پزشکیان در جلسه ای ویژه با حضور نمایندگان انجمن های ۱۳ گانه صنعتی آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور، این جلسه با هدف بررسی مشکلات و اتخاذ راهکار فوری برای جلوگیری از وقوع بحران در صنایع آذربایجان شرقی تشکیل شده است.

وی از نمایندگان تشکل های ۱۳ گانه صنایع استان خواست مشکلات و نیازهای اساسی خود را همراه با آمار و ارقام شفاف برای پیگیری و اتخاذ تصمیمات فوری در سطح کلان ارائه کنند.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: قرار است با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزاری صنعت و اقتصاد و نیز رئیس بانک مرکزی، جلسه ای تشکیل داده و در خصوص موارد مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل های صنعتی شمالغرب تصمیم گیری نمائیم.

پزشکیان با اشاره به نیازهای فوری واحدهای صنعتی استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی برای تامین ارزهای مورد نیاز خود افزود: با توجه به محدودیت ارز دولتی در کشور، به دنبال راهکار قانونی و فوری هستیم تا ضمن جلوگیری از اجحاف در حق دیگر واحدهای صنعتی، ارز دولتی مورد نیاز صنایع شمالغرب کشور سریعا تامین شود.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه در صورت تعطیلی واحدهای صنعتی، بحران اقتصادی موجود بیش از پیش تشدید می شود افزود: در وضعیت به وجود آمده باید دست به دست هم دهیم تا کمترین آسیب به واحدهای تولیدی برسد چراکه بخش عظیمی از اشتغال کشور بر دوش این بخش است.

پزشکیان تصریح کرد: در حال حاضر تامین مواد اولیه و نیز تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی باید در اولویت باشد تا چرخه تولید در صنایع مختل نگردد.

واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی در آستانه تعطیلی

در این جلسه نمایندگان انجمن های صنایع آذربایجان شرقی ضمن هشدار به نتایج نامطلوب عدم تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی هشدار دادند که در صورت تداوم مشکلات موجود، نیمی از صنایع استان با خطر تعطیلی مواجه خواهند بود.

در این جلسه عنوان شد که امروز عدم تامین ارز با نرخ دولتی باعث توقف خرید مواد اولیه بخش صنعت شده و با توجه به اینکه موجودی انبار کارخانجات نیز به صفر رسیده، خطر تعطیلی واحدهای صنعتی هر روز بیشتر می شود.

بوروکراسی طولانی و نیز طولانی بودن چرخه ترخیص کالاهای مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز از جمله مواردی بود که حاضران در جلسه خواستار حل و فصل آن از سوی مسئولان ذیربط بودند.

در این میان، مشکلات واحدهای کوچک تولیدی بیش از بقیه بحرانی گزارش شده چراکه مواد اولیه مورد نیاز آنان از طریق دلالان و بنکداران تامین می شود؛ واسطه های یاد شده نیز مواد اولیه مورد نیاز واحدهای کوچک صنعتی را با دلار دولتی وارد کرده و با نرخ دلار آزاد به فروش می رسانند!

عدم اختصاص ارز برای گسترش دلالی‌گری خواسته ی دیگر نمایندگان واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی بود. در این جلسه عنوان شد که دولت با هدف مقابله با دلالان و واسطه گران، ضمن اتخاذ مکانیسمی کارآمد، نسبت به اختصاص ارز به تولید کنندگان واقعی اقدام کند.

یادآور می شود، قرار شد انجمن های ۱۳ گانه صنعتی آذربایجان شرقی تا روز پنجشنبه تمام نیازهای فوری خود را همراه با راهکارهای مورد نظر تدوین و در اختیار نایب رئیس مجلس قرار دهند تا در جلسه آتی با مسئولان اقتصادی دولت، نسبت به تصمیم گیری نهایی و اتخاذ راهکار خروج از بحران، اقدام فوری صورت گیرد.