هر شهروند تبریزی روزانه حدود ۶۵۰ گرم زباله تولید می‌کند
هر شهروند تبریزی روزانه حدود ۶۵۰ گرم زباله تولید می‌کند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهری تبریز گفت: سرانه تولید زباله به ازای هر شهروند در این شهر حدود ۶۵۰ گرم است که این مقدار بیشتر از استاندارهای جهانی است. حبیبه هراتی در ششمین نشست از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز با بیان اینکه روزانه ۹۸۰ تن زباله در مناطق دهگانه این شهر تولید می […]

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهری تبریز گفت: سرانه تولید زباله به ازای هر شهروند در این شهر حدود ۶۵۰ گرم است که این مقدار بیشتر از استاندارهای جهانی است.

حبیبه هراتی در ششمین نشست از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز با بیان اینکه روزانه ۹۸۰ تن زباله در مناطق دهگانه این شهر تولید می شود، افزود: با برنامه ریزی مدون تلاش می شود در سال آینده ۱۵۰ گرم از این سرانه از طرق مختلف مانند ارایه آموزش های شهروندی کاهش یابد.

وی اظهار داشت: فرهنگ سازی و ارایه آموزش های شهروندی نقش موثری در کاهش تولید زباله دارد و هر کیلو پسماند و زباله از مرحله جمع آوری تا دفن برای شهرداری تبریز ۵۱۰ تومان هزینه دربر دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهری تبریز با اشاره به اهمیت همکاری و همراهی شهروندان در مدیریت پسماند شهری، گفت: مدیریت پسماند از حوزه های پرچالش شهرهای کشور بوده و موفقیت در این حوزه نیازمند همراهی و همدلی شهروندان است.هراتی، ادامه داد: مدیریت و تفکیک پسماند در محل تولید می‌تواند در تبدیل تهدید به فرصت مثمرثمر باشد چراکه می‌توان از پسماندهای تر در تامین خوراک مورد نیاز دام‌ها استفاده کرد به طوری که ارزش غذایی این خوراک چندین برابر نهاده های دامی مانند یونجه است.

وی با اعلام اینکه لندفیل شماره ۲ مرکز مدیریت پسماند شهرداری تبریز اسفند سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، یادآوری کرد: سلول شماره سه مرکز مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز گودبرداری شده است و پس از بهره‌برداری از سلول شماره ۲ لاینرگذاری می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهری تبریز گفت: سلول شماره یک مرکز مدیریت پسماند شهرداری تبریز هنوز یک سال دیگر ظرفیت دفن پسماند دارد و در صورت تکمیل ظرفیت آن از لندفیل شماره ۲ برای دفن استفاده خواهد شد.هراتی، با بیان اینکه مرکز مدیریت پسماند شهرداری تبریز پنج سلول دارد، افزود: در زمان کنونی یک سلول آن فعال بوده و با بهره‌برداری از سلول شماره ۲، عملیات اجرایی دیگر سلول‌ها نیز آغاز خواهد شد.وی یادآوری کرد: دفن پسماندهای پزشکی نیز پس از بی‌خطرسازی، در بخشی از سلول شماره ۱ این مرکز دفن می‌شود.

در کلانشهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز روزانه حدود یک‌هزار تن زباله تولید و سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای جمع آوری و دفن زباله این شهر هزینه می‌شود.سرانه تولید زباله کشور در شهرها ۷۰۰ گرم و در روستاها ۴۵۰ گرم است.