هشدار تایوان به چین: از ۱۲ مایل دریایی نزدیک‌تر شوید، می‌زنیم
هشدار تایوان به چین: از ۱۲ مایل دریایی نزدیک‌تر شوید، می‌زنیم

هشدار تایوان به چین: از ۱۲ مایل دریایی نزدیک‌تر شوید، می‌زنیم ژنرال «لین ون-هوآنگ» فرمانده برنامه‌ریزی رزمی وزارت دفاع تایوان تاکید کرد که کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی چین حق ندارند بیش از ۱۲ مایل دریایی به این جزیره خودگردان نزدیک شوند. او تهدید کرد که اگر طرف چینی این را رعایت نکند، تایوان به ادوات […]

هشدار تایوان به چین: از ۱۲ مایل دریایی نزدیک‌تر شوید، می‌زنیم

هشدار تایوان به چین: از ۱۲ مایل دریایی نزدیک‌تر شوید، می‌زنیم

ژنرال «لین ون-هوآنگ» فرمانده برنامه‌ریزی رزمی وزارت دفاع تایوان تاکید کرد که کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی چین حق ندارند بیش از ۱۲ مایل دریایی به این جزیره خودگردان نزدیک شوند. او تهدید کرد که اگر طرف چینی این را رعایت نکند، تایوان به ادوات نظامی چین حمله خواهد کرد.

فرمانده برنامه‌ریزی رزمی وزارت دفاع تایوان بار دیگر تاکید کرد که اگر هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین در فاصله حداکثر ۱۲ مایل دریایی از این جزیره خودگردان قرار گیرند، به آن‌ها حمله خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ژنرال «لین ون-هوآنگ» فرمانده برنامه‌ریزی رزمی وزارت دفاع تایوان تاکید کرد که کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی چین حق ندارند بیش از ۱۲ مایل دریایی به این جزیره خودگردان نزدیک شوند. او تهدید کرد که اگر طرف چینی این را رعایت نکند، تایوان به ادوات نظامی چین حمله خواهد کرد.

وزارت دفاع تایوان به طور منظم درباره فعالیت‌های کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در نزدیکی این جزیره گزارش می‌دهد. در روز شنبه هشت هواپیمای نظامی چین از «خط میانی» تنگه تایوان عبور کرده و در فاصله ۲۴ مایل دریایی از این جزیره رصد شدند.

این مقام تایوانی به خبرگزاری مرکزی تایوان گفت: اگر ارتش چین به نادیده گرفتن هشدارهای ما ادامه داده و با اعمال زور وارد حریم هوایی و دریایی‌مان شود، ما مجبور خواهیم شد که حمله متقابل کنیم تا از امنیت ملی‌مان دفاع کرده باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است که این نخستین بار در شش ماه گذشته است که هواپیماهای نظامی چین تا این حد به تایوان نزدیک شده‌اند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

در ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

حضور دیپلمات‌های آمریکایی در تایوان و حمایت واشنگتن از تایپه به یکی از زمینه‌های اصلی تنش میان آمریکا و چین تبدیل شده است. آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.